اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
مسلم سلیمانی

انتخابات شورای شهر اهواز از همان ابتدا در هاله ای از ابهام بود و شاید دلیل حاشیه ای شدن انتخابات اهواز بی ربط با تعویض فرماندار در آستانه انتخابات نباشد. اما پس از چند روز که با تاخیر معنا داری شمارش آرا اولیه به اطلاع مردم رسید، همه ناباورانه با خود می گفتند :مگر چه شده است؟!

و این باعث تجمع مردمی و کاندیداها در مقابل فرمانداری اهواز شد.با تلاش فعالین اجتماعی و ارتباط با ستاد انتخابات کل کشور، هیأتی به اهواز عزیمت و تعداد معدودی (22 یا 30) صندوق بازشماری شد که در بسیاری از موارد آرا اختلاف برانگیز بود. مردم همچنان منتظر اعلام نتیجه قطعی هستند.

اما اگر در صندوق های دیگر اختلاف آرا فاحش باشد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا فقط آرا متخلفین باطل می شود و یا اینکه کل انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز؟!

بهتر است که مواد مرتبط با ابطال آرا و حوزه انتخابیه را از قانون انتخابات با هم مرور کنیم:

ماده ۵۸ـ (قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا) در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و شهرک توقف یا ابطال انتخابات یک یا چند شعبه اخذ رأی که در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد به پیشنهاد هیأت نظارت استان و تأیید هیأت مرکزی نظارت خواهد بود.

ماده 18 – (آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهاي اسلامی شهر) در صورت توقف ، ابطال و یا انحلال شورا توسط مراجع قانونی مذکور در مواد (58) ، (81 (و (84 (قانون ، راجع مذکور موظفند بلافاصله مراتب توقف ، ابطال و یا انحلال شـورا بـه فرمانـدار مربـوط اعـلامنمایند . شروع مهلت 2 ماهه براي تجدید انتخابات ، از زمان وصول اعلام توقف ، ابطال و یـا انحـلال خواهـد بود.

تبصره 1 – (ماده 71 آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهاي اسلامی شهر)چنانچه بررسی شکایات منجر به ابطال آراي شـعبه یـا شـعبی از حـوزه انتخابیـه شـود کـه در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد ، هیأت اجرایی شهرستان موظف اسـت آراي باطـل شـده را در نتـایج قبلـی دخالت داده و نتیجه جدید به دست آمده از آن را در صورتجلسه مذکور منظور نماید .  .

تحلیل قانون:

1-  ابطال شعبه اخذ رأی و یا حوزه انتخابیه در زمانی است که «در سرنوشت انتخابات موثر باشد». اینجا باید دید که هیات نظارت استان با بررسی چند شعبه اخذ ردی به این نتیجه می رسد که سرنوشت انتخابات چیست؟

آیا 22 صندوق کافی است یا 100 صندوق تا به نتیجه برسند که تخلف و تقلب سازمان یافته در خرید آرا و یا جعل رأی اتفاق افتاده؟ باید منتظر نتیجه ماند!

2-  در صورت ابطال 2 ماه بعد انتخابات باید مجددن برگزار شود.
3-  اگر تخلف فقط در برخی صندوق ها و برای برخی افراد باشد، آن صندوق و یا آرا آن فرد و یا افراد باطل می شود و سایرین طبق رآی معمول ، آرا آنها قرائت می شود.

نکته آخر:

به فرموده مقام معظم رهبری ردی مردم امانت است و در صورت احراز خیانت در امانت ضمن مجازات مرتکبین حسب قانون انتخابات، می بایست مجازات خیانت در امانت نیز به آن اضافه شود. زیرا این اقدام باعث بدبین کردن مردم به انتخابات و دلسرد کردن آنها برای شرکت در انتخابات آینده است و اگر هیأت اجرایی و نظارت کوتاهی کند، مدعی العموم باید وارد شود و از این امانت صیانت بعمل آورد.


برچسب ها: مسلم سلیمانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار