شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
آسيب‌شناسي سفر به منطقه آزاد اروند در ايام نوروز
آبادان - شوشان - ايام تعطيلات نوروز به پايان رسيد ، اين ايام آزمون خوبي در خصوص شرايطي بود كه پس از اين با استقرار گمرك در خروجي و افزايش چشمگير مسافرت‌ها و تردد در خرمشهر و آبادان با آن رو در رو خواهيم شد
شوشان ؛ ايام تعطيلات عيد نوروز به پايان رسيد، اين ايام آزمون خوبي در خصوص شرايطي بود كه پس از اين با استقرار گمرك در خروجي و افزايش چشمگير مسافرت‌ها و تردد در خرمشهر و آبادان با آن رو در رو خواهيم شد.

اگر قرار باشد به ترتيب اولويت به مسائل موجود بپردازيم مي‌توانيم نكات زير را در خصوص نحوه مديريت اركان مختلف شهري در آبادان و خرمشهر در روزهاي پر تردد اشاره كنيم:

  • مشكل ترافيك
  •  مشكل پارك‌بان‌ها و معادله پاركينگ‌هاي طبقاتي خالي
  •  مشكل نظافت شهري بيرون مناطق مركزي شهرها
  •  كمبود فضاي اقامتي با قيمت و شرايط مناسب جهت مسافران
  • مشكل اطلاع رساني هماهنگ در خصوص فرصت‌هاي گردشگري منطقه


***مشكل ترافيك***

در ايام نوروز تلاش شبانه‌روزي ماموران راهنمايي رانندگي و نيروي انتظامي جهت كنترل بار ترافيكي با توجه به مشكلات پيش آمده مشهود بود. هرچند تغيير مسيرها در بعضي نقاط و مسدود شدن راه‌ها بعضاً براي مردم بومي ساكن ايجاد مشكلاتي كرد، اما به صورت مشخص در نواحي مركزي آبادان و همينطور خرمشهر، همچنين در مسير ساحلي خرمشهر و بلوار آبادان خرمشهر جدي‌ترين گره ترافيكي منطقه بودند. چند عامل مهم در شكل‌گيري اين گره‌ها علاوه بر محدوديت جاده‌اي(ظرفيت جاده‌هاي درون شهري) تاثير داشتند:

  •  نوع پاركباني نامنظم
  •  پارك در معابر و جاده‌ها
  • دستفروشي در نقاط مركزي شهر
  • تصميم‌گيري بعضاً آني در خصوص بعضي تغيير مسيرهاي درون شهري


دو كليد مهم پس از مشكل ظرفيت تردد جاده‌هاي درون شهري براي مشكل ترافكي شهرستان وجود دارد، نخست نوع پاركباني نامنظم است و دوم تجمع دستفروشان در نقاط پر تراكم شهر كه باعث مشكلات زيادي در طول ايام نوروز شد، بدون ترديد عدم حل اين دو مشكل در آينده نزديك با توجه به استقرار گيت‌ها در خروجي و افزايش سفرها به منطقه باعث ايجاد مشكلات بيشتري خواهد شد.



***مشكل پاركبان‌ها و پاركينگ‌هاي طبقاتي خالي***

در هر گوشه از آبادان و خرمشهر كه در ايام عيد و حتي روزهاي پيش از آن در ايام شلوغ آخر اسفند كه نگاه مي‌كردي، حضور افرادي با عنوان پاركبان، در هر نقطه خالي شهر مشخص بود، اين افراد مسئوليت سنگين دريافت مبالغي از شهروندان و مسافران به هر ميزان كه صلاح مي‌دانستند را بابت پارك در نقاطي كه اساساً مشخص نبود چه كسي مسئوليت كسب درآمد از آن را به ايشان واگذار كرده، بر عهده داشتند، از دو تا بعضاً پنج يا ده هزار تومان، پارك منجر به تصادف، درگيري با مردم بر سر ميزان مبلغ پارك، ايجاد مشكل براي مردم در ايام شلوغ با پيش فروش جاي پارك به افراد پيش از رسيدن به محل مورد نظر به خصوص در نواحي مركزي شهر مشكلي بود كه بدون ترديد عدم رسيدگي به آن در آينده نزديك باعث ايجاد مشكلات فراواني براي مردم خواهد شد.

شهرداري آبادان در اين موضوع بدون ترديد مسئوليت اصلي را برعهده دارد، شنيده شده اين افراد از سوي شخص يا شركت خاصي در آبادان ساماندهي شده‌اند و حتي مبالغي را نيز به شركت مورد نظر پرداخت مي‌كنند، بدون ترديد اگر اين مسئله درست باشد، براي حل مشكل اقتصادي چند نفر در سطح منطقه براي چند هزار نفر مشكلي درست شده است كه بهتر است براي جلوگيري از بحراني شدن آن در ايام پيش رو حل شود.

اما پاركبان‌ها مشكلاتشان تنها محدود به اين مسئله نبوده، يك موضوع جالب كه در ايام نوروز به چشم آمد اين بود كه دو پاركينگ طبقاتي ساخته شده در مركز شهر آبادان توسط شهرداري با مشاركت بخش خصوصي، عملاً خالي بودند، پاركينگ‌هايي كه مي‌توانستند كل مشكل پارك، و ترافيك منطقه را حل كنند، به دليل كيفيت مديريت پاركبان‌ها، ازدحام دستفروشان در مبادي ورودي و عدم اطلاع رساني درست به شهروندان و مسافران، يا نبود اطلاع رساني در خصوص اين پاركينگ‌ها بلا استفاده ماندند، تا آبادان و خرمشهر تنها مناطقي در ايران باشند كه با وجود برخورداري از پاركينگ طبقاتي مفصل به خصوص در آبادان، به نظر بيايد نوعي اراده عمدي براي عدم استفاده از آنها وجود دارد.

پاركينگ‌هاي طبقاتي خالي و خيابان‌ها و كوچه‌ پس كوچه‌هاي پر ازدحام از حضور پاركبان و خودرو معادله بزگر عيد نوروز امسال بودند.



***مشكل نظافت شهري***

در موضوع نظافت شهري در ايام نوروز، علاوه بر وجود نخاله‌هاي مربوط به تعميير و تغيير دكوراسيون و مبلمان شهري در آبادان و خرمشهر، همچنين رعايت نكردن شهرندان در موضوع رها نكردن زباله‌هاي خود در سطح شهر، موضوع عدم توجه به نظافت در نواحي مختلف شهر به خصوص بعضي بازارها، چنان در اين ايام به چشم مي‌آمد كه به بايد گفت اولويت اول شهرداري و نهاد هاي مسئول در اين موضوع بايد متمركز بر چند نكته باشد:

  •  تقويت جدي يگان نظافت شهري
  •  فرهنگ سازي وسيع در سطح شهرستان با در نظر گرفتن مشوق در موضوع حفظ نظافت معابر، پارك‌ها و فضاي سبز
  • تعامل با بازار در خصوص برخورد با اصنافي كه در موضوع رها سازي زباله در معابر بازارها دخيل هستند و در نظر گرفتن مشوق براي اصنافي كه در اين موضوع با شهرداري همكاري دارند.
  • جمع آوري سريع سيستم فعلي دستفروشي و ساماندهي آنها با توجه به نقش مهمي كه در اين موضوع دارند(كافي بود هر شب پس از جمع شدن بازار دستفروشان نگاهي به زباله بافي مانده از ايشان در محل استقرارشان داشته باشيم.
  • تمركز بيشتر شهرداري بر مناطقي مانند: ذوالفقاري، جمشيد‌آباد، شاملو، احمد‌آباد، فيه و... در موضوع نظافت شهري
  • نصب سطل‌هاي زباله در سطح شهرستان
  • سرمايه‌گذاري جدي بر موضوع تفكيك زباله و بازيافت جهت پيشگيري از آلوديگ محيط زيست منطقه

***كمبود فضاي اقامتي با قيمت و شرايط مناسب جهت مسافران***

يكي از مشكلات مهم آبادان و خرمشهر در موضوع حضور مسافران، بحث اقامتي ايشان بود، متاسفانه زيرساخت‌هاي اقامتي مسافري در منطقه به نسبت ظرفيت‌هاي مسافر پذيري محدود مي‌باشد.

در اين موضوع بخش دولتي توان كافي براي تشويق بخش خصوصي براي ايجاد اقامت‌گاه‌هاي مناسب ارزان قيمت براي مسافران را نداشته، همچنين سفر فصلي به منطقه نيز به صورت ذاتي چنين پتانسيلي را اياجد نكرده است، اگرچه حداقل چند مناسبت در سال تا امروز باعث تردد فراوان مسافران در آبادان و خرمشهر طي ايام مختلف بوده است.

اما با شرايط جديد و استقرار گمرك در خروجي و چند برابر شدن ظرفيت مسافري شهرستان در ايام مختلف به نظر مي‌آيد در اين بخش بايد فكر ويژه‌اي براي حل اين مشكل شود.

*** مشكل اطلاع رساني هماهنگ در خصوص فرصت‌هاي گردشگري منطقه***

در موضوع اطلاع‌رساني شهري نيز مسئولين آبادان و خرمشهر بسيار ناهماهنگ عمل كردند، به خصوص در موضوع گردشگري كه انتظار مي‌رفت سازمان منطقه آزاد اروند بسيار جدي‌تر و قوي‌تر از اين عمل كند، اما متاسفانه اين مهم اتفاق نيفتاد، همچنين سازمان ميراث فرهنگي نيز در اين مدت بسيار ضعيف و ناهماهنگ در منطقه عمل كرد، به قدري كه مي‌توان گفت عملاً اين سازمان هيچ نقشي در اطلاع رساني به مردم و مسافران در موضوع امكان گردشگري و طبيعي منطقه نداشت، نهادهاي مسئول ديگر نيز در اين موضوع نتوانستند متناسب اين شرايط عمل كنند كه در اين خصوص بايد حتمان آسيب‌شناسي جدي انجام شود.

انتهای پیام/ فیدوس
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار