اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
پدرام طاهری

اثر پژوهشی (معماری دزفول باستان) عنوان نخستین کتاب مهدی حامدی نیا محقق جوان دزفولی است.

این اثر به اهتمام عبدالرضا حسن پور ،سال 1394 توسط انتشارات دارالمومنین  شهرستان دزفول در 237 صفحه منتشر شده است، کتاب معماری دزفول باستان را می توان تجلیلی از مقام والای معماران ایران زمین عنوان کرد، اثر معماری دزفول باستان روایتی از معماری سنتی بافت کهن شهر دزفول را به مخاطب ارائه می دهد. 

محقق اثر تلاش کرده است سیر تحول در ساخت، سرپناه‌های شهر دزفول که به شهر آجرها در جهان شهرت دارد را مورد کنکاش و پژوهش قرار دهد وآنچه که به عنوان میراث به جا مانده از شاهکار معماری دزفول است را به علاقه مندان هنر معماری بشناساند.

در مقدمه کتاب با اشاره به نقش کودکان دزفولی در ساخت شاهکار معماری دزفول عنوان شده است و جای پای کودک دزفولی دیروز که بر یکی از خشت های زیگورات چغازنبیل به جای مانده، امروز جزئی از شهرت جهانی یک اثر تاریخی است و اما در دزفول میلیون‌ها جای پای کودک، نوجوان‌ها و پیرها در لگد کوبیدن به گل برای تهیه خشت جهت ساخت آجر و میلون‌ها میلیون اثر دستان معماران زبردست در چیدمان آجرها به منظور ایجاد نقش هایی که به واسطه آنها دزفول شهرآجرها در جهان مشهور گردیده ولی دریغا که به چشم نمی آید که جای تاسف، تامل و تفکر دارد و لازم است این همگان رنج دست و پای کودکان و معماران در گل و خشت رفته را پاس بداریم.

مولف کتاب معماری دزفول باستان، این اثر را کمترین قدردانی و ادای دین به کودکان، نوجوانان و معماران نسل دیروز و امروز شهر و دیارش می داند.

مهندس مهدی حامد نیا متولد 1367 در شهر دزفول می باشد، او یک پژوهش گر در حوزه هنر و معماری بافت کهن دزفول است و این کتاب را در مقطع کارشناسی ارشد تدوین نموده است.
او شیفته معماری شهری است که در آن رشد و نمو یافته است، این عشق او را وادار کرد تا به مردم هنرمند و صاحب فن شهر نیاکانش ادای دین کند و در این مسیر دچار مشقت های زیادی شده است.

شایان ذکر است: کتاب معماری دزفول باستان به لحاظ فهرست بندی موضوعی شامل سیزده بخش است و در بخش های مختلف وضعیت، محدوده و جغرافیای شهری دزفول، معماری دزفول پیش از تاریخ، دزفول پیش از اسلام، عوامل شکل گیری شهر دزفول، کالبد اولیه ساخت خشت‌ها، نقش ساباط ها، کاروان سراها، حمام ها، فضای خانه‌های سنتی، معماری شوادان‌ها، آسیاب های آبی، پل ساسانی دزفول و دیگر آثار معماری مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب همچنین دارای 205 عکس از بافت دزفول کهن می باشد که در برخی عکس‌ها تخریب بافت معماری دزفول را هشدار می دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار