اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
عبدالسعید کریمی در گفتگو با شوشان:
الان وارد یک عرصه ای بزرگتر از یک ساختار اداری شده ایم و طبیعی است که همین تحولات و پازل ها به شکل گسترده تری باید صورت بگیرد. اینجانب هم تجربه این پروسه را طی کرده ام.
شوشان: عبدالسعید کریمی کارشناس ارشد امور اجرایی ،بیست سال سابقه ریاست اداره های ثبت احوال در شهرستان های ایذه ، مسجد سلیمان و کلان شهر اهواز را در کارنامه مدیریتی اش دارد، همچنین از دیگر سوابق مدیریتی وی می توان به مسئولیت امور حقوقی کارگاه 144 واحدی پروژه ی عمران شهر رامین به مدت دو سال، فعالیت در انجمن خیریه 14معصوم به مدت چهار سال، نظارت بر انجام خدمات ثبت احوال در دفاتر پیشخوان و حضور بیست و هشت دوره به عنوان عضو هیئت اجرایی در انتخابات شهرستان اهواز اشاره کرد. 


بررسی و گزارش عملکرد مدیریتی او در این سال ها نشان از موفقیت، تحول خواهی، اهمیت دادن به مدیرت عدالت محور و توجه ویژه به خواسته قانونی اقشار ضعیف جامعه، امانت داری، قانون گرایی، و انضباط در مشاغل و مسولیت های مختلف کار و فعالیت های اجتماعی اش بوده است.

عبدالسعید کریمی با شعار (من با تعهد به شما آمده ام ) وارد  کار و زار  انتخابات شده است  و اولویت اهداف خود را ۱_  انتخاب شهردار توانمند ، با کفایت ،  مسولیت پذیر در عمل به طرح های تفصیلی و اجرایی شهر برای سهولت در کار ۲_ احقاق حقوق شهروندی از پیچ و خم های اداری در تعامل با دیگر اعضای شورا ۳_ ضابطه مند نمودن امور عمرانی و اجرایی شهر با رعایت اولویت های راستین و پرهیز از تعیین  اولویت های نادرست ۴_  ایجاد انضباط مالی در هزینه کرد و درامد ها و اعتبارات شهرداری ۵_ تلاش برای وصول مطالبات معوقه شهرداری از شرکت ها ، کارخانه ها، موسسه های تولیدی ۶_ توسعه فضای سبز گل و گیاه و زیباسازی هر چه بیشتر شهر ۷_ اتمام و راه اندازی مترو و بهبود ناوگان حمل و نقل شهری و ارتقا رفاه شهروندان در سفرهای درون شهری و توسعه و بهبود خیابان ها و آسفالت انها با توجه به توسعه شهر ۸_ توجه به اختصاص مکان هایی برای بازی کودکان و اوقات فراغت خانم ها ، سالمندان و تآمین امنیت آنها ۹_ توجه به تقویت سازمان های مردم نهادی که در یاری رساندن به اقشار اسیب پذیر و آسیب دیده جامعه فعالیت دارند ۱۰_ بکارگیری بخش خصوصی در طرح های عام المنفعه  عنوان کرد .

وی می گوید: در شهر ما مردم این حق را دارند که با عوارضی که پرداخت می کنند، در شهری که زندگی می کنند از رفاه عمومی برخوردار شوند برای اینکه خدمات به شهروندان از وظایف اصلی شهرداری است.

مثالی بزنم آسفالت خیابان سی متری که از خیابان های قدیمی و اصلی شهر اهواز است. از دوران کودکی که من مشاهده نموده ام هنوز همان آسفالت را دارد. شهری که عنوان کلانشهر را دارد و در حال توسعه و گسترش است نیازمند خدمات جدید است، توسعه فضای سبز می خواهد. وی تصریح می کند: مشاهده می کنید هیچ اتفاق جدیدی در دکوراسیون و مبلمان شهری نیفتاده است . 

مردم وقتی از خانه خارج می شوند با فضای زمخت روبرو می شوند که آرامش را از آن ها می گیرد. مکان هنری، فرهنگی متناسب با استانداردهای یک کلانشهر در اهواز وجود ندارد. نشاط در فضای شهر نیست بنابرین حوزه های فرهنگی و هنری و ایجاد نشاط برای شهروندان نیز از دیگر وظایف شورای شهر است. 

کریمی با بیان اینکه مدیریت یک شهر باید از نیروهایی که قدرت تصمیم گیری و تحول خواهی دارند تشکیل شود یادآور شد:  من در طول سالهایی که مسولیت اجرایی در نهاد های ثبت احوال را داشته ام در هر اداره ای که مسولیتم را شروع کردم شرایط و قالب ساختمان آن اداره برایم مهم بود. 

اگر ساختمان یک اداره چهار چوب و امکانات خوبی داشته باشد و فضای آرام و رفاهی برای پرسنل آن اداره فراهم شود آن گاه کارمندان ان اداره نقش و تعهد اجتماعی خودرا بهتر و بیشتر ایفا می کنند.

زمانی که مسئولیت اداره ثبت احوال شهرستان اهواز را تحویل گرفتم  یک پیش خوان نداشت، می توان گفت یک قفسه آهنی بود که کارمندان درون آن از گرما کلافه می شدند و شهروندان ارباب رجوع نیز به همین شکل بود یک روز مدیر کل حوادث غیر مترقبه استانداری گذرش به ثبت احوال افتاد که کارش را انجام دهد ولی من کارش را انجام ندادم و به او گفتم به این دلیل که امکانات لازم برای خدمات دهی را نداریم و شما نیز وضعیت رفاهی ساختمان را مشاهده می نمایید و در استانداری نشسته اید و وضعیت را از نزدیک نمی بینید اسفند ماه هفتاد و سه من یک پیش خوان مناسب راه اندازی نمودم.

فضاهای باز تر ایجاد کردم نخستین اعتبار را که گرفتم ساختار و فضای مناسب تری را برای ارباب رجوع و کارمندان به وجود آوردم.

 وسایل خنک کننده افزوده شد، حتی در سالن تلوزیون گذاشتیم تا شهروندان حوصله شان سر نرود. با دریافت بودجه چند ساختمان را در نقاط مختلف شهر درنظر گرفتیم تا حجم خدمات دهی به شهروندان افزایش یابد.
نتیجه این تحولات کوچک تاثیر مثبت خود را در راندمان کاری پرسنل و رضایت ارباب رجوع به وجود آورد. 

کاندیدای پنجمین دوره شورای شهری اهواز، قانون گریزی و نبود انضباط مالی را از دیگر دلایل توسعه نیافته گی عمران شهری دانست و عنوان می کند: الان وارد یک عرصه ای بزرگتر از یک ساختار اداری شده ایم و طبیعی است که همین تحولات و پازل ها به شکل گسترده تری باید صورت بگیرد. اینجانب هم تجربه این پروسه را طی کرده ام.

شورا و شهرداری شهر ما نیاز به تحول دارد معتقدم اکثر مشکلات کنونی و عدم توسعه یافتگی شهرمان و مدیران شهرما ریشه در نبود به پایبندی به قانون است. مردم چقدر تکرار ببینند و تغییر مشاهده نکنند این در روحیه ی شهروندان هم تاثیر می گذارد، بلوارها همه سنگ فرش شده اند این در حالی است که بلوارها باید مملو از درخت و سرسبزی باشند.


نکته ی دیگر آن است که توزیع خدمات رفاهی در شهر اهواز عادلانه نیست و این رشد نا متوازن را در محلات ملاشیه، عین دو، کوی سیاحی مشاهده می کنیم، یکی دیگر از مسائل شهری اهواز آن است که زیر ساخت های تعریف شده پس از مدتی کوتاه رها می شوند.

در برخی از پروژه های شهری مطالعات و زیر ساخت ها به درستی انجام نگرفته است که منجر به پیامدهای منفی در فضای شهر شده است. مثلا تصمیم گیری در مورد ساختن و یا برداشتن پل وسط چهارراه نادری که یک خطای استراتژیک صورت گرفت.

پرسش این است چرا ساختید و چرا تخریب کردید؟ قضیه مترو هم به همین شکل . معتقدم پروژه مترو مشکل بودجه نداشت بلکه عدم رعایت انضباط مالی در سیستم مدیریتی باعث متوقف شدن پروژه شد. می توانست با انضباط مالی و دریافت عوارض از صنایع نفت و گاز و سایر صنایع تامین بودجه شود. در واقع نهاد شورا را می توان حراست مالی از شهرداری تعریف کرد وی درباره ی نقش نظارتی شورای شهری تاکید می کند: پرسش این است پس شورا برای چیست؟ برای اینکه بر شهردار مدیریت و نظارت کند.اعضای شورا باید تمام شهر را به طور مستقیم زیر نظر داشته باشند. در واقع شانزده سال است که هیچ نوع گزارش عملکرد روشنی از سوی شورای شهر اهواز به مردم ارائه نشده است.

این فعال اجتماعی ارتباط بی واسطه مدیران شهر و مردم را یکی از مولفه های اخلاقی مدیریت دانست و گفت: در روابط یک مدیر با شهروندان مردم می خواهند که بی واسطه با مسئولان شهری ارتباط داشته باشند.اگر این رابطه ی بی واسطه بین مدیران و شهروندان گسترش یابد معتقدم یک مدیر هم به اختلاس آلوده نمی شود.

سالهای فعالیت در نهاد ثبت احوال و ارتباط مستقیم با اقشار مختلف به من این تجربه را آموخت که باید نگاه فراقومیتی به حوزه های مختف شهر داشته باشیم.

عبدالسعید کریمی نقش معاونت فرهنگی،اجتماعی شهرداری را در پیشبرد اهداف گفتمان شهروندی منفعل عنوان کرد و افزود: توجه نکردن به فرهنگ شهروندی نیز یکی از آ؛سیب های شورای شهر و شهرداری است. پرسش این است که چرا معاونت فرهنگی شهرداری دراین حوزه منفعل  است و در واقع الان کار معاونت شهرداری چیست؟باید آگاهانه تر و ملموس تر در جهت  اصلاح و ارتقا رفتار و فرهنگ شهروندی گام برداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار