اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
برای شروع کار باید بین 50 تا 100 گوشی موبایل در مدل های مختلف داشته باشید، که این تعداد گوشی تقریبا بین 30 تا 50 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
 اگر چه این روزها کسب و کار های الکترونیکی و فروش آنلاین کالا به یک رقیب جدی برای بخش واقعی بازار تبدیل شده است اما هنوز هم عده کثیری از مردم ترجیح می دهند برای خرید کالای مورد نظرشان به صورت مستقیم به بازار مراجعه کنند. محلی که می توانند مغازه های مختلف را رصد کرده و مایحتاج خود را خریداری کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از پول نیوز، در این میان شاید بهترین جا برای خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی آن پاساژعلاء الدین تهران باشد که بیش از باقی مراکز خرید و فروش موبایل برای مردم شناخته شده باشد. جایی که حدود هزار و سیصد واحد تجاری در کنار یکدیگر به خرید و فروش موبایل می پردازند و این محل به مرکز اصلی تجارت موبایل کشور تبدیل شده است. اما مراکز تجاری دیگری مانند بازار موبایل ایران و یا مراکز تجاری در دیگر مناطق شهر نیز می تواند محل مناسبی برای شروع چنین کسب و کاری به حساب آید.

سوال اصلی این است که برای ورود به چنین بازاری و شروع به کار در صنف موبایل فروشان نیاز به چه اقداماتی هست؟ هزینه های جواز کسب، اجاره مغازه، سرمایه اولیه برای خرید کالا و هزینه های دکوراسیون مغازه از جمله مواردی است که در ابتدای کار باید به آن توجه ویژه شود تا شما بتوانید کسب و کار قدرتمند تری برای ادامه فعالیت خود داشته باشید. اگر می خواهید وارد کسب و کار تجارت موبایل و یا تعمیرات آن شوید ادامه این مطلب برای شما جذاب خواهد بود. 

توانایی جذب مشتری

برای شروع کار شما باید علاقه و آشنایی کافی برای حضور در این کار را  کسب کنید، انواع گوشی‌ها و قابلیت‌های آنها را بشناسید و به خوبی هم بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید. بحث جذب مشتری و بازاریابی در این حرفه بسیار مهم است که می‌توانید از طریق کار تجربی در کنار یک فروشگاه حرفه‌ای برای مدت کوتاهی آن را بیاموزید.

همچنین برای بحث تعمیرات موبایل نیاز است دوره مربوط به آن را در آموزشگاه‌های تحت نظر فنی و حرفه‌ای بگذرانید، این دوره‌ها معمولاً یک ماهه هستند و بخشی از کار هم به‌صورت تجربی دستگیرتان خواهد شد، البته برای شروع کار می‌توانید از یک نفر تعمیرکار حرفه‌ای و کارکرده به‌صورت پاره وقت در کنار کارتان بهره بگیرید که بازدهی کار را افزایش و ریسک کار را کاهش می‌دهد.

جواز کسب و هزینه های مربوط به آن

برای شروع به کار در هر صنفی نیاز به جواز کسب خواهید داشت بنابراین اولین اقدام شروع کار مراجعه به  اتحادیه موبایل‌فروشان و گرفتن جواز کسب است. با تماسی که به اتحادیه موبایل فروشان داشتیم گفته شد که چون به تازگی مدارک سوء پیشینه برای مجوز ها ضروری نیست پروسه دریافت جواز کسب کوتاه تر از گذشته انجام می شود. 

گوشی فروشی؛ شغلی با حاشیه سود 15 تا 200 درصدی/ هزینه راه اندازی حداقل 50 میلیون تومان

مسئول اجرایی اتحادیه صنف موبایل فروشان در خصوص این موضوع می گوید: بعد از تشکیل پرونده یک کلاس دو روزه برای دریافت جواز کسب برگزار می شود که بعد از آن کل پروسه تشکیل پرونده و دریافت جواز کسب سه هفته به طول می انجامد. همچنین در حال حاضر هزینه دریافت جواز کسب یک میلیون ششصد هزار تومان است که در بخش های مختلف این هزینه از سوی متقاضی پرداخت می شود. 

حضور در مناطق پر رفت و آمد شهر

مرحله بعد پیدا کردن مکانی برای راه اندازی کسب و کار مورد علاقه شما خواهد بود. اینکه توان مالی شما چقدر است و برای این فعالیت نیاز به چه فضایی دارید، دو فاکتور تعیین کننده است. توجه به این دو موضوع مشخص می کند که شما در کدام ناحیه شهر می توانید فعالیت خود را شروع کنید. برای فعالیت مورد نظر در حیطه موبایل فروشی یا تعمیرات موبایل بهترین گزینه حضور در راسته بازار موبایل و اطراف آن است و یا اگر چنین گزینه ای را دوست ندارید باید به فکر دیگر مناطق پر رفت آمد شهر باشید جایی که ویتیرین شما بیشتر دیده شود و احتمال خرید از شما افزایش یابد. 

گوشی فروشی؛ شغلی با حاشیه سود 15 تا 200 درصدی/ هزینه راه اندازی حداقل 50 میلیون تومان

در مورد هزینه های اجاره مغازه نیز باید گفت که این موضوع بستگی به فاکتور های زیادی دارد، در کدام منطقه شهر باشد، متراژ آن، بر خیابان بودن یا در یک پاساژ معروف و پر رفت و آمد قرار گرفته باشد. برای مثال در خیابان جمهوری که در نزدیکی بورس موبایل تهران قرار گرفته است اجاره مغازه 16 متری از 2 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان متغییر بوده که ودیعه ای نزدیک به 20 تا 80 میلیون تومان نیز برای آن لازم است. 

البته این ارقام در پاساژ علاء الدین متفاوت است و  اجاره آن گاهی تا 30 میلیون تومان در ماه نیز بالا می رود. موضوعی که بارها مورد انتقاد رسانه ای و نهادهای نظارتی قرار گرفته است اما به نظر می رسد که کسبه آنجا باز هم ناراضی نیستند و درآمد انها به مراتب بیش از این ارقام است. 
بنابراین قبل از شروع به فعالیت در این صنف باید بتوانید میزان درآمد خود را تا حدودی پیش بینی کنید تا درآینده برای پرداخت اجاره بها و دیگر هزینه های جاری بامشکل روبرو نشوید.  

دکوراسیون

ویترین مغازه ها، نحوه چیدمان محصولات، نور پردازی، استفاده از تابلوهای تبلیغاتی و دیگر جلوه های بصری از جمله مواردی است که تاثیر زیادی بر میزان فروش یک مغازه دارد. اگر چه مشتریان برای خرید محصول مورد نظر خود به تمام مغازه های موجود سرک می کشند اما در نهایت از مغازه ای که جذابیت و آرامش بیشتری به آنها القا می کند، خرید خود را انجام می دهند. یک محصول مشابه با قیمت یکسان در دو مغازه مجاور یک دیگر، اما مغازه ای که دکوراسیون جذاب تری دارد فروش بیشتری از آن محصول را تجربه می کند. اینکه شما چقدر به جلوه بیرونی مغازه‌تان اهمیت می‌دهید یک مسئله سلیقه‌ای است اما در نظر بگیرید که چیدمان و دکور مغازه یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری است، پس سعی کنید مقداری از خلاقیت خود را صرف یک دکور متفاوت کنید. 

گوشی فروشی؛ شغلی با حاشیه سود 15 تا 200 درصدی/ هزینه راه اندازی حداقل 50 میلیون تومان

در مورد میزان مبلغی که قرار است برای دکور در نظر بگیرید نیز باید بگوییم که مبلغ دکور زدن برای یک مغازه ۱۴متری از ۵میلیون تومان شروع شده و می‌تواند تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش یابد. پس سعی کنید متناسب با توان مالی خود بیشترین خلاقیت را بکار گیرید. 

سرمایه برای خرید وسایل

 مراحل دریافت جواز کسب، پیدا کردن مغازه مورد نظرتان و طراحی یک دکور مناسب که انجام شد به مهمترین بخش ایجاد کسب و کار موبایل فروشی خواهیم رسید. همان‌طور که می‌دانید در بازار،  گوشی‌های ساده ۵۰هزار تومانی تا گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت 4 میلیونی وجود دارد. 

یکی از کسبه بازار موبایل علاء الدین معتقد است که باید برای راه اندازی مغازه فروش گوشی موبایل، استراتژی خاص خودتان را داشته باشید. برخی بر روی گوشی های ارزان قیمت تمرکز می کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند؛ که در این صورت بهترین برند آنها گوشی های چینی است. برخی دیگر نیز گوشی های گران قیمت و برند های معتبر را دنبال می کنند تا از این طریق میزان سود فروش خود را افزایش دهند. البته فروشگاههای بزرگی نیز وجود دارند که هر دو استراتژی را دنبال می کنند و سعی می کنند تمام سلایق و نیاز بازار را پوشش دهند.

او در ادامه برای یک مغازه متوسط 14 متری هزینه ای نزدیک به 30 میلیون تومان را در ابتدای کار معقول می داند و می گوید: برای شروع کار باید بین 50 تا 100 گوشی موبایل در مدل های مختلف داشته باشید، که این تعداد گوشی تقریبا بین سی تا 50 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. همچنین مبلغی میان 5 تا 15 میلیون تومان هم باید برای لوازم جانبی مانند کارت حافظه، باتری، شارژر و برچسب ها کنار بگذارید. این لوازم جانبی نقطه اتکای سود دهی کسب و کار شماست چرا که حاشیه سود این محصولات بین 50 تا 200 درصد است و در نتیجه در مقابل سود 15 تا 20 درصدی گوشی های موبایل بسیار چشمگیر خواهد بود. 

برند های معتبر بازار ایران و جهان 

بر اساس گزارش جدید موسسه «ترند فورس» ، کمپانی هوآوی در بازار چین (بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان) با کسب 21 درصد از کل بازار رتبه اول را به خود اختصاص داده است و سامسونگ نیز در بازار جهانی با 24.5 درصد شماره یک شد. بر این اساس اپل با 15.1 درصد (با افزایش بیش از نیم درصدی نسبت به فصل اول سال مالی جاری)، هواوی با 9.2 درصد، اوپو با 5.6 درصد و آل جی با 5.4 درصد از سهم جهانی برندهای دوم تا پنجم شده اند.

این موضوع در ایران هم مصداق دارد و برند های معتبر جهانی در بازار ایران نیز به خوبی فروش می روند. «در ایران به دلیل تحریم های آمریکا برندی مانند اپل با مشکل روبرو است و به راحتی نمی تواند در بازار ایران فعالیت داشته باشد اما با این وجود این برند در میان ایرانیان طبقه متوسط و بالای جامعه بسیار پر طرفدار است.» این جملات را یکی از مغازه داران مجتمع تجاری علاء الدین می گوید، وی معتقد است که پر فروش ترین برند های موجود بازار همان پرفروش ترین های جهان هستند. برند هایی مانند سامسونگ، هو آوی، ال جی، نوکیا و اچ تی سی بیشترین فروش سال گذشته را داشته اند و البته در شرایط مختلف که این شرکت ها محصولات جدید با قابلیت های متفاوت ارائه می دهند، درصد بازار آنها نیز تغییر می کند. 

وی می گوید یکی از مشکلات بازار موبایل ایران، ورود موبایل های قاچاق بود که به همت گمرک این مشکل نیز برطرف شده است. به تازگی سامانه ای در گمرک ایجاد شده است که خریدار می تواند با ورود سریال گوشی خود مطمئن شود که گوشی مورد نظر قاچاق نباشد. 

برای این کار، استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن‌همراه جهت تشخیص گوشی‌های قاچاق از غیر قاچاق، از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ یا لینک مخصوص استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی که در سایت رسمی گمرک ایران به نشانی www.irica.ir قرار داده شده، امکان‌پذیر است. نحوه استعلام نیز بدین صورت است که کد شماره شناسه ۱۵ رقمی گوشی تلفن‌ همراه به شماره پیامک یا لینک مخصوص استعلام ارسال و پیامکی که در رابطه با ثبت یا عدم ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک ارسال می‌شود و پس از آن، امکان استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراهی که از ابتدای سال‌جاری به صورت رسمی وارد کشور شده است، فراهم می‌شود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
comment
0
0
comment ممنونمبابت راهنماییتون http://digiemc.com/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار