اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
گفتگوی شوشان با دکتر محمد رضا علم / روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که تورم 45 درصد بود / آرای خاموش و خاکستری برای رای دادن تردید دارند / برخی حوادث مثل حادثه پلاسکو و املاک نجومی سبب ریزش آرای قالیباف می شود
روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که تورم 45 درصد بود، علی رغم ادعای بردن نفت سر سفره مردم، سفره ها کوچک شده بود...

شوشان: دکتر محمد رضا علم عضو هیات علمی دانشگاه چمران در گفتگو با شوشان با اشاره به عملکرد دولت یازدهم ، گفت: روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که تورم 45 درصد بود، علی رغم ادعای بردن نفت سر سفره مردم، سفره ها کوچک شده بود. باید گفت دوران احمدی نژاد بهترین و طلایی ترین دوران فروش نفت بود ولی با فرصت سوزی بزرگ نه تنها اشتغال ایجاد نکردند بلکه با کارهای اقتصادی غیر کارشناسی کشور را با بن بست اقتصادی رو به رو کرد.

علم ادامه داد: گام بعدی که باید به آن اشاره شود در بخش مبارزه با مفاسد است. در این بخش نیز دولت نهم و دهم که مدعی پاکدست ترین دولت در تاریخ ایران است بدترین کارنامه را دارد. مرد اول مبارزه با مفاسد اقتصادی، یعنی همان معاون اول دولت همین الان به عنوان دست انداز به بیت المال در زندان است. بزرگترین اختلاس های تاریخ ایران صورت گرفت و عده ای یک شبه راه صد ساله را رفتند. همین شد که رتبه ایران در شاخص فساد بسیار بالا رفت و آواره های تخریب تا الان جمع آوری نشده است.

استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: گام دیگری که باید بررسی شود سیاست خارجی دوران احمدی نژاد است. احمدی نژاد با طرح شعارهای که مخالف مصالح ملی بود آسیب های شدیدی به کشور وارد کرد. دولت های نهم و دهم از همان اول تشنج زایی را در دستور کار قرار دادند. مثلا در بحث رژیم اسرائیل رویکرد دولت مشخص بوده و هست و معتقدیم بر اساس صحبت مقام معظم رهبری هر فرد در فلسطین یک رای است، دیگر دلیلی نداشت احمدی نژاد دنبال تبرئه کردن آلمان و شخص هیتلر باشد. نتیجه این اقدامات آن شد که در شورای امنیت چند قطعنامه تصویب شد. یا در مجامع بین المللی به جای اینکه با سخنان فاخر و حکیمانه از موضع عزت و مصلحت اهداف را به پیش ببرد به گونه ای سخن می گفت که بسیاری از کشورها سالن را ترک می کردند، این ترک کردن سالن توهین به شان یک ملت بود.

علم افزود: با توجه به این موارد ، کشور در بدترین شرایط اقتصادی، سیاسی، داخلی و .. تحویل دولت روحانی شد. در تاریخ ایران سابقه نداشت بعد از مشروطه، کشوری را در شرایطی مثل دولت نهم و دهم تحویل دولت بعدی دهد.

ارزیابی عملکرد دولت روحانی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در خصوص ارزیابی کارنامه دولت روحانی گفت: اولین مطلبی که باید به آن اشاره کرد احساس خطر ملت ایران در سال 92 بود. همین احساس خطر باعث شد تا یک موج عظیم ظرف 72 ساعت شکل بگیرد و با آرایی هوشمندانه مسیر خطرناک و انحرافی دولت قبل را تغییر دهند. اگر به خرد جمعی قائل باشیم، این ملت ایران بود که در سال 92 خردمندی را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: روحانی در شرایطی به میدان آمد که 7 نفر اصولگرا رقیب او بودند. اصولگرایان همان شعارهای دولت نهم و دهم را با رنگ و لعاب دیگری مطرح می کردند، خوشبختانه ملت هوشیار ایران متوجه شده بود که شعارهای روحانی متفاوت با رقیب است و به آن رای داد. شعار هوشمندانه روحانی همان که "سانتریفیوژ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد" توانست مردم را جذب کند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران افزود: سایه جنگ و تحریم کشور را فرا گرفته بود، روحانی با این شعار ایده خودش را مبنی بر حل صلح آمیز استفاده از انرژی هسته ای توانست 19 میلیون رای جلب کند. این رای نشان می داد که گرایش مردم تغییر کرد و دنیا نیز شاهد این قضیه بود. مذاکرات برجام بر همین اساس و با حمایت و نظارت گام به گام رهبری شروع شد و با زیرکی و دقت دولت روحانی به نتیجه نشست.

استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: بعد از این همه باید آوار برداری اقتصادی شروع می شد و سیاست های متناقض اقتصادی، اجتماعی و .. که نتیجه آن منجر به رشد منفی اقتصادی شده بود تغییر پیدا کند. همین هم اتفاق افتاد و باعث رشد مثبت اقتصادی در اکثر بخش ها شد. هر چند به نظر من علی رغم همه تلاش دولت اعتدال به این زودی ها آثار منفی آن 8 سال دست بر نخواهد داشت. سیاست تنش زدایی که نقطه مقابل دولت نهم و دهم است یکی دیگر از کارهای مثبت دولت یازدهم بود، نتیجه آن شد که الان ایران با تمام دنیا ارتباط دارد و آثار آن را در امنیت روانی مردم می توان دید.

تحلیل انتخابات پیش رو

تحلیل انتخابات پیش رو یکی دیگر از سوال های طرح شده در این مصاحبه بود. دکتر علم در این خصوص گفت: دو جریان اصلاح طلب - اعتدال گرا و اصولگرایان در انتخابات حضور دارند. در مورد روحانی بگویم که تیم ستاد دکتر روحانی باید بتواند آرای خاموش و خاکستری را به صحنه بیاورد. زیرا دولت اصلاحات و اعتدال آرای گروه های مرجع اجتماعی، دانشگاهیان، آموزش و پرورش، روشن فکران و نخبگان اقتصادی و سیاسی که احساس خطر می کنند و دلشان برای انقلاب می سوزد را دارد. اما آرای خاموش و خاکستری برای رای دادن تردید دارند، در صورت موفق شدن در این زمینه پیروزی روحانی در مرحله اول قطعی است.

علم ادامه داد: طیف مقابل دو نامزد دارد، قالیباف در سال 92 میزان استقبال مردم را دید، در سال 96 مگر چه اتفاقی افتاده که قالیباف بتواند رای بیشتری بیاورد. نه تنها اتفاق مثبتی رخ نداد، بلکه برخی حوادث مثل حادثه پلاسکو و املاک نجومی از دید ناظران باعث ریزش آرایش هم می شود. مگر اینکه به طرح شعارهای بسیار پوپولیستی روی بیاورد تا بتواند تعدادی رای جمع کند، هر چند که فک نکنم مردم دیگر فریب شعارهای عوام گرانه را بخورند.

در مورد رئیسی باید گفت که ایشان در کار اجرا نبود و تنها سابقه قوه قضاییه را دارد، ولی تیم انتخاباتی اش را جبهه پایداری تشکیل داده است. بعید میدانم مورد استقبال قرار بگیرد یا شاید همان آرای سال 92 جلیلی را بیارد. باید دید در عمل چه اتفاقی می افتد.

تکرار دولت روحانی

استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران در خصوص تکرار دولت روحانی گفت: به مردم منطقه خوزستان و کشور اعلام می کنم به میدان بیایند و کار نیمه تمام چهار سال گذشته را تمام کنند. دوره اول که به آوار برداری هشت سال گذشته تمام شد. ولی در چهار سال پیش رو دولت کارهای زیادی دارد که آنها را انجام دهد.

وی ادامه داد: با شرکت نکردن در انتخابات امیدوار به تغییر وضع کشور نباید بود، راهی نداریم جز آنکه دولت و کشور را به دست خودمان اصلاح کنیم. نگاه به بیرون به منافع ملی ما لطمه می زند و باید از طریق اصلاحات تدریجی مشکلات را حل کرد. به عنوان کسی که تاریخ توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف در رسیدن به توسعه پایدار را خوانده است و رشته اش تاریخ است می گویم مردم پای صندوق رای بیایند. فقط صندوق رای محل اصلاحات است نه چیز دیگری.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار