اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴



سهام خزلی

اهواز یکی ازشهرهای مهم ایران است که حیات درسلسله های مختلف تاریخی را تجربه کرده . قاجار درخشان ترین روزگاریست که اهواز در قرون پیشین گذرانده. آنجا که ناصرالدین شاه ، اجازه فعالیت کشتی رانی در رودخانه کارون را صادر میکند  اهواز دوباره متولد میشود . هرچند این شهر کهن زندگی در سلسله های مختلف را تجربه کرده ، اما به دلایل متعدد آثار و بناهای تاریخی را از دست داده است.

حملات فراوان از ناحیه حکومت های دیگر مثل صفاریان و دیلمیان ، درگیری و نا امنی و چپاول های صورت گرفته به علت همین حملات ، شکسته شدن سد شادروان و به زیر آب رفتن قسمتی از اهواز بخش کوچکی از این دلایل است. در مقطعی ازتاریخ مرکزیت استان خوزستان به مدت 800 سال به شوشتر منتقل شد و این امر از شکوه و جلال اهواز کاست .

دلایلی از این دست موجب ازبین رفتن بناهای دوره های اسلامی و قبل ازآن در اهواز شد اما از اواسط سلسله قاجار دوران بالندگی این شهر دوباره آغاز میشود . یکی از مهمترین و شاخص ترین بناهای تاریخی اهواز هتل قو است.این هتل به لحاظ معماری یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی شهر ماست. بر سر در این هتل ، تندیس الهه آناهیتا نصب شده است . این تندیس گچی چنان هنرمندانه رنگ آمیزی شده که پس از گذشت صد سال از عمر آن ، همچنان نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هتل قو در قالب یک ساختمان دو طبقه با تعدادی عمارت فرعی شامل سالن و آشپزخانه و فضای سرایداری ساخته شده و امروز در خیابان خسروی به صورتی بسیار زیبا خودنمایی میکند.

ساخت هتل قو ازاوایل دوره قاجار آغاز شداما کار بنای آن اوایل دوره پهلوی اول به پایان رسید. میهمانان خسته از رنج سفر پس از طی فرسنگ ها مسافت با ورود به اهواز در هتل زیبا و مجلل قو ساکن می شدند و تنی می آسودند. حجره های خوش نقش این هتل با ظاهری چشم نواز پذیرای میهمانانی بود که اهواز را برای معاملات اقتصادی انتخاب کرده بودند.

از آنجا که در دوران ناصرالدین شاه اجازه کشتی رانی در کارون صادر شده بود و اتاقهای بی مثال هتل قو مشرف به رودخانه کارون، مسافران می توانستند چشم جان خود را از  تماشای مناظر روحبخش طلوع و غروب خورشید در ساحل کارون سیراب کنند. کف محوطه تمام هتل قو آجر فرش است. دیوارهای عمارت از آجر ساخته شده و نش برجسته های بسیار زیبا و شکیل چشم هر بیننده ای را خیره میکند. حوض آب با کاشی کاریهای فیروزه ای ، زیردرختان بلند کهنسال در کنار آجر فرش کف عمارت ، نمایی منحصر به فرد بوجود آورده است.از این ویژگیها که بگذریم گچ بریهای هنرمندانه روی دیوارها و نمای متشکل از چوب و سیمان و سنگ در کنار مجسمه آناهیتا یکی از خاص ترین چشم اندازها را ایجاد کرده است.

 ساحل رودخانه پر خروش کارون ، ازبهار خواب اتاق های طبق فوقانی بنا قابلرویت است. هتل قو که یکی از شاخص ترین و مهمترین بناهای تاریخی اهواز به شمار میرود دراسفند 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برچسب ها: اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار