شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
ژنرال جک کین رئیس مؤسسه مطالعات جنگ و معاون پیشین ستاد ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: « این پیامی باور نکردنی است که سال ها پیش باید توسط دولت اوباما ارسال می شد. این حملات سریع و موثری بودند که جهان را شگفت زده کرد».
رییس جمهوری امریکا کمتر از صد روز پس از ورود به کاخ سفید ، فرمان حمله موشکی به سوریه را صادر کرد.این حمله به گفته مقامات دولت امریکا به تلافی حمله شیمیایی به شهر ادلب انجام گرفته است. امریکایی ها بدون اینکه هیچ مدرکی دال بر نقش دولت سوریه در این جنایت هولناک داشته باشند، پایگاه الشعیرات، یکی از پایگاه های مهم ارتش سوریه را مورد حمله موشکی قرار دادند.
 
به گزارش تابناک، مقامات ارشد دولت ترامپ بارها تاکید می کردند که اولویت دولت جدید، مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی در داخل و خارج از سوریه خواهد بود. کاخ سفید همچنین تاکید داشت که برای مقابله با پدیده شوم تروریسم ، آماده همکاری با تمامی طرف های درگیر در جنگ سوریه از جمله روسیه است.
 
اوج این اظهارات از زبان «نیکی هیلی»، سفیر امریکا در سازمان ملل شنیده شد. چند روز پیش، هیلی در سخنانی بی سابقه گفت که سرنگونی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه دیگر اولویت امریکا نیست. متعاقب آن نیز «رکس تیلرسون» ، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به ترکیه گفت، تعیین سرنوشت سیاسی سوریه بر عهده مردم این کشور است.
 
حملات ادامه خواهد یافت؟
 
در پی تجاوز جدید آمریکا و بمباران یک پایگاه هوایی سوریه در استان حمص، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه دیگری برای حملات بیشتر علیه سوریه ندارد.
 
همچنین یک مسئول نظامی آمریکایی گفته است که حمله موشکی آمریکا به سوریه تک حمله و محدود بوده است.
 
این مسئول نظامی آمریکا گفت که حمله موشکی آمریکا به سوریه تک حمله بود و این بدان معنا است که پیش بینی می شود که فقط یک حمله باشد و طرح هایی هم اکنون برای تشدید اوضاع وجود ندارد.
 
وی به خبرگزاری رویترز گفت که فکر نمی کند که این حمله تغییر زیادی در تمرکز رئیس جمهور آمریکا در امور داخلی ایجاد کند.
 
الیاس فرحات سرتیپ بازنشسته در بیروت نیز در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: حمله هوایی آمریکا به سوریه را نباید مقدمه جنگ ضد سوریه دانست، بلکه عملیات محدود هوایی است.

اهداف احتمالی آمریکا از این حمله
 
حال این سوال مطرح می شود که ترامپ چه اهدافی را از فرمان غافلگیرکننده حمله به سوریه دنبال می کند؟
 
تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پس از اقدام نظامی این کشور علیه سوریه در سخنانی گفت هدف از حمله نشان دادن قاطعیت ترامپ بوده است.
 
اگر این سخنان را در کنار موضع گیری پنتاگون مبنی بر اینکه «در حال حاضر برنامه‌ای برای حملات بیشتر علیه دولت سوریه وجود ندارد» بگذاریم باید نتیجه بگیریم که این حملات «محدود» بوده و احتمالا ادامه نخواهد یافت.
 
اما اگر مبنای تحلیل را سخنان تیلرسون در دیدار با رئیس جمهوری چین قرار دهیم باید منتظر اهداف و اقدامات خطرناک تری از سوی آمریکا باشیم. تیلرسون در این دیدار در پاسخ به خبرنگاری در خصوص «تغییر رژیم» در سوریه پاسخ داد که «پروسه {تغییر رژیم در سوریه} به جریان افتاده است».
 
ژنرال جک کین رئیس مؤسسه مطالعات جنگ و معاون پیشین ستاد ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: « این پیامی باور نکردنی است که سال ها پیش باید توسط دولت اوباما ارسال می شد. این حملات سریع و موثری بودند که جهان را شگفت زده کرد».
 
کین اضافه کرد: «ترامپ اقدام محدودی انجام داده است اما در عین حال پیامی فوق العاده قوی به دشمنان ما در جهان ارسال کرده است که اخطارهای ما را باور کنند».
 
این ژنرال آمریکایی گفته است که این حمله با صراحت و صدای بلند حاوی پیامی است که مخاطب آن ایران، روسیه و کره شمالی هستند.
 
در واقع در سطح بین المللی حمله موشکی به سوریه از یک سو پیامی روسیه در ارتباط با رویکردش در سوریه و اوکراین بوده است و از سوی دیگر هشداری به اقدامات کره شمالی در شرق آسیا.
 
در سطح منطقه ای نیز این حملات از یک جهت حاوی یک پیام روشن به ایران بوده است و از طرف دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه. برخی از تحلیل گران بر این باورند که آمریکایی ها با حملات موشکی خود قصد دارند به ایران این پیام را مخابره کنند که اگر از مواضع خود در سوریه کوتاه نیایند دست به اقدامات مشابه در سوریه و افزایش حملات خواهند زد.
 
از سوی دیگر دولت جدید آمریکا قصد داشت با راه اندازی این حملات به متحدان خود در خاورمیانه که نسبت به هرگونه اقدام نظامی این کشور در سوریه ناامید شده بودند نشان دهد که واشنگتن از انتظارات متحدان خود در سوریه آگاه است و آن ها را پیگیری می کند.در واقع آمریکا سعی دارد ترکیه، عربستان و اسرائیل را که در چند ماه اخیر به خاطر سیاست های آمریکا در سوریه از این کشور فاصله گرفته بودند و به روسیه نزدیک شده بودند را بار دیگر به خود نزدیک کند.
 
شاید به همین جهت باشد که بلافاصله پس از حملات صبح امروز آمریکا به سوریه اسرائیل آن را «پیامی قوی» می داند، عربستان از آن به عنوان «تصمیم شجاعانه» یاد می کند و ترکیه نیز اظهار امیدواری می کند که حملات زمینه های برقراری صلح و رفتن اسد را فراهم کند.
 
عده ای دیگر از تحلیل گران حملات موشکی آمریکا به سوریه را جهت ارزیابی واکنش ایران و روسیه قلمداد می کنند. آن ها معتقدند اگر ایران و روسیه پاسخ مناسبی به این اقدام آمریکا نشان ندهند باید منتظر اقدامات مشابه و شاید شدیدتر آمریکا در سوریه باشیم.
 
شاید طبق همین تحلیل باشد که روسیه اعلام کرده تمام همکاری ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود. وزارت خارجه روسیه ساعاتی پیش در واکنش به این اقدام آمریکا پروتکل مربوط به هماهنگی پرواز بر فراز سوریه با آمریکا را لغو کرده بود.
 
از طرف دیگر آمریکایی ها ممکن است با راه اندازی این حملات در پی ارزیابی این مسئله باشند که تا چه حد در عرصه داخلی آمریکا و در صحنه بین المللی از مداخله آمریکا در سوریه حمایت می شود. در همین راستا، ساعتی پس از اقدام نظامی آمریکا در سوریه برخی از گروه های ضد جنگ فراخوان تجمعی اعتراضی را نسبت به این اقدام صادر کرده اند.

به طور کلی بسیاری از تحلیل گران بر این باورند این حمله نخستین نشانه از تغییر سیاست آمریکا در قبال سوریه و پایانی بر دوران خویشتن داری اوباماست.

برچسب ها: اهداف نظامی ، سوریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار