شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
 آیا می دانید کوچینگ چیست؟ اهمیت و مزایای ان را می دانید؟ ایا می دانید تمام رهبران ،افراد مشهور در هر رشته اعم از بازیگری تا ورزش و ....یک کوچ دارند؟ ایا می دانید کار یک کوچ چیست و چگونه به شما کمک می کند؟
من به شما خواهم گفت که : کوچینگ coaching و فواید و کاربردهای آن چیست ؟

کوچینگ یکی از رشته هایی است که درکشورهای صنعتی بسیار حائز اهمیت  می باشد. کلمه کوچینگ  که از کُوچ coach می آید به معنای مربی است.

مربی که ورزشکاران را در راه رسیدن به موفقیت همراهی می کند و در این راستا کُوچ تمامی تجربیات خویش را به ورزشکار منتقل می سازد و به عنوان شخص ناظر بیرونی موانع را شناسایی کرده تا ورزشکار بتواند قله های موفقیت و پیروزی را فتح کند. اما کوچینگی که امروزه در کشورهای مهم صنعتی از آن استفاده می گردد در واقع کُوچ کردن یا همراهی کردن مدیران یک مجموعه می باشد ( یک کُوچ، فردی می باشد که به روانشناسی مدیریت و مدیریت نوین آشنایی کامل دارد ) در این همراهی آموزشهای لازم برای پیش بردن مدیران مجموعه تا رسیدن به اهداف پیروزمندانه  از جمله وظايف کُوچ می باشد. در مدیریت نوین نقش کُوچ بسیار حائز اهمیت است به صورتی که تقریبا هر مدیری یک کُوچ دارد. کُوچ که دارای توانمندیهای روانشناسی و مدیریتي می باشد، ابزارهای متعددی را دارا است تا بتواند مدیر را در بحرانهای عملیاتی و ... همراهی نماید و همچنین بتواند با استفاده از تکنیکهای موجود در این رشته هر گونه استرس، نگرانی، کمبود انرژی و پیچیدگی را از مدیر دور نماید و مدیر را یاری می دهد تا از حداکثر توانایهایش در هر لحظه استفاده نماید و به این ترتیب بحرانها را با موفقیت و پیروزی سپری نماید.
در واقع
کوچینگ فرآیندی است که طی آن، کوچ زمینه یادگیری کوچی (کسی که از خدمات کوچینگ استفاده می کند) را برای بهبود عملکرد و موفقیت فردی و شغلی اش فراهم می‌آورد، این امر از طریق رشد قابلیت‌های کلیدی مانند مهارت حل مسئله ایجاد می شود. به این صورت که کوچی، بعد از آن بتواند به صورت مستقل با بهره گیری از آن قابلیت‌ها به ایجاد شرایط لازم برای موفقیتش دست یابد.  
کوچینگ همکاری با مشتریان در یک فرآیند خلاقانه و برانگیزاننده تفکر است که برای آن ها الهام بخش بوده و پتانسیل حرفه ای و فردی آن ها را افزایش می دهد.
کوچینگ شامل مکالمات میان یک کوچ و کوچی با هدف کمک به وی برای دستیابی به یک زندگی شکوفاست. این مهم با کمک به کوچی با تعیین این که چه چیزی برایش مهم است و روشن کردن ارزش هایش محقق می شود. با داده هایی که کوچی می دهد، هدف های با ارزش و نقشه ای برای رسیدن به آن ایجاد می شود.
کوچینگ برای شما چه کاری انجام می دهد؟!
کوچینگ علم و مهارتیست که شما و سازمان شما را با "خود واقعی" شما روبرو می کند تا با دیدن آن بفهمید که:
- واقعا موانع پیش رو برای توسعه شما چیست؟ 
- حال خوب شما چگونه حاصل می شود؟ 
- چه زنجیری به پای خود و یا سازمان شما گیر کرده است که اینگونه توان حرکت را از شما گرفته است؟
- برای رفع آن چه باید کرد.
- چگونه "بهترین نسخه اختصاصی تعالی و شکوفایی" خود را بیابید.
- آینه ای که در دستان کوچ شماست، با صراحت و شفافیت تمام به شما بازخورد خواهد داد که ایا هنوز هم لازم است هزینه های گزافی برای آموزش و مشاوره پرداخت کنید؟ یا آنچه می دانید برای شکوفایی شما کافیست؟ 
- و از همه مهمتر اینکه تمام این آگاهی ها را، خودتان از نگاه به درون بدست می آورید و نتیجه حاصله تاثیراتی عمیق و پایدار خواهد داشت، زیرا نسخه بیرونی نیست.
کوچینگ چه ویژگی هایی دارد؟
-همراهی و نظارت و حمایت در تمام مسیر تا رسیدن به هدف
-تمرکز بر آینده به جای گذشته 
-تمرکز بر تحقق اهداف کوچی
-یک فرآیند ارتقای کیفیت و تحول
-تاکید بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف
-اجرا به صورت یک نفره و یک به یک 
-تمرکز بر روی خودآگاهی، انتخاب آگاهانه برای نتایج مطلوب آینده و راه حل هایی برای مسائل زندگی کنونی
-تمرکز بر روی کوچی به عنوان خالق و تصویرگر زندگی شخصی اش.
-کمک به کوچی تا از آنجایی که هست، به آنجایی که دوست دارد و هدف گذاشته است برسد.
کوچینگ یک رشته ی جدید است که بر پایه ی روانشناسی مثبت نگر بنا شده است. هدف آن حمايت از افراد درايجاد يک زندگی ايده ال و رضایت بخش است. کوچ کسی است که با مراجعين خود درباره ی موضوعات مختلف اعم از مسائل حرفه ای تا موضوعات شخصی و روحی - روانی گفتگو می کند و آن ها  را در مسیر تعيين و دستيابی به اهدافشان حمایت می کند.
ایا فکر می کنید کوچینگ تراپی است؟
خیر باید بدانید که
روند کوچینگ با روش های درمانی روانشناسی و مشاوره متفاوت است. تمرکز کوچینگ بر حرکت به سوی آينده است. يک کوچ به اتفاقات گذشته ی فرد علاقه ای ندارد. او در زمان حال زندگی می کند و به آن چیزی که مراجع در حال حاضر در زندگی می خواهد و تغييراتی که مشتاق به انجام آنها است علاقمند است.
در علم کوچینگ، به فرد به منزله متخصص زندگی خویش نگاه می شود و کوچ با به کار گرفتن دانش خود با فرد در پيدا کردن راه حل مساله تشريک مساعی می کند. او سوالاتی را مطرح می کند و به مراجع اجازه می دهد خود راه حل مختص به خودش را پيدا کند.
کوچینگ یک رابطه دو طرفه بین شما و راهنماست به منظور حرکت شما از اوضاع کنونی در زندگیتان به وضع دلخواهتان.
در واقع به واسطه فرایند کوچینگ شاگردان به عمق درک خود می افزایند، آگاهتر می شوند و از هرآنچه که می توانند انتخاب میکنند و زندگی موفقی برای خود می سازند. مربی، شما را به جلو حرکت می دهد. اگر در مسائل کار و زندگی خود احساس درماندگی می کنید اگر مطمئن نیستید که واقعاً چه می خواهید و یا نمی دانید از چه راهی به آنچه که می خواهید برسید و اگر هدفتان مشخص است و خوب می دانید که برای رسیدن به آن چه باید کرد اما به نوعی از موفقیت بازمانده اید شاید کوچینگ همان نیرویی است که برای حرکت به جلو به آن نیازمندید.

کاربرد کوچینگ چیست؟

فرض کنید که هدفی را در زندگی انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید به آن برسید. مثلا می‌خواهید کیفیت مدیریت و رهبری خود را افزایش دهید یا می‌خواهید سطح عملکرد کسب و کار خود را ارتقاء دهید یا حتی می‌خواهید در زندگی شخصی خود کیفیت بالایی را تجربه کنید و قدرت حل مساله‌تان را افزایش دهید. در این شرایط مشاوره از متخصصان برای پیدا کردن راه‌حل‌ها معمولا اولین انتخاب است. مثلا شما از یک متخصص فروش می‌خواهید تا روند فروش محصولات کسب و کارتان را بررسی کند یا از یک مشاور مدیریت می‌خواهید تا روال‌ها و ساختار کسب و کارتان را بازنگری کند و موارد قابل بهبود را بیابد.

مسئله‌ی بسیار مهم در کنار این رویکردها اینست که آیا ظرفیت‌های شما با رشد کسب و کارتان یا افزایش پیچیدگی‌های زندگیتان ارتقاء پیدا می‌کند؟ آیا شما در مسیر رشد توانمندتر می‌شوید که بتوانید مسائل بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را حل کنید؟ آیا دیدگاه شما نسبت به شرایط اطرافتان تغییر می‌کند؟ آیا ممکن است نیاز باشد تا خودتان را بهتر بشناسید و به نوع تفکرتان آشنا شوید؟
کوچینگ در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

کوچینگ انواع مختلفی دارد از جمله
کوچینگ کسب و کار شامل:   
  کوچینگ سازمان
کوچینگ بهره وری
کوچینگ عملکرد کارکنان
کوچینگ مدیریت و رهبری
کوچینگ بازاریابی و فروش
کوچینگ مالی
کوچینگ سبک زندگی شامل: 
کوچینگ هدف گذاری و موفقیت
کوچینگ برنامه ریزی و اجرا
کوچینگ مدیریت زمان
کوچینگ شغلی
کوچینگ سلامت و تغذیه
کوچینگ تحصیلی 
در کلیه مقاطع بخصوص(پرکابردترین ان هم اکنون در ایران برای کنکوریهاست که در طول مسیر بازخورد مناسب ،تجزیه و تحلیل مشکلات و موانع روش مطالعه صحیح و... )
کوچینگ پایان نامه و ...
شاید بپرسید 

فرآیند کوچینگ معمولا چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان کوچینگ بسته به موضوع مراجع متفاوت است. اما معمولا زمان کوچینگ بین ۳ تا ۶ ماه خواهد بود. در شرایطی ممکن است این زمان به یکسال هم برسد. معمولا شرایطی که بر طول مدت کوچینگ تاثیر می‌گذارد شامل منابع مالی، زمان تخصیصی مراجع، بازه‌های جلسات و موارد پیش‌بینی نشده حین کار است.

و در انتها باید گفت که چطور موفقیت کوچینگ را می توانیم  ارزیابی کنیم؟

برای ارزیابی کیفیت رابطه کوچینگ دو فاکتور درونی و بیرونی وجود دارد. فاکتورهای درونی مانند درکی که از خود پیدا می‌کنید، احساس رضایت، احساس پیشرفت و مواردی از این دست است. فاکتورهای بیرونی شامل رسیدن به هدف تعریف شده، رسیدن به درآمد بالاتر، کسب موقعیت کاری بهتر و … می‌باشد.

امروزه کوچینگ بهترین روش برای اجرای برنامه ها و اهداف  و گرفتن بازخورد از عملکرد خودمان در طول مسیر ،بازنگری ها و حصول اطمینان از بودن در مسیر درست رسیدن به اهداف می باشد.
نویسنده :

شهره حسن پور کارشناس ارشد روانشناسی
و دارنده مدرک بین المللی مربیگری کوچینگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار