شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
زنگنه وزیر نفت در نشست با صنعتگران در اهواز:
چیزی که اکنون مهم است این‌ که ما تقریباً هیچ ارتباط مستقیمی با قطعه‌سازان و سازندگان تجهیزات نداریم.
 

وزیر نفت با اشاره به لزوم تقویت صنایع کوچک در خوزستان گفت: باید دید که چگونه می‌توان طرحی ریخت که بیشترین خرید پیمانکاران از قطعه‌سازان ایرانی باشد؛ چراکه ما اکنون هیچ ضمانتی نداریم که این اجناس از ایران خریداری می‌شود.

بیژن زنگنه در نشست با صنعتگران فعال در حوزه نفت و گاز استان که عصر امروز، 21 اردیبهشت در محل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: پیش از انقلاب، مکانی در اهواز وجود داشت که در زمینه قطعه‌سازی، تعمیرات، نگهداری و ... کار می‌کرد؛ چیزی که اکنون مهم است، این‌که ما تقریباً هیچ ارتباط مستقیمی با قطعه‌سازان و سازندگان تجهیزات نداریم.

وی با بیان این كه در این زمینه فاصله وجود دارد، افزود: به‌طور مثال یک شرکت نفتی که با ما قرارداد می‌بندد، قرادادهای خود را در زمینه ساخت، epc و ... یا در زمینه سرویس حفاری و ... می‌بندد که قراردادهای epc به قطعات و تجهیزات مختلفی نیاز دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه در صنایع کوچک خوزستان ظرفیتی در شاخه‌های مختلف وجود دارد، گفت: سؤال اکنون این است که چطور می‌توان در اهواز یا خوزستان اکوسیستم فناوری انرژی را در جنوب غرب کشور ایجاد کرد و گسیختگی روابط بین حوزه‌ها را از میان برد. باید بدانیم چگونه این روابط را تنظیم کنیم تا سازندگان تجهیزات بتوانند ایفای نقش کرده و بازار کار درست کنند.

زنگنه تصریح کرد: باید بررسی کرد چگونه می‌توان طرحی ریخت که بیشترین خرید پیمانکاران از قطعه‌سازان ایرانی باشد؛ چراکه ما اکنون هیچ ضمانتی نداریم که این اجناس از ایران خریداری می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات صنایع کوچک استان گفت: پیشنهاد من این است که کارگروهی تشکیل شود و نمایندگانی از صنعتگران نیز در آن حضور داشته باشند تا برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی کنند.

زنگنه عنوان کرد: هدف من از انعقاد قراردادها، کمک به اشتغال و تولید داخلی است، اما باید برای رسیدن به این هدف راه‌های طبیعی آن باید هموار شود؛ به‌طور مثال تجمیع تقاضا از روش‌هایی است که می‌توان آن را برای خرید تکنولوژی ساخت داخل به کار برد.

وزیر نفت عنوان کرد: صنایع کوچک باید تقویت شوند تا از بین نروند، زیرا این صنایع می‌توانند در آینده پیشرفت کنند و بزرگ شوند. من از وظایف خود می‌دانم که در مسیر نفت حداکثر ارزش را در صنایع داخلی ایجاد کنم.

زنگنه ادامه داد: ظرفیت موجود در خوزستان که از پیش از انقلاب وجود داشته و پس از انقلاب نیز به این ظرفیت اضافه شده، برای آینده صنعت کشور مهم است؛ بنابراین صنایع کوچک در خوزستان باید تقویت شوند تا حذف نشوند.

لزوم ایجاد بستر مناسب برای صنايع نفت به‌طور مجزا از سایر عرصه‌ها، نیاز به همکاری بیشتر وزارت نفت با صنایع کوچک، اختصاص امتیاز ویژه به صنایع کوچک و انجمن‌های سازندگان در استان جهت مناقصات و شریک شدن بخش خصوصی در پروژه‌های IPC و افزایش هزینه تولید صنایع به‌دلیل وجود ریزگردها، عدم وجود تجهیزات به‌روز در صنایع کوچک و پرداخت دیرهنگام مطالبات آنان توسط پیمانکاران از مشکلات و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی صنعتگران در این نشست بود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان:

تشکیل کارگروه سازندگان تجهیزات نفت در خوزستان گره گشایی از مشکلات صنعتگران است

 مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان ضمن استقبال از تشکیل کارگروه ویژه سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان به دستور وزیر نفت بیان کرد:تشکیل این کارگروه مقدمه ای برای گره گشایی از مشکلات صنعتگران و سازندگان خوزستانی است.

اخلاق محمدیان در حاشیه نشست وزیر نفت با صنعتگران و سازندگان تجهیزات صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان در اهواز با بیان اینکه این کارگروه تخصصی نخستین بار است که در استان خوزستان شکل می گیرد افزود: استان خوزستان دارای مزیت های نسبی فراوانی در ساخت تجهیزات صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی است ولی با این حال سازندگان تجهیزات این صنعت در استان همواره با مشکلاتی رو به رو بوده اند که امیدواریم با تشکیل این کارگروه مشکلات آنان پس از احصاء و جمع بندی ، تصمیم گیری لازم از سوی وزارت نفت انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آینده حمایت وزارت نفت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خوزستان با هدف اشتغال زایی و تولید باکیفیت تر قطعات و تجهیزات بیشتر خواهد شد افزود: در سال 1383 خوشه سازندگان تجهیزات نفتی در خوزستان با 180واحد صنعتی کوچک و متوسط شکل گرفت و هم اکنون شمار این واحدها به 500 واحد رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان با بیان اینکه هم اکنون در شهرک های صنعتی شماره 1 ، 3 و 4 اهواز به صورت خودجوش شهرک تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت شکل گرفته ، افزود: در آینده با برنامه ریزی بهتر و درک و شناسایی دقیق تر نیازهای صنعت نفت ، واحدهای سازنده تجهیزات نفت در خوزستان سهم بیشتری در ساخت تجهیزات صعت عظیم نفت برعهده می گیرند.
محمدیان افزود: در چهار سال اخیر 70شرکت صنعتی دانش بنیان در ساخت تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی شناسایی و ثبت شده و هم اکنون در حال فعالیت هستند.

وی با شکل گیری این شرکت های دانش بنیان صنعت نفت ، این شرکت ها قادر خواهند بود در پروژه های مهم نفت استان و خارج از کشور مشارکت و کار کنند افزود: باحمایت وزارت نفت ، این شرکت ها قادر خواهند بود اشتغال زایی مناسبی داشته باشند و تجهیزات مطابق با استانداردهای جهانی بسازند.






















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار