اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان : بی‌برنامگی مهم‌ترین مشکل شوراهای شهر و روستا در سطح کشور است
رویکردهای حاکم بر شوراها به عنوان نهادهای مدنی و غیرسیاسی باید تخصصی باشد. شوراها باید در چارچوب تعیین‌شده و بدون هیچ گرایش سیاسی و سیاسی‌بازی حرکت کنند.
  



معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم توجه قانون‌مندی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا و لحاظ این موضوع در رای دادن به کاندیداها، بی‌برنامگی را مهم‌ترین مشکل شوراهای شهر و روستا در سطح کشور دانست.

دکتر علی‌حسین حسین‌زاده با اشاره به نهم اردیبهشت ماه، روز شوراها، اظهار کرد: میزان پاییندی به قانون از سوی کاندیداهای انتخابات شورا در فضای تبلیغات، رقابت، سخنرانی‌ها و ارائه برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی آنها بهترین آزمون و وزنه برای سنجش قانون‌مندی آنان و انتخاب کاندیداهای شایسته و لایق است. امید است مردم با توجه به این اصل مهم، در انتخابات شوراها موجب راه یافتن کاندیداهای قانون‌مدار به شوراهای شهر و روستا شوند.

وی با اشاره به اهمیت ارائه برنامه‌های دقیق و علمی توسط کاندیداهای شوراها تصریح کرد: متاسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات شوراهای شهر و روستا که نه تنها در سطح خوزستان بلکه در سطح کشور وجود دارد، بی‌برنامگی است. راهبردها و استراتژی‌های  مدیریت شهری شوراها به ویژه برای کلانشهرها باید از قبل توسط کاندیداها آماده شود و در معرض سنجش افکار عمومی قرار بگیرد تا مردم ببینند این برنامه‌ها تا چه حد کارشناسی‌شده و علمی و قابل اجرا هستند.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان به حساسیت و عمق تاثیرگذاری تصمیمات شوراها بر حوزه‌های مختلف شهری و روستایی اشاره و عنوان کرد: با توجه به این‌که شوراهای شهر و روستا، در کلیت نهادهایی مدنی هستند که نه بر سرنوشت فردی بلکه بر سرنوشت شهرها و روستاها تاثیر می‌گذارند. این مسئولیت سنگین و حساس ایجاب می‌کند که کاندیداها و داوطلبان انتخابات شوراها با داشتن برنامه‌های کارشناسی‌شده و مبتنی بر نیازهای شهری و روستایی پا به عرصه بگذارند تا مردم با بررسی این برنامه‌ها، قضاوت شفافی نسبت به این کاندیداها داشته باشند.

حسین‌زاده در خصوص اثرگذاری ادوار پیشین و فعلی شورای شهر اهواز بر عملکرد شهرداری، بیان کرد: هرکدام از دوره‌های شورای شهر اهواز فراخور تخصص، تجربه و عقلانیت خود توانستند برنامه‌هایی برای این کلانشهر ارائه و کارهایی انجام دهند، اما به نظر می‌رسد با توجه به این‌که اساسا نیازهای کلانشهر اهواز به برخی عقب‌افتادگی‌های ساختاری دچار است، اثرگذاری این اقدامات و برنامه‌ها در ذهن و نگاه مردم اهواز چندان جلوه‌گر و ملموس نبوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه قانون‌مندی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا و لحاظ این موضوع در رای دادن به کاندیداها، بی‌برنامگی را مهم‌ترین مشکل شوراهای شهر و روستا در سطح کشور دانست و ادامه داد: وضعیت آب و فاضلاب اهواز که در طول سالیان متمادی حل‌نشده باقی مانده، یکی از همین مشکلات و عقب‌افتادگی‌های ساختاری است و زمانی که ساختاری زیربنایی و مهم مانند آب و فاضلاب یک کلانشهر حل‌نشده باقی بماند به تبع برخی حوزه‌های عمرانی وابسته به این ساختار نیز قابلیت عملیاتی شدن نخواهند داشت؛ به همین علت است که شاید خدمات تمام ادوار شورای شهر اهواز به اندازه کافی موثر نبوده است. طبیعتا با حل مشکلات این گونه ساختارها، شورای شهر در اهواز می‌تواند اثرگذاری خود را در رفع یا ساماندهی نیازهای شهری داشته باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در زمینه تناسب کارکرد تحقق‌یافته شوراها با کارکرد پیش‌بینی شده در قانون، گفت: از آغاز تصویب و اجرای قانون شوراهای شهر و روستا، باید در کنار این حرکت خوب، اقداماتی برای تکمیل این نهاد مدنی انجام می‌شد و به منظور تقویت کارکرد شوراها باید شاخص‌ها، ابزارها و کمک‌های قانونی در کنار ساختار شوراها قرار می‌گرفت اما با گذشت  سالیان متمادی از تشکیل این نهاد مدنی، هیچکدام از این کارها انجام نشد و بنابراین کارکرد شوراهای شهر و روستا آن گونه که مورد انتظار بود، جلوه‌گر و محقق نشد.

حسین‌زاده با اشاره به عوامل ورود شوراها به مسائل سیاسی و بعضا سیاسی شدن برخی شوراهای شهر و روستا، تصریح کرد: رویکردهای حاکم بر شوراها به عنوان نهادهای مدنی و غیرسیاسی باید تخصصی باشد زیرا این نهاد، رسیدگی به معضلات شهر و روستا را نه تنها در حوزه‌های عمرانی بلکه در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی نیز در وظایف خود دارد. بنابراین شوراها باید در چارچوب تعیین‌شده و بدون هیچ گرایش سیاسی و سیاسی‌بازی حرکت کنند.

وی افزود: با این وجود به نظر می‌رسد بعضا فقدان احزاب قدرتمند و ریشه‌دار و دارای وظایف و کارکردهای مشخص در کشور و انتخاباتی بودن فعالیت احزاب سبب شده که متاسفانه نهادهای مدنی و غیرسیاسی مانند شورا نیز درگیر مسائل سیاسی شوند و این امر به عنوان آسیبی اجتماعی، امروزه گریبانگیر نهادهای مدنی و اجتماعی کشور است.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان ادامه داد: به نظر می‌رسد احزاب در کشور ما بیشتر احزاب انتخاباتی هستند و در زمان انتخابات فعال می‌شوند و در صورتی که احزاب تنها در مقطع انتخابات وظیفه ندارند بلکه  در سایر مقاطع نیز باید بحث‌های کادرسازی، برنامه‌ریزی، آموزشی و پیگیری، کارکردهای خود را داشته باشند.

برچسب ها: شوراها ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار