اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
نماینده دشت‌آزادگان گفت: نهال‌کاری و درختکاری با توجه به وسعت چالش ریزگردها در خوزستان زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. انتظار می‌رفت که دولت جهت مقابله با پدیده ریزگردها اقدام به رهاسازی حق‌آبه‌های رودخانه‌ها و تالاب‌های خشکیده خوزستان کند و به صورت موثر تر در این زمینه وارد شود.

قاسم ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به طرح مقابله با ریزگردهای دولت که هم‌اکنون در کانون‌های داخلی خوزستان در حال اجرا است، اظهار کرد: ضمن تشکر از این اقدام دولت که حداقل پس از مدت‌ها، ابراز همدردی و نهال‌کاری را در برخی کانون‌های گرد و خاک داخلی آغاز کرد؛ باید متذکر شد که کنترل ریزگردها تنها منوط به نهال‌کاری در سطح چند هزار هکتار نیست.

وی با تاکید بر این‌که درختکاری و نهال‌کاری تنها یکی از پارامترهای کنترل و مهار کانون‌های ریزگرد است، ادامه داد: نهال‌کاری و درختکاری با توجه به وسعت چالش ریزگردها در خوزستان زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. انتظار می‌رفت که دولت جهت مقابله با پدیده ریزگردها اقدام به رهاسازی حق‌آبه‌های رودخانه‌ها و تالاب‌های خشکیده خوزستان کند و به صورت موثر تر در این زمینه وارد شود.

نماینده دشت‌آزادگان در خانه ملت زیربنا و پایه هر گونه اقدام جهت رفع و مقابله با کانون‌های ریزگرد را رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده خوزستان دانست و تصریح کرد: این‌که دولت بالاخره برای مقابله با این پدیده اقدام به نهال‌کاری و درختکاری صحراهای امیدیه و هندیجان کند مایه تقدیر است اما ناکافی است و موثر نیست.

ساعدی افزود: آیا دولت بابت نگه‌داشت نهال و درخت‌های کاشته شده و آبیاری آنها، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است؟ و آیا می‌توان آب مورد نیاز این نهال‌ها و درخت‌ها را از طریق رودخانه‌های اطراف امیدیه و هندیجان تامین کرد؟ اصلا دولت قبل از آغاز چنین طرحی مطالعات پیش‌نیاز و اساسی آن را انجام داده است یا خیر؟

وی با تاکید بر اهمیت مطالعات کافی و کارشناسی شده پیش از شروع هر گونه نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان بیان کرد: دولت در سال‌های گذشته در صحراهای پیرامون هندیجان در سطح گسترده‌ای اقدام به نهال‌کاری کرد اما اکنون هیچ آثاری از این نهال‌ها مشاهده نمی‌شود. متاسفانه دولت به صورت مقطعی اقداماتی انجام می‌دهد و با گذشت زمان آن را به فراموشی می‌سپارد.

نماینده دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر نیز دولت می‌خواهد مرهمی بر زخم‌های خوزستان بگذارد و اعلام کند که در حال انجام طرح‌هایی جهت مهار کانون‌های ریزگرد است اما واقعا اقدامات فعلی دولت را خیلی جالب و تاثیرگذار نمی‌بینیم.

ساعدی عنوان کرد: بارها تذکر دادیم و گفتیم که تنها راهکار پایدار مقابله با ریزگردها و مهار کانون‌های گرد و غبار، رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده رودخانه‌ها و تالاب‌های خشکیده خوزستان است. آبگیری هر تالاب به معنای رطوبت‌دهی خاک تا شعاع چند کیلومتری از پیرامون آن تالاب است که این موضوع موجب می‌شود با وزش هر باد ضعیفی، گرد و غبار در منطقه بلند نشود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که حق‌آبه‌های مسدود شده جلگه خوزستان رهاسازی نشود و تا زمانی که دولت عزم جدی را در این زمینه نداشته باشد، به چنین اقدامات فرعی مانند نهال‌کاری و درختکاری در سطح بسیار کم در کانون‌های ریزگرد خوش‌بین نیستیم.

نماینده دشت‌آزادگان در خانه ملت با اشاره به آخرین جلسه هیات دولت در سال 95 گفت: در این جلسه وزارت نیرو مکلف و موظف شد تا آبدهی و رهاسازی حق‌آبه رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان را در اولویت سایر حوضه‌ها قرار دهد اما تا کنون هیچ اقدام اجرایی در این زمینه از وزارت نیرو مشاهده نکرده‌ایم.

ساعدی با اشاره به ریشه شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد در خوزستان اظهار کرد: درست از زمانی که انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان به سایر استان‌ها آغاز شد، کانون‌های ریزگرد در خوزستان به تدریج تشکیل شدند و معضل ریزگردها بر مردم خوزستان تحمیل شد.

وی در خصوص احداث کانال انتقال آب جهت آبیاری نهال‌ها و درخت‌های کاشته شده در قالب طرح مقابله با ریزگردها عنوان کرد: چه نیازی است دولت که مشکلات و محدودیت‌های بسیاری در تامین اعتبارات دارد، برای احداث چنین کانال‌های انتقال آبی هزینه کند؟ چنین اقداماتی تنها بازی‌های سیاسی به نظر می‌رسند و می‌توان گفت از پایه فلج هستند.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا حق‌آبه‌های رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان را رهاسازی نمی‌کنند؟ اگر واقعا قصد مهار کانون‌های ریزگرد و مقابله با این پدیده را دارند، هیچ راهکاری جز رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده خوزستان وجود ندارد اما باز هم می‌بینیم دولت اقداماتی را از بهمن و اسفند سال گذشته آغاز کرده است که هیچ مطالعاتی را برای آنها انجام نداده است.

ساعدی افزود: بدیهی است که اجرای طرح‌های این‌چنینی مانند نهال‌کاری و درختکاری در کانون‌های ریزگرد و احداث کانال انتقال آب مستلزم تشکیل کمیته‌های مطالعات است اما طرح فعلی دولت بدون هیچ مطالعه‌ای آغاز شده است و به نظر می‌رسد که با اجرای چنین طرحی تنها می‌خواهند مردم را امیدوار کنند. شخصا به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جزییات چنین طرحی قرار نگرفتم.

وی تاکید کرد: دولت در اجرای هر گونه طرح مانند طرح فعلی ریزگردها بهتر است که به این موضوع توجه کند که ممکن است در انتخابات امسال دولت جدیدی به روی کار آید و بنابراین بهتر است که دولت در روزهای باقی مانده از عمر خود حداقل با رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده جلگه خوزستان، حداقل کارنامه‌ای بر جای بگذارد تا مردم بگویند که بالاخره دولت یازدهم در خوزستان قدم مثبتی برداشت. دولت در این ایام باید نشان دهد که برای خوزستان چه کارهایی انجام داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار