شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
با حضور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان برگزار شد؛
همایش فرهنگی و هنری گلبانگ قلعه تل برای پاسداشت از آیین دیرینه نوروز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در شهر قلعه تل برگزار شد.
شوشان: همایش فرهنگی و هنری گلبانگ قلعه تل برای پاسداشت از آیین دیرینه نوروز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در شهر قلعه  تل برگزار شد.

به گزارش شوشان ، یازدهم فروردین ماه نود و شش با کوشش جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی شهر قلعه تل و حمایت شهرداری و شورای شهر  نخستین جشنواره رسمی نوروزی در این شهر تاریخی که پایتخت سیاسی سرزمین بختیاری بود برپا شد.

بابک کیانی دبیر همایش گلبانگ قلعه تل با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه عنوان کرد: شهر قلعه تل نخستین خاستگاه یکجانشینی ایل بختیاری  است و بعنوان مرکز ثقل قدرت سیاسی بختیاری در عصر قاجار و شکوفایی ناموران ادبی با وجود تنوع طایفه های مختلف در این منطقه نمونه ای از  تعامل و همدلی و ارزش های انسانی را نمود داده است بنابراین تلاش  کردیم همایش گلبانگ قلعه تل فراتر از یک برنامه طایفه ای بیانگر و درخورشان نام پرآوازه قلعه تل و تاریخ و فرهنگ و ارزش های اخلاقی مردم این شهر باشد.

مجری گری ویژه برنامه گلبانگ قلعه تل را   مهدی قلی فرخمنش  از فعالان ادبی این  شهر برعهده داشت و در بخش های مختلف همایش علاوه بر حضور هنرمندان مهمان، هنرمندان موسیقی ، شاهنامه خوان و شاعر شهر قلعه تل توانایی و پتانسیل فرهنگی و هنری خود را ارایه دادند. 

در این جشنواره دکتر اردشیر صالحپور استاد دانشگاه هنرهای زیبا تهران _ج نویسنده رمان قلعه تل و  حجت  الاسلام علی نظر ممبینی بعنوان سخنران برنامه حضور یافتند و  محسن جلیل آزاد ، پیمان بناری ، آسد قریشوندی ، فردین سواری ، سامان ساسان و گردیه احمدی به اجرای موسیقی و شاهنامه خوانی پرداختند. 

یکی از بخش های مهم همایش گلبانگ قلعه تل رو نمایی از کتاب ( خاطرات و مخاطرات یک قلعه تاریخی ) تازه ترین اثر منتشر شده دکتر اردشیر صالحپور و همچنین رونمایی از کتاب (یال بریده رخش ) پنجمین اثر حیاتقلی فرخمنش شاعر پراوازه شهر قلعه تل بوده است. شایان ذکر است :  قطع کتاب رمان قلعه تل بر اساس اندازه یکی از خشت های قلعه تاریخی محمدتقی خان کیانرسی طراحی و در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در جشنواره نوروزی گلبانگ با پخش کلیپی از صدای زنده یاد  سید حیدر موسوی  و خوانش سروده های زنده یادد قدرت کیانی نام و یاد این دو شاعر و شاهنامه خوان پرآوازه شهر قلعه تل گرامی داشته شد، همچنین  در بخش بعدی برنامه یک کلیپ از ویژگی تاریخ قلعه تل به نمایش گذاشته شد. در پایان با اهدا لوح یادبود همایش گلبانگ قلعه تل توسط دبیر این برنامه از زحمات مدیران شهر قدرشناسی بعمل آمد.











نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار