شوشان / مصطفی نظاری "> عملکرد سیمای ملی باعث جذب مخاطب به شبکه های ماهواری شده است
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵

شوشان / مصطفی نظاری

در دنیای امروز شاهد رشد فوق العاده فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی می باشیم. استفاده روزافزون از این فناوری ها، مرزهاي سخت افزاری بین كشورها را از بین برده و وسایل ارتباطی جدید توانسته اند زمان و فاصله را بين جوامع مختلف حذف نمایند. امواج ماهواره با عبور از موانعی که دولت ها طراحی می کنند نسبت به تغییر ذهنیت شهروندان عمل می کنند و این گونه باعث تضعیف اقتدار دولت ها می شوند. دشوار بودن کنترل امواج ماهواره باعث شده است که حجم وسیعی از برنامه های برون مرزی به فضای فکری جوامع وارد گردد و بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی تاثیر گذارد و باعث هدایت افکار عمومی گردند. از آسیب های جدی برای فرهنگ کشورهای جهان اسلام ( از جمله ایران) همین تهدید وسایل ارتباطی جدید است که به گونه ای غیر قابل کنترل به دنبال دست یابی به فرهنگ یکسانی در کل جهان اند که بیشتر متاثر از فرهنگ غربی است و در تقابل و تضاد کامل با ارزش های فرهنگی این کشورها می باشد. تحمیل ناخواسته ارزش ها و باورهای غربی( بوسیله ماهواره و اینتنرنت) باعث دوری جوانان از هویت اسلامی و ایرانی خود می شود و آنان را از نظر ذهنی کاملاً وابسته به غرب خواهد ساخت. در این وضعیت، جوانان نمی توانند با نسل قبل خود ارتباط صحیحی برقرار نمایند و جامعه در چنین حالتی به سمت تضاد و تقابل پیش می رود و جوانان یا فرهنگ غربی را می پذیرند و یا دچار بحران هویتی می شوند.

در جمهوری اسلامی ایران، تلویزیون مهم ترین رسانه ای است که برای انتقال پيام های دينی، تربيتی و فرهنگی به کار گرفته می شود. از این رو می توان گفت که تلویزیون در خط مقدم مبارزه با تهاجم رسانه ای دشمن قرار دارد و بنا به همین دلیل رسالت صدا و سیما در انتقال ارزش های اسلامی ایرانی بسیار حیاتی و تاثیر گذار می باشد. با بررسی قوانین مرتبط با وظایف صدا و سیما به خوبی می توان متوجه شد که در جای جای قوانین و اساسنامه این نهاد، به مسئولان و مدیران این نهاد اهتمام به آزادی‏ بیان و نشر افکار، دوری از تنگ نظری، انعکاس نظرات مختلف، پذیرش انتقادات و نظرات سازنده مردم، ایفای نقش به عنوان کانال ارتباطی مطمئن بین مردم و مسئولین، منعکس‌کننده صدیق وقایع و رویدادهای مهم اجتماعی و ... تاکید شده است.

در طول حدوداً یک دهه اخیر، عملکرد صدا و سیما تنها به لحاظ سخت افزاری مثبت بوده است. رشد کمی شبکه های داخلی و خارجی به موازات راه اندازی شبکه های تخصصی را باید قابل تقدیر دانست اما صدا و سیما به لحاظ تولید محتوا، جذب و اقناع مخاطب با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کند. در طول چند سال اخیر، متاسفانه باید اذعان نمود که صدا و سیما عرصه و صحنه را به برخی رسانه های برون مرزی واگذار نموده است. پژوهش هایی که در این باره انجام شده است نیز نشان دهنده ضعف تلویزیون به لحاظ جذب مخاطب می باشد و عملکرد رسانه ملی باعث شده است تا جامعه به سمت شبکه های فارسی زبان برون مرزی سوق داده شود.   در مورد اقبال جوانان به رسانه های داخلی یا ماهواره، نتایج تحقیقی نشان می دهدکه، در مجموع جوانان برنامه ها و عملکردهای صدا و سیما را قابل قبول نمی دانند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار