شوشان / محمد حسن آلاله

"> انتخابات 92 و واقعيت هاي پيش رو
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵

 

شوشان / محمد حسن آلاله

 

آري ملت ايران باز هم در آستانه امتحان و آزمايشي ديگر است، امتحاني از جنس انتخاب ، امتحاني كه مي تواند يكبار ديگر بصيرت و هشياري ملتي بزرگ را نشان دهد. 24 خرداد ماه 92 شاهد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و سومين دوره شوراي شهر خواهيم بود و شايد اين انتخابات يكي از مهمترين و حساسترين انتخابات پس از پيروزي انقلاب اسلامي در كشورمان باشد.

برخي از واقعيت هاي پيش روي اين انتخابات را مي توان موارد ذيل دانست.

1- پس از پيروزي انقلاب اسلامي، انتخابات در كشور به موضوعي مهم تبديل شده كه معمولا با حضور مردم در صحنه انتخابات ميل و انگيزه آنها نيز نسبت به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي مشخص و محبوبيت و مقبوليت و مشروعيت نظام با انتخابات سنجش و اندازه‌گيري مي شود.

2- به تجربه ثابت شده كه نه تنها گفتمان سياسي و اجتماعي كشور در اثر انتخابات خصوصا رياست جمهوري تغييرخواهد يافت، بلكه چرخه نخبگان كشور نيز دچار تغييرات وسيع و عميق مي شود و گروههاي ديگري از افراد برمسند مسئوليت هاي خرد و كلان كشور خواهند نشست، از اين رو انتخابات نوعي گردش نخبگان نيز به حساب مي‌آيد.

3- پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون ده دوره رياست جمهوري داشته‌ايم كه جمعا شش رئيس جمهور توانسته اند اداره امور اجرايي كشور را به دست گيرند و حالا مردم ايران منتظر هستند تا ببيند هفتمين رئيس جمهور در دولت يازدهم كدام فرد مي باشد.

4- پس از هر دوره انتخابات، گفتماني جديد در جامعه شكل مي گيرد و مقبول مي شود ، پس از دوران دفاع مقدس ابتدا گفتمان سازندگي، سپس گفتمان اصلاحات و بعد گفتمان عدالت محوري حاكم بوده وحالا بايد ببينيم كدام گفتمان سياسي، اجتماعي، فرهنگي و يا اقتصادي مطرح خواهد شد.

5- انتخابات يازدهم، اولين انتخابات رياست جمهوري پس از انتخابات سال 88 است كه با فتنه مواجه گرديد. امروز دنيا منتظر نشسته است تا ببيند پس از شكاف‌هايي كه در اثر فتنه در جامعه بوجود آمد عملا ملت ايران چگونه در اين انتخابات شركت خواهد كرد و ميزان مشاركت مردم در انتخابات چقدرخواهد بود.

6- انتخابات درحالي صورت مي‌ پذيرد كه بيداري اسلامي در كشورهاي آفريقايي و حوزه خليج فارس اوج گرفته و با سقوط برخي حاكمان خودكامه و ظهور تفكر اسلام گرايي مواجه گرديده است.

جهانيان منتظرند ببينند ايراني كه انقلاب خود را به عنوان الگو و الهام بخش در بيداري اسلامي معرفي مي نمايد ، چگونه با گذشت بيش از سي سال از انقلاب در انتخابات اخير خود شركت خواهد نمود.

7- انتخابات يازدهم درحالي صورت خواهد پذيرفت كه كشور هم پيمان ما سوريه دچارمشكلات سياسي و جنگ‌هاي داخلي شده‌ و عملا قدرت چانه‌زني ما را در صحنه مبادلات و تعاملات جهاني دچار تغييرنموده،آنچه مسلم است در صورتي كه شرايط سوريه به همين شكل باقي بماند حضور حداكثري مردم و نتيجه انتخابات ما در تحولات سوريه و منطقه نيز اثر خواهد گذاشت.

8- انتخابات رياست جمهوري يازدهم زماني صورت مي پذيرد كه رژيم اسرائيل به عنوان يكي از دشمنان استراتژيك ما با شكست هاي پي درپي مواجه گرديده ، نفوذ پهبادها در خاك اسرائيل و شكست اين رژيم در جنگ هشت روزه موقعيت جهاني و منطقه اي اين رژيم جعلي را پايين آورده و مطمئنا حضورگسترده مردم ايران در پاي صندوق هاي راي خواب خوش را بر آنها حرام خواهد نمود.

9- انتخابات سال 92 ازجمله انتخاباتي است كه پس از اوج گيري بحران هاي پولي و مالي درآمريكا و اروپا صورت مي پذيرد، درحالي كه اين بحران سايه بر غرب افكنده و اقتصاد آنها را به رياضت كشانده و بين مردم و حكومت ها جدايي انداخته است، ملت ايران مي‌رود تا نشان دهد تحت تاثير آرمانهاي انقلاب اسلامي هنوز با حكومت و دولت خود كاملا پيوسته و همراه است.

10- انتخابات 92 درحالي صورت مي‌پذيرد كه در طول يك سال گذشته كشور ما تحت تاثير تحريم‌هاي شديد اقتصادي و از نوع فلج كننده قرارگرفت، آمريكا با جنگ نرم و افزايش تهديدها و خصوصا تحريم ها به دنبال تاثيرگذاري بر رفتار سياسي دولت و ملت ما مي باشد. همه مي دانند كه اگر اين تحريم هاي هميشگي و همه جانبه را عليه هركشور ديگري بكار مي بردند تا به حال آن كشور تسليم خواسته هاي آمريكا مي شد اما ملت و دولت ايران با مقاومت هدفدار خود تاكنون سر تسليم فرو نياورده است. در حقيقت آمريكا و متحدينش آماده اند تا ببينند نتيجه اين همه هزينه هاي كلاني كه در طول اين مدت براي بي اعتمادي و نااميدي و شكستن روحيه مقاومت و انسجام در جامعه ايران صرف نموده اند چگونه از صندوق هاي راي بيرون خواهد آمد.

11- اين انتخابات زماني صورت مي پذيرد كه همراه با تحريم هاي خارجي به دليل برخي سوءمديريت‌ها وضعيت معشيتي و اقتصادي مردم خصوصا در شش ماهه پاياني سال گذشته دچار مشكلات زيادي گرديد و زمينه ساز تشديد برخي مشكلات اجتماعي شد. حضور در انتخابات نشان مي‌دهد كه مردم تا چه ميزان با درك شرايط موجود برميثاق خود با آرمانهاي انقلاب اسلامي هستند.

12- انتخابات رياست جمهوري درحالي انجام مي‌شود كه به دليل تحولات سياسي كشور در سال 88 برخي خواص به دليل حضورشان در جريان فتنه امكان نامزدي در انتخابات آتي را نخواهند داشت و چرخه انتخابات و آرايش سياسي شكل جديدي خواهد بودكه با انتخابات گذشته متفاوت است.

13- انتخابات درحالي صورت مي پذيرد كه دشمن شكست خورده از فتنه انگيزي به دنبال روشهاي ديگري براي به هم زدن نظم و انضباط انتخاباتي و نافرماني مدني است، از جمله ايجاد جنگ رواني در كشور و يا حضور جريان سياسي ديگري از نوع انحرافي كه پيش بيني مي شود اين جريان بطور ظريف و پيچيده وارد جريان انتخابات شود.

14- انتخابات سال 92 اولين انتخاباتي است كه به طور سراسري دو انتخابات همزمان خواهد داشت، يعني اينكه هم رياست جمهوري و هم اعضاي شوراهاي شهر و روستا در اين انتخابات تعيين مي شوند و اين تجربه جديدي براي جمهوري اسلامي است.

15- در شرايط فعلي بحران هسته اي كره شمالي وارد دوره تازه اي شده است و احتمال روياروئي اين كشور با آمريكا و سرايت اين بحران در منطقه وجود دارد. آمريكا در پي آن است تا نگراني هاي جهاني در باره كره شمالي را كه داراي بمب هسته اي است به كشورهاي ديگري از جمله ايران كه به دنبال دستيابي صلح آميز انرژي هسته اي مي باشد منتقل نمايد.

16- انتخابات 92 زماني صورت مي پذيرد كه عليرغم وجود مشكلات اقتصادي و اجتماعي داخلي، نظام جمهوري اسلامي از جهت خارجي و بين المللي درموقعيت بالايي قرار داشته و از اقتدار لازم برخوردار مي باشد. پيشرفت هاي كشور در حوزه فناوري هاي نوين مانند هسته اي ، نانوتكنولوژي ، هوا فضاو.....همچنين وجود امنيت و آرامش در كشور، داشتن رياست گروه عدم تعهدها ، كشف شبكه هاي جاسوسي، شكست هاي اطلاعاتي دشمنان و نرمش هاي اخير غربي ها در مذاكرات هسته اي در آلماتي و.... از اين جمله مي باشد، از اين رو آنان تلاش مي كنند نقشه ها و توطئه هاي ديگري طراحي نموده تا اين موقعيت والا را با كاهش حضور مردم در انتخابات جبران نمايند.

17- با توجه به اينكه امسال را مقام معظم رهبري به نام سال حماسه اقتصادي و سياسي مطرح نموده اند. بهترين و مهمترين تجلي آن مشاركت گسترده مردم در انتخابات و خلق حماسه اي سياسي خواهد بود.

آنچه مسلم است ملت ايران با گذشت بيش ازسي سال از انقلاب از گردنه هاي حساس آن عبور نموده و كشتي انقلاب به وسيله كشتيبان حكيمي مانند «مقام معظم رهبري» در حال عبور از تنگه اي ديگر مي باشد، تنگه اي كه اگرچه از تنگه هاي ديگر سخت تر نيست اما شرايط زمانه موجب شده تا اين تنگه استراتژيك كه در خردادماه سال 92 به آن خواهيم رسيد موقعيت آن را بسيار حساس تر نمايد.

در طول سي و چهار سال گذشته بيش از سي انتخابات در كشور ما برگزار شده است كه هر بار مردم با احساس وظيفه و تكليف انقلابي و اسلامي خود به صحنه انتخابات آمده و با راي خود نه تنها كانديد مورد نظر خود را انتخاب نموده اند، بلكه هر بار همراه با راي خود بار ديگر انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران را نيز انتخاب و تاييد كرده اند.

امروز همه مي دانيم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي هميشه به دنبال اين بوده اند تا با بزرگنمايي، برجسته سازي و سياهه نمايي مشكلات و مسايل موجود جامعه خصوصا در حوزه هاي اقتصادي به ذهنيت سازي منفي عليه جمهوري اسلامي دست بزند، اما مردم ايران با نجابت و صبوري كه همواره داشته و دارند هميشه ثابت نموده اند در موقع انتخابات عليرغم وجود برخي مشكلات، ناملايمات و نقايص و نقدها فقط به انتخابات فكرمي كنند و براي بقا و استمرار انقلاب و نظام اسلامي با شور و علاقه مندي به پاي صندوق هاي راي مي آيند.

آنچه از مردم فهيم و با بصيرت ايران مثل هميشه مي‌توان انتظار داشت اين است كه هيچ اتفاقي نمي‌تواند در حضور حداكثري مردم در انتخابات آتي ترديد ايجاد نمايد و بي ترديد همه آحاد ملت ايران با درك اين موقعيت حساس و با شركت گسترده در اين انتخابات مثل هميشه به تكليف الهي خود عمل خواهند نمود و با انتخاباتي شورآفرين حماسه سياسي ديگري را در تاريخ كشور رقم خواهند زد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار