اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
شوشان / مجتبی حلالی: تب و تاب خرید و فروش بازار آهسته آهسته می خوابد. با این حال اما تب و تاب دید و بازدید و در کنار آن شیرینی و آجیل و میوه همچنان داغ داغ است.

فروشندگان این اقلام خوب می دانند که خانواده ها همچنان نیازمند خرید هستند و متاسفانه قیمت ها را به دور از انصاف تا آخرین حد بالا برده اند. و اینگونه است که احتمالا در بسیاری از دید و بازدیدها کیفیت پذیرایی پایین آمده و به اجبار در حد توان این مهم انجام می پذیرد.

شب گذشته برای خرید میوه به یکی از بازارچه های محلی شهر رفتم. قیمت میوه سرسام آور بود. برای خرید هر کیلو پرتقال میبایست 8 هزار تومان و برای خرید موز 5 هزار و 500 و البته برای سیب نیز 7 هزار تومان پرداخت می شد. هر کیلو میوه نهایتا 5 یا 6 عدد میوه را در خود جای میدهد. حال با یک حساب سر انگشتی برای هر نوبت میزبانی می توان دریافت که مبلغ قابل توجهی فقط برای میوه باید پرداخت شود. از این روی خیلی ها مانند نگارنده تصور می کنند که بهتر است از میوه فروشان سازمان میادین خرید کنند تا دست کم اختلاف قیمت را با بازار لمس کنند. اما به هیچ عنوان اینگونه نیست.

یک بنر که در آن انواع میوه ها با مناسب ترین قیمت قید شده مقابل ایستگاه فروش میوه های نوروزی قرار داده اند و مردم نیز به این گمان که بواقع قیمت ها، قیمت های مناسب و ارزان است به سراغ شان می روند. اما متاسفانه باز همان حکایت بازار پیش می آید. میوه های مختلف با کیفیت های مختلف و با قیمت های مختلف. 

در جلسات کارگروه تنظیم بازار عید نوروز بارها بر مساله قیمت تمام شده میوه بحث شد و قیمت های مناسب برای شب عید شهروندان مشخص شد. اما متاسفانه هیچ گونه اتفاق خوبی پس از این جلسات در بازار مشاهده نمی شود و اتفاقا تخلفات فراوانی بلحاظ قیمت در بیشتر فروشندگان به چشم می خورد.

این در حالی است که هنوز فلسفه راه اندازی ایستگاه های فروش میوه در سطح شهر مشخص نیست؟ اینکه این ایستگاه ها همان قیمت موجود در بازار را اعلام می کنند نیز سوال اصلی بسیاری از شهروندان است. 

آنچه که مسلم است عدم وجود نظارت دقیق و جدی بر بازار میوه بوده که همچنان نیز ادامه دارد و مردم سخت ترین شرایط را برای خرید میوه سپری می کنند.

بهانه نیز صادراتی بودن میوه هاست. پرتقالی که بهترین نوعش در دزفول تولید می شود، جایش را به پرتقال هایی تحت عنوان پرتقال مصری داده است. همین کافی است تا قیمت از 3 یا 4 هزار به بیش از 8 هزار افزایش یابد. در کنار آن پرتقال های 2 هزار و 500 نیز وجود دارد، که خشک و بدون آبند و اصلا سنخیتی با پذیرایی های شب عید ندارند.

نمره منفی برای بازار میوه در ایام نوروز قطعا برازنده است. کافی است کف خیابان رفته و با شهروندان اندکی گفتگو کنیم، درخواهیم یافت که به شدت از وضعیت موجود ناراضی اند. به قول خودشان مجبورند خرید کنند و صدایشان به جایی نمی رسد. آیا اینگونه است، صدای نارضایتی مردم از گران فروشی ها به جایی نمی رسد؟

برچسب ها: گران فروشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار