شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از تقویت فضای معنوی کتابخانه‌های عمومی استان در سال 1392 خبر داد.

لفته منصوری اظهار کرد: برنامه سال 92 اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان مبتنی بر سه عرصه سند چشم انداز 1404 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی تدوین خواهد شد.

تحقق شعار امسال

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی الزامات و پیش فرض‌هایی تعیین شده است، افزود: از جمله این الزامات داشتن روحیه جهادی، استحکام معنویت در جامعه، دوری و اجتناب از مسائل حاشیه‌ای کشور و حفظ انسجام و اتحاد ملی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان تصریح کرد: در راستای استحکام معنویت و روح ایمان و تدین در جامعه، این اداره کل به عنوان یکی از متولیان فرهنگ در استان و کتابخانه‌های عمومی به عنوان کانون‌های مهم فرهنگی و تربیتی جوانان، نوجوانان و کودکان، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را به‌منظور تقویت فضای معنوی کتابخانه‌های عمومی و ارائه خدمات مذهبی و فرهنگی به اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان در نظر گرفته است.

راه اندازی سامانه پخش اذان

به گفته این مقام مسئول در استان از جمله این برنامه‌ها راه‌اندازی سامانه پخش اذان در کلیه کتابخانه‌های عمومی است.

وی اضافه کرد: این سامانه نوعی نرم افزار بوده که با تجهیزات کامل برای کتابخانه‌های عمومی خریداری و در محل کتابخانه‌های عمومی نصب خواهد شد و طبق برنامه در زمان اذان به صورت خودکار اقدام به پخش اذان خواهد کرد.

منصوری با اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌های این اداره کل تقویت نمازخانه‌های کتابخانه‌های عمومی است، تصریح کرد: همه کتابخانه‌های عمومی مجهز به نمازخانه هستند اما فضای بعضی از نمازخانه‌ها مکفی نیست و باید این فضاها گسترش یابد که در سال‌جاری این اقدام صورت خواهد گرفت و همه کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به نمازخانه با فضایی مناسب خواهند شد.

راه اندازی کانون‌های قرآن و نهج البلاغه

وی همچنین عنوان کرد: از دیگر برنامه‌ها، راه‌اندازی کانون‌های قرآن و نهج البلاغه در کتابخانه‌های عمومی در کنار کانون‌های ادبی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در این خصوص افزود: در این کانون‌ها به بحث و تفسیر آیات قرآن و نهج‌البلاغه توسط اساتید فرهیخته و مسلط به علوم دینی پرداخته خواهد شد و مسائل و مشکلات مذهبی و قرآنی جوانان و نوجوانان و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان به وسیله عالمان این مباحث در کتابخانه‌های عمومی برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز کانون‌های قرآن و نهج‌البلاغه در استان فعالیت دارند اما باید فعال‌تر و با برنامه بیشتر و متنوعی کار کنند و این موضوع در سال 92 با جدیت پیگیری و این کانون‌ها فعال خواهند شد.

منصوری در ادامه بیان کرد: ما در همه کتابخانه‌های عمومی استان دعای پیش از مطالعه را در سالن‌های مطالعه قرار خواهیم داد و انتظار داریم اعضای کتابخانه‌های عمومی پس از ورود به کتابخانه‌های عمومی و پیش از مطالعه حتما این دعا را مطالعه کنند تا خداوند یاری‌گر آن‌ها باشد.

وی گفت: همه کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به قفسه‌های علوم قرآنی هستند که این قفسه‌ها منابع و کتاب‌های مرجع مربوط به قرآن و علوم قرآنی قرار دارد و محققان می‌توانند از این قفسه‌ها برای پژوهش‌های خود استفاده کنند.

برگزاری مسابقات کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل برگزاری مسابقات کتابخوانی به صورت آنلاین و مکتوب در سال‌جاری خواهد بود که محوریت مباحث مسابقات مربوط به علوم قرآنی و مسائل مذهبی و دینی خواهد بود؛ در این مسابقات همه اقشار جامعه می‌توانند شرکت کنند و به برندگان این مسابقات هدایای ارزشمندی اهدا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تامین منابع و نشریاتی که مروج مسائل مذهبی و معنوی مثل داستان‌های قرآنی  باشند به همراه ارسال کتبی به کتابخانه‌ها که بتوانند مصادیق معنویت و مسائل مذهبی را در بر داشته باشند، ایجاد حلقه‌های علم و معنویت در بین اعضای کتابخانه‌های عمومی به وسیله کتابداران و رابطین فرهنگی، برگزاری مسابقاتی که مروج مسائل دین و معنویت در بین اعضا باشند، ارائه خدمات ویژه به پژوهشگرانی که در زمینه علوم دینی و مذهبی  فعالیت دارند از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

منصوری در پایان اظهار کرد: از آنجایی که ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های خاص معنوی و مذهبی دیگر نیز در پیش‌رو است ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و برنامه متنوع فرهنگی و مذهبی از جمله ختم قرآن، سخنرانی در محل کتابخانه و ... را خواهیم داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار