اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی کشور شدند.

به گزارش ایسنا، محسن خدادادی، محمدمهدی اختری، محمدحمید سکاد فکر، هادی افشاری، علیرضا اختری و محمدجواد مربوبی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و اعضای تیم «برآیند علم و صنعت» هستند که اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی ایرانی را با عنوان BA10 در مدت 6 ماه طراحی کرده و ساختند.

  
این پهپاد که در چهارمین مسابقه و نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، به تنهایی (بدون محموله و سوخت) 2.5 کیلوگرم وزن دارد و طول آن یک متر و 27 سانتیمتر و طول بال آن یک متر و 76 سانتیمتر است.

محسن خدادادی، مسؤول تیم برآیند علم و صنعت با اشاره به بیان ویژگی‌های این پرنده عمود پرواز، گفت: این پهپاد برای عملیات اوج گرفتن و فرود، نیازی به باند ندارد و این کار را با استفاده از چهار موتور الکتریکی انجام می‌دهد.

خدادادی، هیبریدی بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهپاد ذکر کرد و توضیح داد: این پهپاد دارای دو موتور بنزینی و الکتریکی است. به این ترتیب، هرگاه یکی از موتورها به هر دلیلی از کار بیفتد، منبع دیگر، جایگزین می‌شود و پرنده می‌تواند به پرواز و عملیات خود ادامه دهد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مکانیزم این پهپاد به گونه‌ای است که هنگام رسیدن به یک ارتفاع مشخص، موتور بنزینی که قبلا روشن شده است، وارد مدار می‌شود و پرواز را تحویل می‌گیرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پهپاد به مکانیزم (ساز و کار) برگشت به خانه نیز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد، بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادی، ساختار این پهپاد، تلفیقی از بال ثابت و کوادکوپتر است و می‌تواند بالای سر سوژه، ثابت بایستد و از آن عکاسی و فیلمبرداری کند یا وسایل امدادی را به محل تعیین شده، تحویل دهد.

این پرنده در اجرای عملیات شناسایی، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضای تیم برآیند علم و صنعت، ساخت نمونه‌های تکمیلی آن را با شعاع علمیاتی وسیع‌تر، مداومت پروازی طولانی‌تر و قدرت حمل بار بیشتری، در دست اقدام دارند.

نمونه فعلی این پهپاد عمود پرواز، با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45 دقیقه پرواز می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، چهارمین نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی با حضور 18 تیم دانشجویی از سراسر کشور 26 فروردین ماه در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و 27 فروردین به کار خود پایان داد.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار