اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
حسین ساقی

 
از مهمترین ارکان هر حکومت مردم سالار و متکی به اراء مردم ، بحث پاسخگویی عمومی و تامین رضایت خاطر افراد از این حیث می باشد.

از طرفی دانستن و اطلاع داشتن تمام افراد از اموراتی که مربوط به آنها و محیط پیرامون آنهاست از حقوق اولیه شهروندی یکایک افراد جامعه می باشد که این مهم به صراحت در اصل نوزدهم بیانیه حقوق بشر نیز اشاره شده است.

اما پاسخگویی عمومی نیز خود درگرو شفافیت حداکثری تمام فعالیت های دستگاه های تصمیم گیر و عوامل اجرایی و نظارتی در تمام ارکان و ساختار حکومتی از بالاترین تا پایین ترین مراتب این تشکیلات می باشد.

شفافیت هم در قالب ارائه اطلاعات کامل و بهنگام و افشاء عمومی و بدور از تبعیض برای تمام استفاده کنندگان و در نهایت بین تمام افراد جامعه صورت می گیرد.

برای نمونه نظرسنجی از افکار عمومی با توجه به وجود ابزار های فراوان ارتباط جمعی قبل از اجرای هر طرح و برنامه ای از سوی مدیران شهری نه تنها امری واجب جهت تکریم نظر جمعی افراد است بلکه چه بسا حاصل این ارتباط و مشاوره گرفتن از عموم مردم بتواند جلوی هدر رفت بسیاری از منابع ملی را بگیرد ، منابعی که صاحبان اصلی وبلافصل آنها خود مردم و شهروندان می باشند.

از طرفی این عمل از این جهت که سبب ایجاد شفافیت و افشاء اطلاعات و تصمیم گیری ها به سطح مردم کوچه و بازار می شود ، به راحتی میتواند تمام اعمال و برنامه های مدیران شهری را جلوی انظار عمومی قرار دهد که در نهایت این نظارت ، سد راه اتلاف و یا سوء استفاده منابع توسط مدیران ناکارآمد نیز خواهد شد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در این رهگذر توجه به مسائل امنیتیِ افشاء و مخاطرات استفاده نااهلان و بیگانگان از این اطلاعات قطعا باید مورد کارشناسیِ موردی قرار گیرد و پس از اطمینان از حصول ایمن بودن افشاء به این عمل اقدام نمود.

لذا مطالبه گری امرِ پاسخگویی و شفافیت از سوی مردم از یک طرف و ارائه اطلاعات بهنگام و کامل از سوی مسئولان و تصمیم گیران خرد و کلان مملکتی نتیجه ای بجز حسن اعتماد عمومی مردم به مسئولین نخواهد داشت و در نتیجهء این حسن اعتماد میتوان انتظار پویایی و توسعه پایدار در تمام جهات پیشرفت ملی و مملکتی را داشت.


برچسب ها: حسین ساقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار