شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه ظهر امروز چهارشنبه در معدن زغال سنگ آزادشهر انفجاری شدید رخ داد و باعث تخریب بخشی از این معدن شد که متاسفانه تعدادی از کارگران مشغول به کار در آن مجروح و تعداد زیادی در تونل‌های معدن محبوس شده‌اند.


ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه ظهر امروز چهارشنبه در معدن زغال سنگ آزادشهر انفجاری شدید رخ داد و باعث تخریب بخشی از این معدن شد که متاسفانه تعدادی از کارگران مشغول به کار در آن مجروح و تعداد زیادی در تونل‌های معدن محبوس شده‌اند.

پیکر ۲۱ معدنچی شناسایی شد

 پیش ۲۱ جنازه از معدن ذغال‌سنگ آزادشهر خارج شد.  رئیس خانه صنعت و معدن استان گلستان گفت: این حادثه تاکنون ٦٩ مصدوم داشته و  لحظات گذشته ٢١ جنازه از معدن خارج شده است.

برخی معتقدند تعدادی از این جنازه ها مربوط به معدن‌کارانی است که برای کمک به مصدومان وارد معدن شده بودند و این آمار مجزا از 32 معدن‌کار محبوس شده در معدن است. 

صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه گروه پیش‎رو امداد در تونل اجساد 21 نفر از معدنچی را شناسایی کردند اظهار داشت: عملیات امداد برای خروج  تمامی معدنچی ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انفجار تونل را به دو بخش تقسیم کرده و شاید میزان اکسیژن در قسمت‎هایی پایینی معدن وجود داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: در حال حاضر میزان انباشت گاز مونوکسید کربن بالاست.

مقدم تاکید کرد: 2 کارگاه در این تونل فعال بوده و  تعداد افرادی هم در این کارگاه‎ها مشغول به کار بودند.

وی افزود: برآورد ما این است که بین 32 تا 35 نفر در این تونل گرفتار شده باشند.

 
بارها مسئولان را از ناایمن بودن مسیر تونل مطلع کرده بودیم
 
یکی از معدنچیان زمستان یورت با بیان اینکه ۱۸ ماه حقوق ما را پرداخت نکردند، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون مسئولان مربوطه حقوقها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال سه تا چهار ماه از حقوق ما را نپرداختند.

رضا محمودی پارسیان با بیان اینکه این مسیر تونل در گذشته نیز از ایمنی مناسبی برخودار نبود، اظهار داشت: ما بارها این مسئله را به مسئولان مربوطه معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودیم.

یکی از معدنچیان معدن زمستان یورت با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ گونه عکس‌العملی از سوی مسئولان انجام نشده بود، افزود:این تونل به صورت یک‌طرفه و  محوطه بسته است و وقتی انفجار صورت می‌گیرد همه موجودات زنده در تونل بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.

این کارگر معدن با بیان اینکه تنها حقوق 730 تا 770 هزار تومان برای یک کارگر معدن در سال‎های گذشته در نظر گرفته می‎شد، گفت: امسال این میزان به 800 هزار تومان رسیده است.
محمودی‎پارسیان ادامه داد: از سال 1392 تاکنون مسئولان مربوطه حقوق‌ها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال 3 تا 4 ماه از حقوق ما را نپرداختند.

وی گفت: این در حالی بود که در هر سال 3 ماه از بیمه ما را پرداخت می‎کردند و براساس قانون نیاز بود که این‌ها در طول سال ما را بیمه می‎کرند و این حق ما معدنچیان بود.

این کارگر معدن با بیان اینکه معدنچیان در 2 کارگاه و در هر شیفت 16 ساعته فعالیت می‎کردند، افزود: به صورت متوسط در هر کارگاه 8 نفر مشغول به فعالیت بودند.

این کارگر معدن  با بیان اینکه از روز گذشته بوی گاز در معدن استشمام می‎شد، افزود: این موضوع به مسئولان توزیع داده شده بود ولی در محل کارگاه یک دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت.

محمودی پارسایی با بیان اینکه این تونل‎ها راه دیگری ندارند و در مدت یک ربع تا 20 دقیقه اکسیژن به اتمام می‎رسد، افزود: بارها این موضوع را تذکر دادیم اما هر کسی اعتراضی می‎کرد از کار اخراج می‎شد.

وی با بیان اینکه باید با ایمنی صفر به کار خود ادامه می‎دادیم، افزود: 17 تا 18 ماه طلبکار هستیم و حقوق نگرفتیم چرا که در هر سال 3 تا چهار ماه از حقوق ما را پرداخت نکردند.


 
ریزش معدن یورت 

اسامی مصدومان معدن زمستان یورت آزادشهر اعلام شد

پرویز گلزاری، رئیس شبکه بهداشت شهرستان آزادشهر با بیان اینکه بر اثر این حادثه تاکنون 12 نفر مصدوم شدند، افزود: 10نفر از مصدومان در حال حاضر به بیمارستان حضرت معصومه(ص) شهرستان آزادشهر منتقل شدند و در حال حاضر در این بیمارستان بستری هستند.

وی تصریح کرد: 2 نفر مصدوم نیز به نام های حسنمیرداروطن و حسن علیخانی به بیمارستان مطهری گنبدکاووس اعزام شدند.

گلزاری افزود: مجموعه پرسنل بیمارستان همه تلاش خود را برای امدادرسانی به مصدومین این حادثه انجام می‎دهند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان آزادشهر یادآور شد: محمد نصرتی، علی گنجی وطن، محمد میرعرب، عزیزالله نیکویی، تقی طاهردوست، خادم میردار، حسین محمودی، مهدی اونق، علی مسعودی و جهانگیر سارانی 10 بیمارانی هستند که در بیمارستان حضرت معصومه(ص) آزادشهر در حال حاضر بستری هستند.

ابرهیم فدایی، رئیس شبکه مینودشت شهرستان نیز با بیان اینکه پس از وقوع حادثه اکیپ‎های امدادی خود را به محل اعزام کردیم، افزود: این گروه امدادی برای اطفاء کامل حریق و امدادرسانی به محل وقوع حادثه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: بیش از 12 کپسول اکسیژن برای امدادرسانی به مصدومین معدن به محل انتقال دادیم.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار