اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه هیچگونه تاخیری در معرفی اعضای هیئت‌های اجرایی صورت نگرفته است، گفت: انتخابات به موقع برگزار می‌شود و تحت هیچ شرایطی عقب‌ نخواهد افتاد.

به گزارش شوشان به نقل از تسنیم، سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر، با بیان اینکه در 4 حوزه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و در 2 حوزه انتخابات خبرگان رهبری را خواهیم داشت، از برگزاری یک انتخابات پرشور هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی خبر داد و گفت:‌ ما به عنوان خادمان ملت تمهیداتی را فراهم کرده و می‌کنیم تا انتخابات پرشور برگزار شود و شرمنده مردم نباشیم.

وی با اشاره به ثبت نام کاندیدای انتخابات شورای شهر و روستا اظهار داشت: ثبت نام پرشور و خوبی بود، به خصوص در کلانشهر‌ها و بالاخص در تهران که یک رکوردزنی عجیب به عمل آمد.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: امیدواریم پس از بررسی و تایید صلاحیت‌ها، کسانی که وارد شورای شهر می‌شوند، به وظیفه ملی خودشان که بیشتر بحث خدمت‌رسانی به مردم است عمل نمایند و در انجام امورات مردم و در تهیه مقدمات برای شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

مرتضوی در خصوص علت ثبت‌نام هنرمندان و برخی ورزشکاران در این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا گفت: متاسفانه بعضی وقت‌ها قضاوت‌هایمان صحیح نیست، همانگونه که رهبری هم در ابتدای سال فرمودند که انتخابات متعلق به یک طیف خاصی نیست و متعلق به همه سلایق است، انتخابات هم حق است و هم تکلیف و هر کس که احساس کند که تکلیف دارد باید عرضه کند.

وی اضافه کرد: نباید از این موضوع نگران باشیم. هر کسی سهمی دارد؛ سیاسیون، اقتصادیون، بازیگران، ورزشکاران. مسئولان مربوطه قطعا به صلاحیت‌ها رسیدگی می‌کنند و هر کس که انتخاب شد عزیز و مورد تایید است.

بیش از 300 هزار نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت‌نام کرده‌اند

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه بیش از 300 هزار نفر برای انتخابات شورای شهر و روستا ثبت نام کرده‌اند، گفت: این آمار رکورد عجیبی است که البته ممکن است در آستانه انتخابات برخی از کاندیداها، برخی دیگر را صالح‌تر از خود بدانند و یا بخشی نیز انصراف دهند و این تعداد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: انتخابات شوراها محلی است و تمام اطلاعات و رسیدگی در محل مورد نظر رسیدگی می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه فرآیند انتخابات اساسا در جمهوری اسلامی از پایین به بالاست و از جزء جزء مردم شروع می‌شود، گفت: عمده‌ترین زحمت انتخابات بر دوش مردم است و در همه انتخابات‌ اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و خبرگان بار اصلی بر دوش مردم است.

مرتضوی در ادامه درباره نحوه تشکیل هیئت‌های اجرایی نیز گفت: وقتی وزیر کشور دستور شروع انتخابات را صادر می‌کند، فرماندهان هیات‌های اجرایی را تشکیل می‌دهند. هیئت‌های اجرایی صراحت قانون است و باید معتمدین محلی و مردمی که برگرفته از شخصیت‌های مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، کسبه، کارگران و پزشکان هستند، معرفی شوند.

وی تصریح کرد: فرمانداران حدود 30 نفر را به دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌کنند و صفر تا 100 برگزاری انتخابات با هیئت‌های اجرایی خواهد بود که بخشی از این افراد شخصیت‌های حقیقی و بخشی دیگر حقوقی خواهند بود که از تعداد این 30 نفر، 7 الی 9 نفر به عنوان معتمدین به مکان شعب اخذ رای را شناسایی می‌کنند. البته در آن نمایندگان فرمانداری، دادستان و یا مدیرکل آموزش و پرورش حضور دارند.

97 هزار شعبه اخذ رای با یک میلیون و 200 هزار نفر عامل اجرایی

مرتضوی با بیان اینکه حدود 67 هزار شعبه اخذ رای خواهیم داشت و در هر شعبه اخذ رای حدود 32 نفر از معتمدین در پای صندوق‌های رای حضور دارند، گفت: انتخابات بسیار گسترده‌ای در پیش داریم و حدود یک میلیون و 200 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات را تشکیل می‌دهند. نه دولت و نه شورای نگهبان و نه دستگاه دیگری نمی‌تواند چنین سازمانی تشکیل دهد. بنابراین خود مردم هستند که وارد انتخابات می‌شوند.

وی درباره علت تاخیر معرفی اعضای هیئت عالی اجرایی انتخابات و برخی اظهارنظرها در این باره گفت: متاسفانه در آستانه انتخابات نمایندگان محترم طرح‌هایی را می‌دهند و قانون انتخابات دستخوش تغییر می‌شود. بنابراین در تغییراتی که مجلس در تاریخ 26 دی ماه سال 91 به وجود آورد در بعضی از مواد از جمله ماده 31 تغییراتی به وجود آمد.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تبصره یک ماده 31 قانون انتخابات گفت: این تبصره وزیر کشور را مکلف کرده است که 30 نفر را به شورای نگهبان معرفی کند. بنابراین نه وزارت کشور و نه شورای نگهبان قصوری در این زمینه نداشته و به مُر قانون عمل شده است.

فرصت معرفی هیئت اجرایی تا زمانی که دستور شروع انتخابات توسط وزیر صادر شود باقیست

مرتضوی خاطرنشان کرد: تفسیر ما این است که فرصت معرفی هیئت اجرایی تا زمانی که دستور شروع انتخابات توسط وزیر صادر شود باقیست و تاخیری صورت نگرفته است و اینکه بعضی از دوستان اظهار نظر متفاوتی دارند یا به خاطر این است که قانون را خوب مطالعه نکردند و یک بخش آن را می‌بینند و بخش دیگرش را نمی‌بینند و یا اینکه بر قانون مسلط نیستند. ما کار را انجام داده‌ایم و معرفی در زمان مقرر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این زمینه قانون‌گذار تکلیفی مشخص نکرده است، از بالا بودن سطح تعاملات با دستگاه‌های نظارت شهر و روستا و شورای نگهبان خبر داد و گفت: هیچ مشکل و خلاء قانونی در خصوص تشکیل هیئت اجرایی وجود ندارد.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه هیچگونه تاخیری از سوی وزارت کشور و هیئت مرکزی و شورای نگهبان صورت نگرفته است، گفت: برخی از دوستان خیلی زود وارد این بحث شده‌اند، ما مانع اظهار نظر کسی نیستیم و جمهوری اسلامی ایران زمینه‌ها را برای اظهارنظرها آزاد گذاشته است. ولی خواهش می‌کنیم که دوستان قبل از اظهار نظرها مطالعه کنند و یا با ما تماس بگیرند، حالا چه رسانه باشد و چه اشخاص. خوب است که قبل از تشویش اذهان اطلاعات خود را بیشتر کنند.

وی اضافه کرد: انتخابات به موقع برگزار می‌شود و تحت هیچ شرایطی به عقب نخواهد افتاد؛ ما در دوران جنگ انتخابات را به موقع برگزار کردیم و الان که در اوج عزت و اقتدار هستیم، انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ دقیق خود برگزار می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره زمان دقیق آغاز و پایان ثبت‌نام‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: 17 اردیبهشت آغاز ثبت‌نام است و همزمان با دستور وزیر کشور برای شروع انتخابات ستاد انتخابات به مدت 5 روز برای ثبت‌نام داوطلبان آماده‌باش می‌شود و علاوه بر آن فرماندارن و بخشداران نیز هیئت‌های اجرایی بخش و شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند.

شورای نگهبان در 2 فرصت 5 روزه، فهرست داوطلبان تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام می‌کند

مرتضوی با بیان اینکه تا 21 اردیبهشت داوطلبان برای ثبت‌نام  فرصت دارند، گفت: شورای نگهبان در 2 فرصت 5 روزه، فهرست داوطلبان تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام می‌کند و متعاقب آن وزارت کشور اسامی را منتشر می‌کند.

وی تصریح کرد: پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها، کاندیداها یک فرصت 20 روزه برای تبلیغات خواهند داشت و می‌توانند تبلیغات خود را در صدا و سیما و یا در محل‌های دیگر به صورت میدانی یا سخنرانی آغاز کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما تبلیغات غیررسمی نداریم و همه باید به قانون تن دهیم، گفت: از نهادهای همکار و کمک‌دهنده در برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم. از صدا و سیما که همواره به رسالت ملی خود به شکل مطلوب عمل کرده و بستر مناسبی را برای اطلاع‌رسانی فراهم کرده است، تشکر می‌کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار