اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
نوشتاری از کیکاوس دشتگلی پور دبیر مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد خوزستان/ شورای سیاستگذاری به یکی از نقاط افتراق اصلاح طلبان خوزستان مبدل شده است
علی رغم اینکه ما شعار دادیم خرد جمعی اما خرد جمعی در شورای سیاستگذاری و انتخاب افراد به کار برده نشد...



شوشان/ کیکاوس دشتگلی پور  
دبیر مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد خوزستان

با توجه به اینکه به نظر می رسد رویکرد اصلاحات در استان خوزستان  طی چندسال گذشته از برخی شعارهای اصلی خود دور افتاد و دچار استحاله های ناخواسته شد به نحوی که بعضا اندیشه های اصلاح طلبی به حاشیه رانده شد و در عوض آن برخی منافع طلبی های شخصی جایگزین شد ابراز نگرانی می کنم.

به عنوان یک اصلاح طلب قدیمی می بینم که بسیاری از نیروهای توانمند اصلاح طلب علی رغم پشتیبانی از دولت به دلیل برخی انحصارگری های داخلی اصلاح طلب نماهای خوزستان دلسردشده اند. 

متاسفانه از سویی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان درخوزستان امروز به یکی از نقاط افتراق اصلاح طلبان مبدل شده است. همانطور که می دانیم روش انتخاب این شورا براثر اعمال نفوذ عده ای خاص با ابهامات جدی مواجه بوده و هست به همین دلیل عده ی زیادی از اصلاح طلبان به ترکیب این شورا و توان فکری و استقلال در تصمیم گیری های آن معترض شدند.

 این اعتراضات متاسفانه شنیده نشد و دیدیم که به دلیل دور شدن شورا از شاخصه های لازم در انتخابات گذشته مجلس فهرستی تهیه شد که در سراسر استان (بجز اهواز) شکست خورد و تعدادی از افرادی که توسط این شورا معرفی شدند بعدها از اصلاحات اعلام برائت کردند.

 همچنین آن تعداد از نمایندگانی هم که از اهواز به مجلس راه یافتند در مورد جا گرفتن شان در لیست حرف و حدیث های زیادی به وجود آمد که برخی هاشان سابقه روشنی نداشتند و در عمل هم استان خوزستان دچار ضعف در قوه ی مقننه شد. 

روشی که برای تجمیع نیروهای اصلاح طلب خوزستان در شورای سیاستگذاری اتخاذ شده روش خوبی بود اما متاسفانه به درستی اجرا و اقدام نشد. از همان ابتدای امر، مکانیزم دموکراتیک در انتخابات شورای سیاستگذاری وجود نداشت و همین رویکرد موجب شد که قادر نباشیم نتیجه لازم را از تشکیل شورای سیاستگذاری در استان بگیریم. همین ناهماهنگی در شورای سیاستگذاری موجب شد در برخی از حوزهای انتخابیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به درستی عمل نشود.

شورای سیاستگذاری باعث شد که انتخاب و تعیین کاندیداها در شهرستان ها آن گونه که مد نظر بود عمل نکند. بر اساس رویکرد اصلاح طلبان در کل کشور در برخی حوزه ها می بایست سکوت می کردیم و در برخی دیگر، از اصولگرایان معتدل به شکل سلبی در مقابل حرکت تندروانه برخی دیگر حمایت می شد؛ که نشد! 

بنده علت کنارگذاشتن اصلاح طلبان ریشه  دار در شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان خوزستان  را انحصار طلبی و انحصار گرایی می دانم. برخی افراد که می خواستند خودشان را در راس هرم اصلاحات تثبیت کنند دست به چنین اقدامی زدند که نتیجه اش حذف افراد صاحب نظر و با تجربه بود. 
 
به نظرم علت شکل گیری چنین مسائلی این بود که از اصلاح طلبان ریشه دار و با تجربه استفاده نشد و نظرخواهی صورت نپذیرفت. علی رغم اینکه ما شعار دادیم خرد جمعی اما خرد جمعی در شورای سیاستگذاری و انتخاب افراد به کار برده نشد و نتیجه این شد که از در سطح استان از 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی 15 نماینده با اصلاح طلبان نباشند.

متاسفانه از همان ابتدا تعداد انگشت شماری سعی در انحصار جریان شورا داشتند و انحرافی در جریان اصلاحات به وجود آوردند.  لاجرم در آینده و روزهای باقی مانده تا انتخابات های پیش رو ما و تعداد زیادی از همفکران قدیمی که سال هاست نقش آوانگاردهای اصلاح طلب را در استان داشته اند، دست به کار خواهیم شد و از کیان اصلاحات دفاع خواهیم کرد. شورایی که متشکل از اصلاح طلبانی که بخشی از آنها سابقه چندانی ندارند و قرار است این اعضاء نورسیده برای بدنه قدیمی و ریشه دار تصمیم سازی بکنند قطعا کارایی لازم را نخواهد داشت. 

بنابراین ما به همراه دوستان و همفکران قدیمی بالاجبار برای نجات اصلاح طلبان پا به میدان خواهیم گذاشت و اجازه تصمیمات ناپخته را نخواهیم داد.

از سویی اعتقاد راسخ ما بر این اصل استوار است که احزاب اصلاح طلب محلی نباید صحنه انتخابات شوراها را ترک کنند شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نمی تواند در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان در شهرهای دارای قومیت مختلف کشور لیست ارایه نماید و دلیل برای ناتوانی این شورا در این زمینه فراوان است که لزومی برای آن نیست.

اما به سادگی اگر بخواهیم اشاره ای کوتاه در این زمینه داشته باشیم بایستی به این مساله مهم اشاره کرد که موضوع اصلی انتخابات ریاست جمهوری با ورود به مسایل شورای شهر تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. بنابراین مردم منطقه اگر ایرادی در کار لیست باشد، آن را پای که سیستم شورای سیاست گذاری خواهند نوشت و تبعات ناخوشایند آن گریبان انتخابات ریاست جمهوری را خواهد گرفت. 

نتیجه کار ضرر بزرگ در مقابل منافع کم می باشد. این محدودیت در شهرهای مثل اهواز که دارای تنوع قومی هستند نه تنها فرصت نیست بلکه می تواند تهدید باشد و موجب قومی شدن انتخابات شود و باز هم اتفاقات گذشته موجب انتخابات شورایی قومی و غیر متخصص شود راهکار ما  برای جلوگیری از این رویداد زیان بار این است که اصلاح طلبان منطقه و پیشکسوتان که آشنایی کامل با اوضاع قومی شهرستان ها دارند باید مغز تصمیمات باشند که هم خروجی لیست رنگ و بوی اصلاح طلبی داشته باشد هم تخصص.

برای عملیاتی کردن این تفکرات طی روزهای آینده گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب جلسه ای خواهند داشت تا نحوه حضور در انتخابات شورا را تحت عنوان جبهه متحد اصلاح طلبان و یا دیگر اسم را تدوین نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار