اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
امین خاکسارپور

اهواز شهر عجیبی است. در اکثر حوزه های ملی و بین المللی دارای مقام است. بیشترین مخازن نفتی، پرآبترین رودخانه، جزو شهرهای دارای بیشترین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جزو شهرهای دارای بیشترین تنوع قومیتی و ... از آن طرف دارای گرمترین آب و هوا، جز آلوده ترین شهرها، جزو بیشترین اختلاسها و ...

و اما اکنون ضعیف ترین انتخابات...

در بحث انتخابات یک سه گانه وجود دارد: مردم، کاندیداها و مسئولان برگزاری انتخابات. با توجه به اهمیت موضوع شرایط فعلی شهر، در این مقاله به بررسی عملکرد مسئولان برگزاری انتخابات می پردازم و بررسی موضوعات مربوط به مردم و کاندیداها را به آینده می گذارم.

عملکرد مسئولان برگزاری انتخابات در چند حوزه باید بررسی گردد. قبل از شروع تبلیغات انتخابات، در زمان برگزاری تبلیغات، در حین برگزاری عملیات رای گیری، شمارش آرا و اعلام نتایج و در نهایت چگونگی مواجهه با معترضان نتایج انتخابات.

در خصوص فعالیتهای قبل از شروع انتخابات اگر چه شاید بتوان انتقاداتی مانند عدم تایید صلاحیت و یا تایید صلاحیت برخی افراد را بیان نمود ولی بنا نیست در این مقاله به این موضوع رسیدگی شود.
اما مشکل از روز شروع تبلیغات نامزدها نمود پیدا می کند. متاسفانه در همان ساعات اولیه شروع تبلیغات جلوه شهر نازیبا می شود. بخشی از آن مشکل شاید به کاندیداها برگردد، ولی مسئولیت اصلی بر عهده مسئولان نظارتی انتخابات است که با عدم برخورد مناسب با کاندیداهای خاطی، موجبات بدتر شدن فضای شهر را فراهم آوردند.

به گونه ای که تمامی کاندیداها از جانب مردم در مظان اتهام قرار گرفته اند، حال آنکه شاید بخش کمتری از کاندیداها مسببان این جلوه نازیبا شهر هستند و دیگرانی که در چارچوب قانونی تبلیغات خود را انجام داده اند و حاضر نشدند به قیمت ناپاک نمودن شهر، خود را به مردم معرفی کنند، در هاله ای از بی توجهی باقی ماندند.

اما در روز انتخابات که باز هم متاسفانه شاهد تخلفات گسترده در روند رای گیری بودیم. از خرید و فروش رای، دادن کارت شارژ و خودکار، اصرار برخی در خصوص اضافه نمودن اسم کاندیدایی خاص در حین رای گیری، اسکن و جعل تعرفه ها و ... در حالیکه شدت برخورد با متخلفان می توانست نقش به سزایی در کاهش اینگونه تخلفات پای صندوقهای رای داشته باشد.

اوج فاجعه اما در مرحله شمارش و تجمیع آرا صورت گرفت. جایی که باید با دقت و حساسیت خاصی مورد توجه قرار گیرد. جایی که به فرموده رهبر انقلاب همانند سایر مراحل رای گیری، پای حق الناس در میان است. ولی انگار کلمه حق الناس کارایی خود را بین عده ای از دست داده است. 

پس از شمارش آرا ریاست جمهوری، ناظران شورای نگهبان به همراه صندوقهای انتخابات ریاست جمهوری شعب را ترک نموده اند. پس از آن در برخی شعب افرادی که برای شمارش آرا صندوقهای شورای شهر مانده اند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسیده است. افرادی بی رمق، خسته و شاید هم فرصت طلب، جهت نیل آرا به سمت کاندیدای مورد نظر خود. به گفته افراد حاضر در مرحله شمارش، انجام انواع تخلفات به راحتی هر چه تمام تر شدنی بوده است.

در مرحله تجمیع آرا نیز به دلیل عدم دسترسی به آمار درست و تفکیکی کاندیداها نمی توان صحت آن را تایید نمود.

اما در مجموع تاکنون نمی توان نمره مسئولان برگزاری انتخابات را نمره قبولی دانست. شاید آنها تنها در یک بخش دیگر می توانند جبران مافات نمایند. آن هم چگونگی مواجهه با مشکلات عدیده بوجود آمده در روند رای گیری باشد. 

شفافیت و صداقت راه حل مساله است. با شمارش مجدد و درست آرا، دادن آمار تفکیکی صندوقها به نامزدها و مهمتر از همه شجاعت در برخورد با مقوله ابطال انتخابات، می توانند تا حدودی نقاط ضعف و مشکلات خود را پوشش داده و بار دیگر اعتماد را به مردم و کاندیداهایی که مشتاقانه و با خرج نمودن آبرو و اعتبار خود، جهت نهادینه نمودن دموکراسی در جامعه وارد عرصه انتخابات شده بودند، برگردانند. که اگر جز این شود این عملکرد ضعیف لطمات جبران ناپذیری بر افکار عمومی ایجاد خواهد کرد که شاید تا مدتها نتوان جبران مافات نمود.

به امید آنکه اخلاق و قانون، این حلقه های مفقوده جامعه امروز ما بیش از پیش مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرند. انشاءالله 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار