شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
یک تولیدکننده فرش معتقد است: صنعت فرش در استان خوزستان به سمت رکود رفته است.

علی‎اصغر هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این ‎که از بدو این ‎که پشم مورد نیاز برای بافت فرش تهیه می‌شود، بافنده‌ها و تهیه‎کنندگان همگی رنج می‌برند اظهار کرد: بازار فرش اصلا خوب نیست و این موضوع سال‎های مدیدی است که ادامه دارد و از مدت‌ها پیش این جریان وجود داشته و ادامه دارد. 

وی با بیان این که ‌در دوران تحریم بزرگترین خریدار فرش از ایران کشور آمریکا بوده است گفت: مسوولان در سطح گمرک کم‌کاری می‌کنند و از حق زحمت‌کشان عرصه فرش به درستی دفاع نکرده‎اند و کار به جایی رسیده که صنعت فرش رو به رکود است. 

او خاطرنشان کرد:‌ از وقتی که دولت‌‌های گذشته وارد عرصه‌ فرش شدند نه تنها اوضاع بهتر نشد بلکه بدتر و نابه‎سامان‌تر شد اما زمانی‎ که جهاد سازندگی وارد کار شد، می‌توان گفت اوضاع تا حدی خوب و تا حدی بد شد.

هاشمی توضیح داد: خوب از آن نظر که جهاد سازندگی از تعاونی‌ها و صنعت فرش‌ حمایت‌کرد و جنبه بد آن نیز این بود که به افرادی که تازه وارد این حرفه شده بودند آسیب رساند. 

وی بیان کرد: ما از کاشان، اصفهان و تبریز فرش وارد اهواز کردیم و همین موضوع باعث چندگانگی در صنعت فرش شد در صورتی که اصفهان یا تبریز فقط از فرش تولید شده‌ خود استفاده می‌کنند نه از فرش‎های شهرهای دیگر که شاید این امر رمز موفقیت آن‎ها باشد. 

این تولیدکننده فرش تصریح کرد: بعضی از مسوولان درد را احساس نمی‌کنند و فقط به فکر درآمد خود هستند. وام‌ پرداخت می‌کنند و هر شخصی که بافنده است می‌آید و می‌تواند به راحتی از این وام‌ها استفاده کند اما قبلا فقط افراد تحت پوشش می‌توانستند وام بگیرند. اکنون همه از طریق اتحادیه ثبت ‌نام و به راحتی وام دریافت می‌کنند. 

هاشمی تاکید کرد: در مجموع، مشکل اساسی این است که فرشی که باید تولید شود، تولید نمی‌شود. در موضوع تولید فرش باید دقت کرد که آیا فرشی که تولید می‌شود اصالت یا بازار دارد و آیا این فرش دارای ارزش است یا خیر؟ این‎ها مواردی هستند که در صنعت فرش مهم شمرده می‌شوند.

برچسب ها: فرش خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار