اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
مدیر حوزه کرخه جنوبی در مصاحبه با شوشان عنوان کرد:
با اتمام فاز اول طرح 550 هزار هکتاری، 25 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در کرخه جنوبی ایجاد خواهد شد.
بنی تمیم مدیر حوزه کرخه جنوبی در مصاحبه با شوشان گفت: بیکاری اصلی ترین دغدغه مردم و مسئولان در استان خوزستان است و به بزرگ ترین انتظار مردم از دولت تبدیل شده است. طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری از جمله طرح های منتهی به اشتغالی است که دولت تدبیر و امید با روی کار آمدن اش به جدیت دنبال کرده است.

وی ادامه داد: بنا به گفته مجریان این طرح، با تکمیل صنایع پایین دستی و تبدیلی، این طرح موجب اشتغال بیش از 300 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد. ضمن این که تا این جای کار هم موسسه جهادنصر به جهت به خدمت گرفتن نیروهای بومی در اشتغالزایی در استان خوزستان تاثیر به سزایی داشته است.


طرح 550 هزار هکتاری از جمله معدود طرح هایی است که در صورت محقق شدن اش به شکل کامل، وضعیت منطقه جنوب و غرب کشور را دستخوش تحول بزرگی خواهد کرد. یکی از مشکلات عدم تحقق کامل این پروژه، بحث اجرای صنایع پایین دستی و تبدیلی طرح است که تاکنون به دلایل مختلف اجرا نشده است و امید است در کنار توجه به این طرح بزرگ تاریخ کشور، به پروژه بخش های زیردستی و تبدیلی آن هم نگاه ویژه ای شود.

مدیر حوزه کرخه جنوبی درخصوص محدوده این حوزه بیان کرد: حوزه اجرایی پروژه کرخه جنوبی از شرق اهواز تا هورالعظیم و شامل شهرهای حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه است. مساحت فاز نخست این حوزه حدود 50 هزار هکتار است که در 9 طرح به اجرا در آمده و تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

وی افزود: تا کنون کار 45 هزار هکتار از اراضی به اتمام رسیده، بیش از 33 هزار هکتار آن تحویل بهره بردار شده است

بنی تمیم با بیان این که فاز نخست طرح در کرخه جنوبی امسال به پایان می رسد، اظهار کرد: عملیات فیزیکی پروژه های هویزه تقریبا به پایان  رسیده و در مرحله تحویل و تحول به جهاد کشاورزی است و پروژه های عتابیه، دژ و قدس در نیمه نخست امسال و سایر پروژه ها  تا پایان سال 96 تکمیل می شوند. 

وی درخصوص تامین آب فاز نخست زمین های کشاورزی کرخه جنوبی گفت: زمین های کشاورزی کرخه جنوبی از سد تنظیمی حمیدیه آبگیری می شوند. 

مدیر حوزه کرخه جنوبی درباره مشکلات فاز نخست طرح عنوان کرد: معارضت های موردی بعضی از کشاورزان  و اشکالات در شبکه اصلی باعث شده که کار به صورت کامل یا با سرعت مورد نظر صورت نگیرد اما کمک سازمان جهاد کشاورزی و سایر مدیران محلی  در حل این دو مشکل موجب شده تا مشکل حادی در این زمینه نداشته باشیم.

وی یادآور شد: اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری در حوزه کرخه جنوبی موجب اشتغال حدود 1200 نفر شده است که از این میان بیش از 95درصد بومی هستند  لذا از این نظر حوزه کرخه جنوبی بیش ترین تعداد نیروی بومی را در بین حوزه ها جذب کرده است.

بنی تمیم با اشاره به ایجاد بیش از 25 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در صورت اجرای کامل فاز اول طرح در حوزه کرخه جنوبی، اذعان داشت: 47 روستا در قالب 2 هزار خانوار و حدود 13 هزار و 400 نفر در طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه جنوبی هستند که پیش بینی می شود با اجرای کامل این طرح، 12 هزار شغل به شکل مستقیم و 13 هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد شود.

وی ضمن اظهار امیدواری از راه اندازی بخش های مختلف طرح 550 هزار هکتاری و ایجاد تحولی بزرگ در منطقه، عنوان کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری شامل 7 بخش است و تاکنون تنها بخش خدمات زیربنایی آن انجام شده است اما با اصلاح مدیریت آبیاری و راه اندازی صنایع تبدیلی، دامداری و دامپروری شاهد تغییر بزرگی در چهره این نقطه از استان خواهیم بود. اجرای طرح 550 هزار هکتاری باعث افزایش عملکرد زمین های کشاورزی در منطقه گردیده است.

مدیر حوزه کرخه جنوبی تغییر الگوی کشت در این حوزه را نیازمند برخی اقدامات دانست و گفت: حدود 35 هزار هکتار از زمین های بخش کرخه جنوبی زیر کشت رفته که بیشتر آن ها گندم کشت شده است. تغییر الگوی کشت این منطقه مستلزم برخی تمهیدات خاص از جمله نیازمند ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیلی است.

وی ایجاد شهرک های کشاورزی را اقدام مثبتی در جهت به بار نشستن اهداف طرح خواند و بیان کرد: در دل شهرک های کشاورزی، صنایع تبدیلی و بسته بندی برای محصولات کشاورزی است که گام بزرگی در راستای تحقق اهداف طرح 550 هزار هکتاری خواهد بود.منطقه ضروری به نظر می رسد.

با توجه به اینکه منطقه قطب کشاورزی و دارای وسعت زیاد می باشد توسعه مراکز اموزشی تخصصی و دانشکده های کشاورزی و مراکز آموزش کشاورزان درمنطقه ضروری به نظر می رسد 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار