اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
مدير عامل موسسه جهاد نصر: پیشرفت 85 درصدی طرح احداث کانال انتقال آب به کانون ريزگردها / رييس کل منابع طبيعي استان خوزستان: مبنای دولت جلب رضایت مردم است / مدير روابط عمومي موسسه جهادنصر کشور: حدود 1 ميليون و 200 هزار هکتار بيابان در خوزستان وجود دارد
کانال منابع طبيعي يا کانال مهندس پورشريفي از کارون منشعب مي شود و از ايستگاه پمپاژ شيلات به طول 13 کيلومتر تا مرکز پرورش ماهيان گرمابي ادامه دارد و جهادنصر وظيفه حفر کانال را تا رساندن آب به کانون ريزگردها بر عهده دارد.
شوشان: مدير عامل موسسه جهاد نصر در بازديد از احداث کانال انتقال آب به کانون هاي فوق بحراني در جنوب شرق اهواز اظهار کرد:  پس از گرد و خاک بهمن ماه گذشته، دولت، جهاد کشاورزي و دستگاه هاي ذي ربط را موظف به انجام اقدامات اساسي کرد. به همين منظور کار در دو بخش ضربتي يا فورس ماژور و اساسي آغاز شد. 


وي افزود: در طرح ضربتي، برنامه وزارت نيرو و جهادنصر انتقال آب به عرصه هاي فوق بحراني شرق اهواز بوده که 42 هزار هکتار را در بر مي گيرد.

شمايلي درخصوص کانال انتقال آب توضيح داد: اين کانال که به کانال منابع طبيعي يا کانال مهندس پورشريفي معروف است، از کارون منشعب مي شود و از ايستگاه پمپاژ شيلات به طول 13  کيلومتر تا مرکز پرورش ماهيان گرمابي ادامه دارد و  جهادنصر وظيفه حفر کانال را تا رساندن آب به کانون ريزگردها بر عهده دارد.

وي ادامه داد: دبي آب اين کانال ، 20  متر مکعب بر ثانيه و طول آن 44  کيلومتر است و تا کانون هاي فوق بحراني شرق اهواز امتداد مي يابد. 

مدير عامل موسسه جهادنصر تصريح کرد: عرض کف کانال در 10 کيلومتر نخست 50 متر و در باقي جاها 30 متر است و براي رساندن آب به کانون هاي ريزگرد، بايد اين  کانال را از زير کانال کوت امير، کانال مالح، را آهن اهواز-بندر امام و چندين خط نفت و گازو جاده هاي روستايي عبور دهيم.

وي با بيان اين که در دو ماه 85 درصد پروژه انجام شده، عنوان کرد: بيش از 4  ميليون و 800 هزار متر مکعب بايد خاکبرداري صورت گيرد که تنها 800 هزار هکتار آن باقي مانده است و بخش عمده 4 ميليون و 600 هزار متر مکعب خاکريزي نيز در طول همين مدت به انجام رسيده است.

شمايلي به برخي اقدامات صورت گرفته از جمله حل مشکل معارضان اشاره کرد و گفت: در طول اين مدت سعي شد کار با تعامل با کشاورزان به بهترين نحو پيش برود. علاوه بر آن، حل مسايل اجتماعي و اجرايي نيز از جمله اقداماتي است که تاکنون به خوبي صورت گرفته است.

وي يادآور شد: در کنار اقدامات جهاد کشاورزي و موسسه جهاد نصر، منابع طبيعي و سازه هاي جنگل نيز در اين محدوده اقدام به کاشت نهال کرده اند. 

شمايلي درخصوص برنامه آتي مقابله با ريزگردها گفت: در ميان مدت و بلند مدت، منابع طبيعي و  موسسه جهادنصر با کمک دولت کانون هاي ريزگرد خيز شهرستان هاي ماهشهر، هنديجان، ويس و شمال شرق خوزستان را در دستور کار قرار خواهد داد.

مطيعي رييس کل منابع طبيعي  استان خوزستان در حاشيه بازيد از کانال انتقال آب به کانون ريزگردها در شرق اهواز در جمع خبرنگاران به تشريح وضعيت کانون ريزگردها و اقدامات صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد:منطقه  هور منصوره جزو 113 هزار هکتار فوق بحرانی جنوب شرق اهواز است و طبق مطالعات ستاد بحران، 42 هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی را شامل می شود و به عبارتی پیشانی این کانون ها است.

وي تصريح کرد: در اين منطقه از قبل،  کار مطالعات محلی انجام نشده و تنها بر اساس تجارب دیگر مناطق صورت گرفته است.

وي درخصوص نوع پوشش گياهي کاشت شده در اين منطقه توسط سازمان منابع طبيعي، گفت: پوشش بومی شور دوست و دام مصرف، و قابل کشت و گسترش است اما از گیاه کهور هم در دست کاشت ها استفاده می شود.

وي افزود: در فضای مجازی انتقاداتی بر تاثیر کشت بومی کهور وجود دارد. این گیاه گونه مهاجم نیست چون زادآوری طبیعی ندارد و مطالعات می گویند که کشت این گیاه در 40 سال گذشته اثر منفی نداشته است.

مطيعي درباره بحث مالچ پاشي در کانون هاي ريزگرد اذعان داشت: مالچ پاشی مناسب عرصه شنزار است و برای عرصه بیابانی مناسب نیست به همين دليل بر تثبيت خاک از طريق کاشت گياهان مناسب اين ناحيه تمرکز کرده ايم.

وي ادامه داد: در مناطق خاکبرداری شده، گوراب های ایجاد شده که موجب رشد شورگزها شده و عرصه های هم وجود دارند که مستعد کشت و کار هستند.

مدير کل منابع طبيعي استان خوزستان درخصوص مشکل معارضان در اين طرح بيان کرد: ما موظفیم که در اراضی ملی کار کنیم. زمین هایی که موسسه روی آن ها کار می کند، اگرچه اراضی ملی هستند اما مالکیت های عرفی هم دارند. مبنای دولت جلب رضایت مردم است و بدون رضايت مالکان عرفي، اقدامي صورت نمي گيرد.

وي درخصوص شيوه کار منابع طبيعي در مراکز ريزگردها گفت: هر جا که خود بهره برداران عرفی می خواهند بوته بکارند، اجازه کاشت به خود آنها داده شده و با خود آنها قرارداد بسته شده است.

مطيعي ادامه داد: در جاهاي که ببهره برداران عرفی توانایی فعالیت ندارند، می توانند با پیمانکار مورد تایید موسسه قرارداد ببندند و در جاه هايي که با پيمانکار قرارداد بسته ايم، چون پیمانکارها بومی هستند، بنا شده که طبق توافق از نیروهای محلی استفاده کنند.

وي يادآور شد: تا الان با 12 پیمانکار قرارداد بسته شده و حدود 5 هزار هکتار کشت شده است اما هرجا مردم مخالف کشت بوده اند، از کشت خودداری کرده ایم چون فرصت توجیه کم است. 

مدير کل منابع طبيعي استان درخصوص حجم کار صورت گرفته توضيح داد: طبق برنامه باید 7 هزار هکتار از اسفند 95 تا 96 کشت شود که از این میزان 3 هزار هکتار توسط مردم کشت شده و از 4 هزار هکتاری که بسیج بر عهده گرفته، 1500 هکتار کشت شده است.

مدير روابط عمومي موسسه جهاد نصر در حاشيه بازديد خبرنگاران از طرح احداث کانال مهندس شريفي پور براي انتقال آب به کانون ريزگردها در شرق اهواز، اظهار کرد: حدود 1 ميليون و 200 هزار هکتار بيابان در خوزستان وجود دارد که تحت عنوان 8 منطقه ريزگرد خيز شناسايي شده اند. 

وي افزود: يکي از مناطق فوق بحراني ريزگردها در جنوب شرق است و با توجه به اين که بايد سريع اقدام مي کرديم، بهترين کار حفر کانال و انتقال آب کارون از مرکز پرورش ماهي آزادگان بود.

موسي پرويزي پور تصريح کرد: اين منطقه هور شريفيه يا منصوره يا منصورات است که حدود 42 هزار هکتار از زمين هاي فوق بحراني را در خود جاي داده است. 

وي درخصوص ويژگي هاي کانال حفر شده عنوان کرد: مجري اين کانال که با طول 44  کيلومتر و عرض 40 متر، آب را با حجم 20  متر مکعب بر ثانيه به کانون ريزگردها منتقل مي کند، موسسه جهادنصر و مجري کارهاي بيولوژيک طرح، منابع طبيعي استان خوزستان است.

پرويزي درخصوص ضرورت حفر اين کانال و انتقال آب بيان کرد: اين آب به منظور مرطوب سازي و و کاشت نهال در مناطق فوق بحراني منتقل مي شود.

مدير روابط عمومي موسسه جهادنصر کشور با تاکيد بر به کارگيري نيرو و تجهيزات بومي در اين طرح، گفت: براي حفر اين کانال، 6  ميليون متر مکعب خاک بايد از اين منطقه جابجا مي شد که با کمک 16 شرکت عمراني ميسر شد و  محور اصلي تامين نيرو و ماشين آلات درون استان بوده است.

پرويزي با اعلام اين که تمام اعتبارات براي احداث 44 کيلومتر تامين شده است، گفت: اين پروژه تنها بخشي از کل پروژه بيابان زايي است و44 هزار هکتار  از 350  هزار هکتار کانون هاي بحراني و فوق بحراني را شامل مي شود و  اگرچه در کاهش ميزان ريزگردها موثر خواهد بود، اما بايد به اين نکته توجه داشت که پروژه موجود تنها بخش کوچکي از کل 1  ميليون و 200 هزار هکتار بيابان در خوزستان است و نبايد انتظار داشته باشيم به زودي مشکل ريزگردها حل شود.

وي در خصوص مشکل معارضان طرح بيان کرد: گفتگو با معارضان آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. با بسياري از آن ها به توافق رسيده ايم و پرداخت هايي هم صورت گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار