شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه، جمعه ۱ اردیبهشت ماه ١٣٩٦ در اولین روز از هفته ملی سلامت سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) این شهر بود.

دکتر ایدنی در ابتدای سخنان خود به مناسبتهای مذهبی پیش رو اشاره نموده و با تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)، عیدسعید مبعث پیامبر اسلام (ص) را پیشاپیش به نمازگزاران تبریک گفت.

رئیس دانشگاه سپس با اشاره به آغاز هفته سلامت اظهار داشت: هفته پیش رو مصادف است با هفته ملی سلامت. البته در سراسر جهان ۱۸ فروردین ماه را روز جهانی سلامت نامیده اند ولی با توجه به اینکه موضوع سلامت در کشور ما از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است، این مناسبت به یک هفته گسترش یافته و با توجه به نزدیکی روز جهانی سلامت به تعطیلات سال نو، هفته اول اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری گردیده است و این هفته فرصتی است مغتنم تا نکات مرتبط با سلامت مورد توجه قرار گرفته و در جهت ارتقا سلامت جامعه گام برداشته شود.

رئیس دانشگاه افزود: سلامتی موهبتی الهی است. به فرموده حضرت علی (ع) سلامتی در کنار امنیت دو نعمتی است که قدر و ارزششان زمانی به درستی شناخته میشود که دچار کاستی شده و یا از دست بروند. برخی سلامتی را تاجی بر سر انسانهای سالم میدانند که فقط توسط افراد بیمار و افرادی که از سلامتی کامل برخوردار نیستند دیده میشود. البته باید توجه داشت سلامتی علاوه بر بعد جسمانی، ابعاد روانی، معنوی، روحی و اجتماعی را نیز شامل شده و وقتی صحبت از سلامتی است باید تمامی ابعاد آن را در نظر داشت. در واقع تعریف سلامتی عبارت است از برخورداری از رفاه کامل جسمی، معنوی، روانی و اجتماعی.

ایدنی در ادامه به تشریح گوشه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت پرداخت و بیان داشت: یکی از دستاوردهای سترگ و بسیار بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه و تمرکز بر موضوع سلامت کشور بود بطوریکه امید به زندگی در کشور ما که در پیش از انقلاب حدود ۵۶ سال بود در حال حاضر به ۷۸ سال ارتقاء پیدا کرده و کشور ما در طی این چهار دهه که پشت سر گذاشته ایم در ارتقاء شاخص امید به زندگی رتبه دوم در جهان را داشته است. در واقع برنامه ریزی و فعالیتهایی که در طی این مدت صورت گرفته بگونه ای بوده است که چنین دستاورد ارزشمندی را رقم زده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: پیش از انقلاب، بسیاری از مناطق کشور به ویژه روستاها از خدمات بهداشتی مناسب محروم بودند. ولی امروزه با گسترش و توسعه شبکه های بهداشت کشور که برنامه آن در بحبوحه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آغاز گردید میتوان با افتخار گفت که در حال حاضر به تمامی روستاهای کشور ارائه خدمات بهداشتی اولیه آن هم بصورت فعال ارائه میگردد.

ایدنی ادامه داد: با تمامی پیشرفتهایی که در حوزه سلامت به دست آمد، کمبودها و مشکلاتی هم وجود داشت. یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه سلامت با آن رو به رو بودیم افزایش هزینه های سلامت برای مردم بود. در واقع بیش از ۶۰ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت میشد. به همین دلیل نیز در سال ۱۳۹۳ با توجه به ابلاغ سیاستهای کلان حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با اهتمام تمام ارکان نظام و همت دولت، طرح تحول نظام سلامت طراحی و گام به گام در کشور اجرایی گردید. در گام اول هزینه های سلامت برای مردم در بیمارستانهای دولتی کاهش پیدا کرد. چرا که اکثر هزینه های بیماران شامل تهیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و درمانی بود که می بایست خودشان از بیرون تهیه میکردند.

وی اظهار داشت: در واقع ۳۷ درصد هزینه های درمانی در بیمارستانهای دولتی از جیب مردم تامین میشد. این میزان در بیمارستاتهای غیردولتی بسیار بیشتر بود به نحوی که میانگین کشوری تامین هزینه ها از جیب مردم به ۶۰ درصد میرسید. به همین دلیل با اجرای طرح تحول و انجام تمهیدات لازم در حال حاضر به جایی رسیده ایم که خوشبختانه میزان پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم در بیمارستانهای دولتی به ۶ درصد رسیده است. یعنی بیماری که به بیمارستان مراجعه میکند تنها ۶ درصد صورتحساب را پرداخت میکند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: طی بررسی هایی که در استان انجام داده ایم مشخص شده هزینه متوسطی که بیماران در بیمارستانهای دولتی پرداخت میکنند حدود ۹۴ هزار تومان است و این مهم باعث شده که مردم دیگر دغدغه هزینه های درمانی نداشته باشند.

وی افزود: این موضوع در خصوص بیماران صعب العلاج مانند مبتلایان به سرطان، بیماریهای پیشرفته کلیوی و ... که تا قبل از این هزینه های سرسام آور درمان موجب میشد بعضاً به موقع به بیمارستانها مراجعه نکنند و یا جهت تامین مخارج درمان اقدام به فروش مایملک خود نمایند، نمود بیشتری دارد. در حال حاضر بیماران سرطانی که به بیمارستانها مراجعه مینمایند با دغدغه تامین هزینه های سنگین شیمی درمانی مواجه نیستند که این امر از دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت است

ایدنی بیان نمود: ان شاءالله تداوم این طرح موجب خواهد شد تا به این فرمایش مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) که فرموده اند "ما می خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد" جامه عمل پوشانده شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما سیاستهای جمعیتی گذشته مبتنی بر کاهش جمعیت بود که این امر موجب میشد با توجه به کاهش نرخ موالید، در بیست تا سی سال آینده با کاهش جمعیت جوان و به تبع آن کاهش توسعه کشور و پیشرفت جامعه مواجه شویم. به همین دلیل نیز سیاستهای جمعیتی کشور تغییر کرد و ترویج فرزندآوری در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در همین راستا جهت کاهش هزینه های بیمارستانی زایمان؛ هزینه زایمانهای طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان گردید و با اجرای این برنامه تاکنون بیش از یک میلیون و پانصد هزار زایمان طبیعی در کشور و بیش از ۸۵ هزار زایمان طبیعی در خوزستان بصورت رایگان و بدون دریافت حتی یک ریال از مادران باردار انجام شده است.

وی کمبود تختهای بیمارستانی در سطح کشور و استان را یکی دیگر از چالشهای حوزه سلامت عنوان دانست و اظهار داشت: جهت رفع معضل کمبود تختهای بیمارستانی، در قالب طرح تحول نظام سلامت بیش از ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد شده است و این نوید را به مردم شریف استان میدهیم که ان شاءالله تا پایان شهریور‌ماه شاهد افتتاح بیمارستان جدید فوق تخصصی ابوذر اهواز، بیمارستان سوانح و سوختگی در پادادشهر اهواز، بیمارستان دشت آزادگان و مرکز جامع فوق تخصصی قلب با ۱۱۵ تخت در بیمارستان گلستان اهواز باشیم.

ایدنی افزود: در همین راستا نیز اخیراً و با همکاری و مساعدت همه جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان شهید دکتر بقایی ۲ با ظرفیت ۴۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به سرطان افتتاح و مقرر گردید با مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مرکز جامع سرطان در محل فعلی بیمارستان شفا احداث گردد و همچنین ساخت بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی در اهواز نیز در دستور کار دولت قرار گرفته که با ساخت و راه اندازی آن در آینده میتوان خدمات سلامت مناسبی را به مردم استان و همچنین استانهای مجاور ارائه داد.

ایدنی ادامه داد: طی برنامه تحول نظام سلامت ۵۰ درصد ظرفیتهای بیمارستانهای دانشگاهی بازسازی کامل و تجهیز گردیده و در حال ارائه خدمات با کیفیت به مردم شریف استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوار سپس به دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت اشاره نموده و تصریح کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و با بهبود زیرساختها، اقدامات خوبی در حوزه بهداشت صورت گرفته است. حدود ۱۰۵ خانه بهداشت جدید احداث گردیده و ساخت ۱۶۲ واحد بهداشتی هم اکنون در مرحله اجرا بوده و به زودی به بهره برداری میرسد، همچنین بیش از ۱۰۰ واحد بهداشتی نیز بصورت کامل تعمیر، بازسازی و تجهیز شده اند. در همین راستا نیز بیش از ۲۶۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته های رتبط در حوزه بهداشت مشغول به کار شدند.

ایدنی افزود: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت نیز یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در چارچوب طرح تحول بهداشت بوده که طی آن تمام ثبت خدمات ارائه شده، الکترونیکی تبدیل می‌شود و دسترسی به اطلاعات مراجعین با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان با اشاره به شعار هفته سلامت امسال که "زندگی سالم با نشاط و امید" است، بیان نمود: اگر نشاط نداشته باشیم و فعال نبوده و به آینده و زندگی امیدوار نباشیم، جسم سالمی هم نخواهیم داشت. متاسفانه اختلال افسردگی در حال افزایش است؛ باید با هم گفتگو کرد و ارتباط بین افراد توسعه پیدا کند.


شایان ذکر است در حاشیه نماز جمعه این هفته، دو ایستگاه سنجش سلامت توسط مرکز بهداشت شرق اهواز در قسمت برادران و خواهران مصلی برپا گردید و کارشناسان بهداشتی مستقر در این ایستگاه ها، نسبت به انجام مشاوره و ارائه خدمات بهداشتی مانند اندازه گیری فشار خون، اندازه توده بدنی، وزن و... و توزیع بسته های آموزشی بین نمازگزاران اقدام نمودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار