اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
در میان تمام بزرگان ادبی شاید اثار شیخ اجل سعدی به لحاظ سبک و سیاق با زبان امروزه جامعه همگن تر بوده و استفاده از آن برای خرد و کلان اهالی کسب و کار دلنشین تر باشد...
لعیا بیدگلی

هرزمان كه بحث پيشينه برند در فرهنگ ايران مي شود، اهالي اين فضا به سرعت از سعدي و ناميرايي مرد نكونامش ياد مي كنند و بعد مثال تاجري را مي زنند كه گوگرد پارس به چين برد و كاسه جيني به روم و القصه .... و اينچنين بزرگ مي دارند نام شاعر بزرگ سعدي علي الرحمه را .

در تقويم اول ارديبهشت روز بزرگداشت سعدي است و در چنين روزي علي القاعده شكر پيشينه فرهنگي  و ادبي سرزمينمان براي ما برنديها شكريست واجب و چه بجاست كه بياد بياوريم امثال و حكمي كه از خردي در گوشمان نشسته امروزه بنمايه علمي است كه در راستاي اعتلاي صنعت و فرهنگ كشور رشد كرده و صد البته كه هنوز خلل هايي دارد.

شايد اگر در اين چند سال كه دوران گذار شتاب گرفته است اينهمه فاصله از فرهنگ و ادب ايجاد نمي شد ، سرعت رشد فرهنگ برند سيري صعودي داشت . چرا كه شايد حكاياتاكليله و دمنه و يا بوستان و قابوسنامه به گوش جان ما نيوشاتر باشد تا تئوري هاي بزرگان آن سوي آب ها. و در واقع اگر باديد تخصصي مديريتي به. اين متون نگاه شود ، حكايت هاي كهن سرشارند از دستورالعمل هايي كه با خون و خوي ايراني از يك سنخند و پياده سازيشان هزينه اي كمتر دارد. 

 دوویت والدو" استاد بازنشسته دانشگاه سیراکیوز  درسال ١٩٨٦ مقاله اس منتشر كرد ميني ير استفاده ادبيات در فضاي مديريت و در آن ذكر شده.  كه ادبیات را نباید با زندگی اشتباها گرفت! جهان ادبیات، همه جهان نیست، اما مطمئنا این دید از جهان بزرگتر، متنوع تر، و تکامل یافته تر از دید فرد فرد دانشجویان و شرکت کنندگان در دوره های آموزشی مدیریت است!  

اما در میان تمام بزرگان ادبی شاید اثار شیخ اجل سعدی به لحاظ سبک و سیاق با زبان امروزه جامعه همگن تر بوده و استفاده از آن برای خرد و کلان اهالی کسب و کار دلنشین تر باشد

همه گويند سخن گفته سعدي دگرست

 بابهاي اوّل گلستان و بوستان درباره كشورداري، اداره امور و مديريت است و بابهاي هفتم گلستان و بوستان درباره تربيت و باب سوم گلستان وباب ششم بوستان درباره قناعت و استفاده بهينه امور مالي آمده است و همچنین رساله نصیحة الملوک که در حدود ۱۸ صفحه است در حقیقت یک دستورالعمل کلی برایمدیریت است که سعدی برای زمام داران عصر خود صادر کرده است. و دربارهی کلیهی امورکشورداری توصیه هایی آورده است. رسالهی مزبور روی سخنش با مدیران عالی است.

گذر زمان انديشه هاي سعدي را كهنه و فرسوده نساخته است و آن انديشه ها امروز نيز براي جامعه مديريت و مديران كشور قابل استفاده است در این راستا نگاهی اجمالی می کنیم به نمونه های جملات کاربردی سعدی در مبحث برند:
مدیریت برند مکان:

 بزرگان مسافر به جان پرورند / که نام نکویی به عالم برند
تبه گردد آن مملکت عنقریب / کز او خاطر آزرده آید، غریب

مدیریت برند در برندسازی داخلی:

هركه به زيردستان نبخشايد به جور زبردستان گرفتار آيد.

مِها زور مكن با كهان
كه بر يك نمط مي نماند جهان
دل زيردستان نبايد شكست
مبادا كه روزي شوي زير دست

پادشاهي كه دارد ستم بر زير دست
دوستدارش روز سختي دشمن زور آورست.
دگر كشور آباد بيند به خواب
كه دارد دل اهل كشور خراب
ریاست به دست کسانی خطاست / که از دستشان دستها بر خداست
چو خدمتگزاریت گردد کهن / حق سالیانش فرامش مکن

برند سازی محصول :

بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتکار شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش در آورد همه شب نیارمید از سخنهای پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است و این قباله فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین، گاه گفتی خاطر اسکندری دارم که هوایی خوشست باز گفتی نه که دریای مغرب مشوشست سعدیا سفری دیگرم در پیشست اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم آن کدام سفرست? گفت گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آنجا کاسه چینی بروم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و برد یمانی به پارس و زان پس ترک تجارت کنم و بدکانی بنشینم .

به هر تقدیر ادبیات و جامعه از دیرباز رابطه تنگاتنگی با هم داشته اند و ادبیات در حقیقت بازتاب تحولات اجتماع است و آثار ادبی تجلیگاه آن تحولات است. دردها،آرزوهای آرمانی، تجارب گرانقیمت بشری و به طور کلی آرمانشهر مردم در آثار ادبی هویداست و آثارادبی به جا مانده از پیشینیان ما حاوی تجربیات ذی قیمتی است که می تواند راه گشای بسیاری از مسائل امروز ما از جمله مشکلات مدیریت و اقتصاد باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار