شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
 روزبه کردونی 

آقای قالیباف که باشعار دولت مردم در عرصه انتخابات حاضر شده بود، امروز، روز دوشنبه قبل از انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد تا دولت مردم تشکیل نشده به پایان برسد. تحلیل گفتمان و  عملکرد انتخاباتی اقای قالیباف نشان می دهد که تصمیم به خروج از عرصه رقابتهای انتخاباتی نه یک طراحی پیچیده از پیش تعیین شده بود و نه یک کناره گیری قهرمانانه. بلکه بیشتر یک انصرافی واقع بینانه به شمار می رود .

اما چه دلایلی می تواند انگیزه مجموعه تصمیم گیری این انصراف باشد . دلایل سه گانه زیر قابل تصور است :
1 -  با توجه به حرکت در آمدن آرای خاموش و جهش معنادار آرای روحانی ، این انصراف می تواند یک شوک انتخاباتی به منظور کنترل رشد فزاینده آرای روحانی به شمار آید .

2 -  این انصراف می تواند با هدف کم اثر کردن کناره گیری احتمالی آقای جهانگیری به نفع روحانی صورت گرفته باشد .

3 -  با توجه به افزایش احتمال پیروزی دکتر روحانی در انتخابات پیش رو ، با انصراف آقای قالیباف چیزی حدود یک سوم ارای وی به سبد آقای رئیسی اضافه شود که این امر سبب می شود آقای رئیسی در صورت شکست در انتخابات ارای قابل قبولی داشته باشد .

جمع بندی این که انصراف قالیباف برخلاف انصراف عارف که پیروز انتخابات سال ۹۲ را مشخص کرد (که او هم اتفاقا در دوشنبه قبل از انتخابات انصراف داد ) تعیین کننده پیروز انتخابات ۹۶ نخواهد بود بلکه بیشتر بر کیفیت پیروزی و اختلاف فرد برنده با سایر رقبا اثر می گذارد .

برچسب ها: روزبه کردونی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار