اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
محمود صادقی: برجام محصول اراده مردمی است که هم در جنگ با متجاوزین می جنگند و هم دولتی را انتخاب کردند تا با درایت به چنین توافقی برسد/ صدیقه جلالی: آن دولت قطعنامه های صادر شده را جدی نگرفت و آن ها را کاغذ پاره خواند
به گزارش شوشان نشست از تحریم تا برجام با سخنرانی دکتر محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به همت انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه چمران، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد.


صادقی: می خواهیم با ادامه روند سال 92 تدبیر تداوم پیدا کند تا به آرمان هایمان برسیم

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست بیان کرد: در آستانه یکی دیگر از صحنه های مهم سیاسی کشور هستیم تا با حضور در 29 اردیبهشت سرنوشت خودمان را رقم بزنیم. این مشارکت در سرنوشت، قدمی دیگر در فرایند تکاملی در حیات سیاسی و اجتماعی کشور است. 

صادقی اضافه کرد: یکی از ویژگی های انتخابات این دوره، هم زمانی با انتخابات شورای شهر و روستا ست که می تواند آثار مثبت و منفی در پی داشته باشد. یکی از آثار مثبت این است که مردم را در کشور برای انتخابات آماده می کند و فضا انتخاباتی می شود، تعداد زیادی هم برای گرفتن رای آماده می شوند که نقطه خوبی برای سیر تکامل است، لازم است در این عرصه همدیگر را به رسمیت بشناسند و فضا باز باشد تا امکان تنفس وجود داشته باشد. باید دانست که استبداد فردی و گروهی با ذات نظام سازگار نیست و بر حق سرنوشت مردم تاثیر می گذارد.

باید بگویم که دموکراسی را از بیرون اسلام دنبال نمی کنیم بلکه منطبق بر موازین اسلام است. برداشتی که شامل کرامت و آزادی است و مردم به صورت رفراندوم آن را قبول کردند و به آن رای دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ویژگی دوم آن است که در میانه راه انتخاب دولت تدبیر و امید در سال 92 هستیم و باید آن را ادامه دهیم، در گذشته مدیریت کشور دچار التهاب و عدم ثبات در عرصه سیاست داخلی و خارجی بود که اگر آن سیر تداوم پیدا می کرد معلوم نبود این کشور دچار چه گرفتاری هایی می شد. 

صادقی در خصوص محدودیت استفاده از انرژی هسته ای گفت: تحریم های تحمیلی هسته ای را ظالمانه می دانیم و آنها را محکوم می کنیم، اما مهم است که کشور را چگونه مدیریت کنیم تا علاوه بر آنکه کشور را دچار تنش نکنیم با آرامش و هوشمندی حقوق را تامین کنیم و سودی برای کشور داشته باشیم. متاسفانه دولت قبل با جنجال آفرینی و شعارهای تند و توخالی غیر عقلانی مساله هسته ای را مدیریت کرد، تا جایی که در دو سال آخر رهبری اعتماد به دولت در پیگیری پرونده هسته ای را از دست دادند و آن را از وزارت خارجه گرفتند و به شورای امنیت ملی سپردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با پیروزی دولت تدبیر و امید پرونده هسته ای دوباره به وزارت خارجه برگشت و دلیل آن تیم حرفه ای، دانا و با تجربه وزرات امور خارجه بود. با اعتمادی که به تیم هسته ای شد توانستند طی مذاکرات فشرده پرونده را به نتیجه برسانند و کشور را به سمت عقلانیت هدایت کنند. دولت تدبیر و امید با سیاست های تدبیر آمیز توانست امید را زنده کند تا علاوه بر آرامش و کاهش تنش در خارج، آرامش در داخل کشور هم حکفرما شود.

صادقی تنش زایی دولت قبل را تنها مربوط به سیاست خارجی ندانست و اضافه کرد: بین دولت و مجلس نهم که هر دو اصولگرا بودن همیشه تنش بود، تا جایی که رئیس دولت مصوبات مجلس را به رسمیت نمی شناخت و گفت مجلس در راس امور نیست. همان دوره همه قوا پشت سر این فرد را گرفتند و هشدارهای کسانی که دلسوز نظام بودند را نادیده گرفتند تا کشور را به ورطه خطرناک ببرد.

این استاد دانشگاه در خصوص توافق هسته ای بیان کرد: در وهله اول توافق هسته ای خواست نظام بود و بر مبنای اراده و تمایل رهبری و رای رفراندومی مردم در انتخابات ریاست جمهوری 92 صورت گرفت. این استراتژی باعث شد تا تنش ها در عرصه خارجی پایین بیاید و و حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شود.

صادقی ادامه داد: به هر دلیلی در برنامه هسته ای ما عدم اعتماد و بحث ساخت سلاح هسته ای به وجود آمد و ما باید در این زمینه اعتمادسازی می کردیم. به همین خاطر ما یک سری شروط را قبول کردیم تا اعتماد سازی شود و آنها حق غنی سازی ما را به رسمت شناختند تا یک توافق برد برد حاصل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برجام را از لحاظ حقوقی و فنی مورد بررسی قرار داد و گفت: این توافق نامه پیرو صدور 6 قطعنامه به دست آمده است، 6 قطعنامه صادر شده مربوط به فعالیت های غیر صلح آمیز و مخاطه آمیز است. این قطعنامه ها به کشورهای عضو این امکان را می دهد تا برای حفظ صلح حتی از دخالت نظامی استفاده کنند، مانند اتفاقی که برای رژیم بعثی عراق اتفاق افتاد. البته ما ادعا نمی کنیم که کشور را نجات دادیم، بلکه برجام محصول اراده مردمی است که هم در جنگ با متجاوزین می جنگند و هم دولتی را انتخاب کردند تا با درایت به چنین توافقی برسد.

صادقی ادامه داد: برجام باعث شد تا قطع نامه ها یکجا لغو شوند، چیزی که کمتر اتفاق می افتد و معمولا با جنگ و تغییر رژیم های سیاسی همراه است. در مورد تحریم ها باید گفت که تحریم های علیه ایران مربوط به قطعنامه ، اتحادیه اروپا و تحریم های یک جانبه سه کشورآمریکا، بریتاینا و کانادا است که معمولا در روابط خارجی به کشورهای دیگر تحمیل می کنند تا اجازه برقراری ارتباط را نداشته باشند.

وی افزود: اقتصاد درون گرا و برون زا به معنی ارتباط با دنیا است، ولی تحریم ها ما را منزوی کرده بود. مثلا در زمینه تولید و صادر کردن نفت به مشکل برخوردیم، بانک ها تحریم شدند و حتی مسافران توانایی جابه جایی ارز را نداشتند و با کیسه آن را جابه جا می کردند، حتی کشورها از ترس کمک های ما را قبول نمی کردند. هر چند همین باعث شد تا کاسبان تحریم سو استفاده هایی کنند.

صادقی ادامه داد: از نتایج برجام می توان به لغو شدن اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا، نقل و انتقالات مالی، فعالیت های بانکی، ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی برای نقل و انتقال ها، خدمات پیام رسانی مالی (سوئیفت)، تعهدات مربوط به اوراق مشارکت، واردات حمل و نقل و فراورد های نفت، گاز و پتروشیمی را برشمرد. در یک نتیجه کلی اگر بخواهیم به آن اشاره کنیم این است که این دولت تلاش کرد در روابط بین المللی یک نظم ایجاد کند و از حالت هرج و مرج خارج شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برجام کلید حل همه مشکلات نیست بلکه یک مانع بود که برداشته شد. قبلا این مانع باعث می شد تا نفت را برای صادر کردن به فردی به اسم (ب- ز) بدهیم ولی الان وزارت نفت آن را صادر می کند. برجام علاوه بر برطرف کردن تحریم های هسته ای باعث شد تا تحریم های مربوط به اشغال سفارت آمریکا مانند فروش هواپیما لغو شود تا بعد از سالیان ناوگان هوایی کشور نفسی بگیرد.

صادقی آثار تحریم ها را مستقیم و غیر مستقیم دانست و افزود: آثار مستقیم با لغو تحریم ها از به خاطر کوتاه مدت بودن زود از بین می رود اما آثار بلند مدت ایجاد فضای اعتماد سازی در بین سرمایه گذران داخلی و خارجی نیازمند زمان زیادی است و حوصله لازم دارد.

این استاد دانشگاه در خصوص انتخابات پیش رو گفت: وضع موجود را نمی پسنیدم بلکه می خواهیم با ادامه روند سال 92 تدبیر تداوم پیدا کند تا به آرمان هایمان برسیم، باید دانست کسانی که وعده حل یک شبه مشکلات اقتصادی را می دهند فریبکار هستند. حل شدن مشکلات اقتصادی نیازمند تداوم سیاست عقلانی است نه کوتاه نگری یک شبه که به دنبال رای آوری است.

صادقی اضافه کرد: حل کردن مشکلات اقتصادی نیازمند حل شدن برخی امور هستند؛ مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام بودجه ای، شفاف سازی فعالیت های اقتصادی ( عدم شفافیت های نهادهایی که در اقتصاد فعالیت می کنند، سودش را می برند و مالیات نمی دهند)، ساماندهی مدیریت بازار انرژی و هدفمندی انرژی و یارانه ها و .. صورت بگیرد.


جلالی: نمی توانیم به دور کشور حصار بکشیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم

صدیقه جلالی دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران، با معرفی صادقی به عنوان نماینده حق طلب و صدای اعتراض مردم در مجلس، گفت: نمی توانیم به دور کشور حصار بکشیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم، بلکه باید با سپردن عرصه سیاست خارجی به دست افراد کاردان، گشاده روی و متخصص اهداف کشور را جلو ببریم. باید در نظر داشته باشیم که سیاست خارجی جای شعر و شعار و خط نشان کشیدن برای دیگران و ماجراجویی نیست.

جلالی ادامه داد: دولت مردانی بودند که به خاطر بی تدبیری، تند خویی و جلب توجه، مدام کشور را در معرض خطر قرار می دادند، اگر آن روند ادامه پیدا می یافت تا به امروز دیگر چیزی از ظرفیت ها و منابع ملی باقی نمانده بود. آن دولت قطعنامه های صادر شده را جدی نگرفت و آن ها را کاغذ پاره خواند. همین باعث شد تا کشور دچار سایه شوم تحریم ها شود و نفس اقتصاد به شماره بیفتد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران تحریم ها را باعث وخیم شدن اوضاع کشور دانست و افزود: در همان روزگار کسانی بودند که سیاست های تنش زایی را قبول داتشند و تنها به فکر آخرت مردم بودند. آنها در مقابل تحریم ها فشار معیشت مردم را به مقاوت بیشتر و خوردن اشکنه و یک وعده غذا در روز تشویق می کردند. هرچند همان افراد امروز نگران معیشت و گذراندن زندگی دنیوی مردم هستند.

جلالی ادامه داد: فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها، به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هسته ای، گرفتاری های عرصه سیاست داخلی و خفقان حاکم بر جامعه و .. باعث شد تا مردم از طریق صندوق رای نه محکمی به آن سیاست ها بگویند و دولت تدبیر و امید را انتخاب کنند. در واقع در 24 خرداد 92 مردم غبار بی تدبیری و جنگ طلبی را از آسمان ایران زدودند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: تیم وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید تلاش کرد تا ضمن احترام و التزام به حقوق مردم، با منطق و استدلال سازنده با دنیا شرایط رفع تحریم ها را به وجود بیاورد و بهانه ها را برای تحریم های بیشتر از کشورهای غربی بگیرد. سیاست خارجی دولت یازدهم تلاش کرد با تاکید بر تنش زدایی و اعتمادسازی زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم کند.

جلالی برجام را دریچه ای از تعاملات بین المللی ایران برای نشان دادن صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشور دانست و افزود: یکی از دستاوردهای برجام رفع تحریم ها و تاثیر آن بر اقتصاد است که می تواند راه را برای گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت هموار کند.











نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار