اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

با حضور احمدی‌نژاد، عملیات بهره‌برداری کامل از سد و نیروگاه گتوندعلیا در خوزستان آغاز می‌شود.

سیدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام این خبر اظهارداشت: آيین افتتاح طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، روز یکشنبه، اول اردیبهشت با حضور رييس‌جمهور برگزار خواهد شد.

وی در مورد این طرح افزود: سد و نیروگاه گتوندعلیا با هزینه‌ای بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

رضازاده در مورد اهداف و منافع این طرح برای کشور گفت: اهداف اصلی اجرای این طرح، ذخیره‌سازی قریب به پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت خوزستان و نیز افزایش 2 هزار مگاوات انرژی برق‌آبی با توان تولید سالانه چهار هزار و 570 گیگاوات ساعت برق به تولید برق کشور بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، این هدف را نیز برآورده می‌سازد که طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل شده و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی از آسیب سیل مصون بمانند و با امنیت کامل بتوانند کشاورزی نمایند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: با ایجاد این منبع بزرگ آبی، استفاده و بهره برداری های مختلف از قبیل آبیاری زمین های کشاورزی، گسترش صنعت تولید محصولات آبزیان و پرورش ماهی، ایجاد جاذبه های گردشگری، گسترش و تنوع بخشی به محیط زیست منطقه فراهم شده و امکانی بسیار مناسب برای سرمایه گذاری های کلان در این منطقه بوجود آمده است.

رضازاده در رابطه با دستاوردهای دیگر اين طرح بیان‌کرد: با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، جایگاه بین‌المللی کشور به‌واسطه ارتقاء صنعت برق‌آبی و رشد ظرفیت تولید انرژی برق ارتقاء یافته و زمینه حضور فعال‌تر دست‌اندرکاران صنعت برق کشور به‌ویژه مشاورین و پیمانکاران مختلف این صنعت، در فرصت‌های داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.

وی در ادامه به تاریخچه احداث طرح گتوندعلیا اشاره‌کرد و اظهارداشت: طرح گتوندعلیا بعد از طرح‌های بزرگ و ملی کرخه، کارون 3 و مسجدسلیمان جزو طرح‌های اولویت دوم وزارت نیرو بود و به همین دلیل مراحل اجرایی آن از سال 1376 آغاز شد و در ابتدا به آرامی پیگیری شد و پس از اتمام و بهره‌برداری طرح‌های فوق‌الذکر روند اجرایی این طرح از سال 1382 شدت گرفت و در چهار سال‌گذشته بیشترین پیشرفت فیزیکی و مالی در این طرح محقق شده و پس از طی فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در مردادماه سال 1390 آبگیری شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وضعیت فعلی طرح گتوندعلیا را بسیار مناسب ارزیابی‌کرد و افزود: با تثبیت وضعیت در مراحل مختلف آبگیری این طرح توانست با راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی خود یکی پس از دیگری تمام واحدهای نیروگاهی فاز اول را به بهره‌برداری برساند و برق تولیدی آن‌ها را وارد شبکه سراسری کشور نماید.

وی ادامه‌داد: نیروگاه گتوندعلیا که از نوع نیروگاه سطحی است، در حال حاضر قادر است هزار مگاوات برق تولید نماید و در فاز توسعه که مراحل اجرایی آن در دست انجام است؛ هزار مگاوات دیگر نیز به تولید برق افزوده و در مجموع از طریق هشت واحد 250 مگاواتی، امکان تولید دو هزار مگاوات برق را فراهم خواهد ساخت.

رضازاده همچنين به مشخصات این پروژه اشاره‌كرد و گفت: سد گتوندعلیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی‌الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند در خوزستان اجرا شده است؛ این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که با ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است.


 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار