اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مانور برنامه سلامت نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر ناصر ضیغمی و مهندس صادق مرادی معاونین فنی و اجرایی مرکز بهداشت استان و جمعی از کارشناسان بهداشت محیط شهرهای تابعه دانشگاه همزمان با سراسر کشور در سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان برگزار شد.

مهندس صادق مرادی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کارشناسان بهداشت محیط شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، هزینه های  زیادی در بحث تامین نیروی انسانی و تجهیزات فنی  در راستای ارتقا سطح ارائه خدمات تمامی واحدهای و از جمله بهداشت محیط به کار گرفته شد که مسئولیت ما را مضاعف نموده است.

وی افزود: ماموریتهای بهداشت محیط در طول سالیان گذشته با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است و بسیاری از اتفاقات موجب شد تا اولویت های فنی و اجرایی این حوزه تغییر یابد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: کارشناسان بهداشت محیط ظرفیت های بسیار خوبی برای استفاده در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و فشارخون دارد و باید در این حوزه نقش آفرینی جدی و حضوری پررنگ داشته باشد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان گفت: با همه سختی های موجود، کارشناسان بهداشت محیط باید تفکر و مداخلات خود را در حوزه بازرسی  و نظارت مواد غذایی  و اماکن عمومی صرفا معطوف به بیماریهای منتقله از آب و غذا ندانند.

مرادی به اهداف اصلی برنامه سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: تأمین و ارتقای سلامت شهروندان و مسافران نوروزی، ارتقای وضعیت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات، بهداشت ساختمان در مراکز تهیه و توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی حساس (اقامتی – تفریحی)، محلهای استقرار کاروانهای راهیان نور و کنترل محصولات دخانی به ویژه قلیان و ... از مهمترین اهداف اجرای طرح سلامت نوروزی بوده که انتظار می رود در طول مدت زمان اجرای این برنامه، پوشش نظارت و بازرسی بهداشت محیطی در حداکثر ظرفیت به انجام برسد.

در ادامه مهندس فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان اظهار داشت: برنامه سلامت نوروزی مانند سالهای گذشته از ابتدای اسفندماه ۹۵ تا نیمه فروردین ۹۶ به صورت تمام وقت در تمام ایام از جمله روزهای تعطیل و بدون استثنا در اجرای برنامه به لحاظ روز های کاری و غیر کاری در دست اجرا و پیاده سازی توسط مراکز بهداشت شهرستان ها است. 

وی با بیان اینکه در این ایام ۸۳ اکیپ بازرسی روزانه به صورت تمام وقت از مراکز تهیه و توزیع اماکن اقامتی، اماکن عمومی، تفریحگاهی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بازرسی می کنند، افزود: همچنین با اولویت اماکن تهیه و توزیع موادغذایی و اماکنی که 
مردم بیشتر در ایام نوروز مراجعه دارند مانند فست فودها، رستوران ها، کافی شاپ ها، کارگاه های شیرینی فروشی ها، مهمان سراها و همچنین اقامتگاه هایی که توسط آموزش و پرورش، ستاد اقامت نوروزی شهرداری و میراث فرهنگی مورد بازرسی مستمر از سوی همکاران بهداشت محیط انجام می شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان در ادامه گفت: بازرسی از اماکن بین راهی از جمله مجتمع های رفاهی، غذا خوری ها نیز در دستورکار بازرس های بهداشت محیط قرار دارد که در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۲۳۰ بازرس روزانه از مراکز تهیه و توزیع و اماکن حساس بازرسی می کنند.

صفدری در ادامه به برنامه های دیگر سلامت نوروزی اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود تعدادی زیادی از یادمان های شهدا در استان خوزستان و حضور پرشور کاروان های راهیان نور در این یادمان ها، نظارت بر وضعیت بهداشت محل های اسکان و توقف کاروان های راهیان نور بصورت ویژه از نظر آلودگی های بهداشتی بررسی میشوند.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان هایی مانند هویزه، دشت آزادگان و اندیمشک، حمیدیه و اهواز اردوگاه های اقامتی راهیان نور را برعهده دارند که این اماکن نیز تحت نظارت ویژه همکاران به لحاظ بررسی غذایی، بهداشت آب و بهداشت اقامت گاهی ما قرار می گیرند.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان در ادامه به ارائه گزارشی از اجرای 10 روزه اول برنامه سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: از اول لغایت 10اسفندماه 95 تاکنون 
6 هزار و ۲۷ موردبازدید از مکان های تهیه و توزیع غذایی،۹۱۷ مورد بازدید از مراکز عمومی مانند هتل ها و مهمان سراها، ۳۵ مورد مراکز بین راهی،۷۶ مورد سامانه های آبرسانی، 5  هزار و ۷۲۰ کیلوگرم معدوم سازی مواد غذایی، ۵ مورد پلمب کارگاه های غیرمجاز عرضه غذایی، تعطیلی ۲۱ مکان تهیه و توزیع غذایی به علت تخلف بهداشتی، ۶ هزار و ۸۰۶ مورد تست سلامت آب و ۱۶۷ مورد صدور اخطار بهداشت برای اماکن بهداشتی، توسط کارشناسان بهداشت محیط انجام شده است.

صفدری در پایان از شهروندان خواست در راستای مشارکت برای ارتقاء سلامت جامعه موارد عدم رعایت اصول بهداشتی از طرف اماکن و مراکز و یا موارد غیر بهداشتی در محل زندگی و کار خود، پارک ها،  جاده ها و ... را از طریق سامانه ثبت شکایات بهداشتی به  شماره 190 اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری لازم به عمل آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار