شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

 

بانک جهانی از نصف شدن فقر شدید در جهان طی ۳ دهه گذشته خبر داد در عین حال اعلام کرد همچنان یک پنجم جمعیت جهان برابر با ۱.۲ میلیارد نفر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش شوشان به نقل از تسنیم، بانک جهانی طی گزارشی از وضعیت فقر در جهان اعلام کرد تعداد کسانی که با درآمد کمتر از 1.25 دلار در روز زندگی می کنند به میزان قابل توجهی طی سه دهه گذشته کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در سال 1981 نیمی از  شهروندان کشورهای در حال توسعه جهان با درآمد کمتر از 1.25 دلار در روز زندگی می کردند که این رقم در سال 2010 به 21 درصد رسیده که حدودا می توان گفت فقر شدید در جهان نصف شده است و این در حالی است که جمعیت کشورهای در حال توسعه جهان 59 درصد افزایش یافته است.

این گزارش افزود: البته همچنان 1.2 میلیارد نفر در فقر شدید زندگی می کنند و به رغم دستاوردهای قابل توجه در از بین بردن فقر، منطقه زیر صحرا در آفریقا همچنان دارای یک سوم جمعیت شدیدا فقیر جهان است.

رئیس بانک جهانی، جیم یونگ کیم گفت: «ما در جهان در حال توسعه پیشرفت قابل اعتنایی در کاهش تعداد افرادی که با زیر 1.25 دلار درآمد در روز زندگی می کنند داشته ایم، اما واقعیت این است که همچنان 1.2 میلیارد نفر در فقر شدید به سر می برند... این رقم باید هشداری باشد برای جامعه بین المللی تا اقدامات خود را برای گسترش مبارزه با فقر در مرحله بعد انجام دهند. تحلیل ها و توصیه های ما می تواند در ترسیم راهی برای پایان دادن به فقر شدید تا سال 2030 موثر باشد. ما می توانیم نشان دهیم که مردم فقیر در کجا زندگی می کنند و عمیق ترین فقر در کجاست.»

گزارش بانک جهانی با عنوان «وضعیت فقر: فقرا کجا هستند و فقیرترین ها در کجا زندگی می کنند؟» که با استناد به آخرین آمارهای شاخص های توسعه جهانی تنظیم شده نشان می دهد میزان افراد درگیر با فقر شدید بین سال های 1981 تا 2010 در جهان در حال توسعه کاهش یافته است. همچنین آفریقای زیر صحرا و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب ظاهرا با ورود به هزاره جدید شدیدترین مراحل مواجهه با فقر را پشت سر گذاشته اند.

پس از افزایش نرخ فقر شدید از 51 درصد در سال 1981 به 58 درصد در سال 1999، این نرخ در آفریقای زیر صحرا در فاصله سالهای 1999 و 2010 حدود 10 درصد کاهش یافت و اکنون به 48 درصد رسیده است که کاهشی 17 درصدی را در طی یک دهه نشان می دهد. در منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب، پس از نرخ 12 درصدی فقر شدید در دو دهه پایانی قرن بیستم، این رقم در فاصله سالهای 1999 و 2010 به نصف کاهش یافت و اکنون حدود 6 درصد است.

اما با این وجود، در آفریقای زیر صحرا به رغم کاهش نرخ فقر، این منطقه تنها منطقه ای در جهان است که تعداد افراد فقیر آن در بین سال های 1981 و 2010 به صورت مداوم افزایش یافته است. در حال حاضر تعداد افرادی که در آفریقای زیر صحرا تحت فقر شدید زندگی می کنند (414  میلیون نفر) دو برابر تعداد افراد تحت فقر در سه دهه قبل است(205 میلیون نفر).

در نتیجه در حالی که که افراد تحت فقر شدید در آفریقای زیر صحرا در سال 1981، حدود 11 درصد کل فقرای جهان بود، اکنون این منطقه یک سوم فقرای جهان را در خود جای داده است. یک سوم دیگر از مردم بسیار فقیر جهان در هند زندگی می کنند(در سال 1981، این رقم 22 درصد بود). 13 درصد افراد تحت فقر شدید نیز در چین زندگی می کنند(در سال 1981 این رقم 43 درصد بود).

بر اساس نتایج این گزارش، متوسط درآمد مردم بسیار فقیر در کشورهای درحال توسعه افزایش یافته و خط فقر شدید به 1.25 دلار در هر روز رسیده است. در سال 2010، متوسط درآمد افراد بسیار فقیر در کشورهای در حال توسعه 87 سنت در روز بود، در حالی که این رقم در سال 1981، تنها 74 سنت بود.

این افزایش در سطح درآمد افراد بسیار فقیر متاسفانه در بین افراد بسیار فقیر آفریقای زیر صحرا رخ نداده است. در بین سالهای 1981 تا 2010،  در این منطقه متوسط درآمد افراد بسیار فقیر ثابت و تقریبا نصف 1.25 دلار در هر روز باقی مانده است.

کوشیک باسو، معاون بانک جهانی در این باره گفت: «ما گام های بلندی برای کاهش فقر برداشته ایم، اما تقریبا یک پنجم جمعیت جهان همچنان زیر خط فقر زندگی می کنند که رقم مناسبی نیست... هدایت سرمایه گذاری ها به سمت کشورهای فقیر نیازمند تلاشی هماهنگ از سوی بانک، کشورهای مختلف و جامعه بین المللی توسعه است.»

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار