شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
دکتر مهناز کسمتی در گفتگو با شوشان: رای به روحانی نشانی از توسعه یافتگی مردم بود / تحقق خواسته های مردم خوزستان بدون فوت وقت از ضروریات است /بی برنامگی مسئولین استان سم مهلکی برای مردم است
مهناز کسمتی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری مانند دوره قبل بسیار پرالتهاب...


شوشان: مهناز کسمتی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری مانند دوره قبل بسیار پرالتهاب، نفس گیر و در نهایت غافلگیر کننده بود. اگرچه مردم شاهد بسیاری از بداخلاقی های انتخاباتی از سوی مخالفین دولت فعلی بودند اما ماحصل این واقعه ملی، پر از آموزه های ناب فرهنگی و اجتماعی بود که می توان آن را در رده افتخارات فرهنگی تاریخی ایران معرفی نمود. جامعه شناس نیستم ولی به عنوان یک کنشگر علمی و اجتماعی، احساس بسیار خوبی از این حرکت مردمی در ایران و بویژه خوزستان دارم. 

کسمتی اضافه کرد: آنچه که در این انتخابات اتفاق افتاد انتخاب بین دو یا چند گزینه نبود، در حقیقت نمایش و اراده تغییر در انسانهایی بود که تصمیم گرفتند جامعه شان را با تلاش و کوشش و بر مبنای واقعیت ها و محدودیت های موجود بسازند. مردم ایران و بویژه خوزستان نشان دادند که دارای درک بسیار بالایی از موقعیت کنونی هستند. آنها یافتند که برای رسیدن به قله های کمال و ترقی و توسعه همه جانبه در کشور، باید به وعده های مالی و زرهای وسوسه انگیز، شعارهای کار و اشتغال بدون تفکر علمی اقتصادی و منکوب غیر انسانی رقیب، وقعی ننهند. آنها باور کردند که برای پیشرفت ، شعار و وعده محلی از اعراب ندارد، باید آستین همت را بالا زد و اجازه نداد در این آشفته بازار کسب رای، فرودستان جامعه با تطمیع و تحمیق پست شمرده شوند، چرا که آنها ولی نعمت های جامعه اسلامی هستند و باید بدون سوء استفاده از آنها زیر پر و بال نظام اسلامی در مسیر کمال انسانی در آرامش زندگی کنند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران رای به روحانی را نشانی از توسعه یافتگی مردم دانست و افزود: ملت بزرگ ایران نشان دادند که برای رسیدن به جامعه ایده ال و توسعه یافته، خود باید توسعه یابند و این امر محقق نخواهد شد که از خود شروع کنند و با دست یافتن به نیازهای آنی و مقطعی رویاهای روشن آینده شان را به کابوس تبدیل نکنند و از این رو در اولین الفبای مشارکت اجتماعی سهم رای خود را به صندوق امید و حرکت اختصاص دادند. با اندکی تامل در خصوص وضعیت استان خوزستان و نابسامانیهای زیست محیطی و اجتماعی آن در سالهای اخیر، که عمدتاً از سوء مدیریت های پیشین به ارث مانده بود، درمی یابیم که خوزستانیها بهترین فهم سیاسی و فرهنگی اجتماعی را در این انتخابات به منصه ظهور رساندند. 

وی ادامه داد: گواه این فهم عمیق، شعار مردم اهواز در بزرگترین اجتماع استقبال از روحانی و  "اگر هوا نداریم اما هوا تو داریم" ، بود. این شعار اوج پختگی، دوراندیشی و فهم سیاسی این مردم استان را نشان داد. علی رغم تبلیغات شدید و محدودیت های معیشتی، مردم با رای قاطع نشان دادند که واقع بین و آینده نگر شده اند، از همین رو به همه شعارهای پوپولیستی پشت کردند تا زمینه را برای اعتلای واقعی ملی و در سایه آن استان خوزستان فراهم نمایند. 

کسمتی در خصوص مسائل استان و پیگیری مطالبات در دولت دوازدهم بیان کرد: امروز با انتخاب مجدد دکتر روحانی، بستر برای پیگیری مطالبات استانی فراهم است چرا که دولت دریافته است که مردم خوزستان "نبود هوا" که سلامتی شان را نشانه رفته است، وجه مصالحه انتخاب ایشان قرار ندادند . خوشبختانه روحانی اعلام کرد در اولین فرصت به مطالبات مردم خوزستان توجه بیشتری نشان خواهند داد. با این وجود شرط تحقق همه مطالبات، حضور دائمی مردم در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها و حرکت قوی مسئولین محلی برای تحقق مطالبات به حق مردم می باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اضافه کرد: مدیریت استان باید بداند که زمان بسرعت در حال گذر است و کندی حرکت و بی برنامگی سم مهلکی برای مردم این استان است. لذا باید از همه ظرفیت های ملی و استانی بهره جست و مطالبات و مشکلات مردم را بر اساس الویت بندی پیگیری نمود. بدین ترتیب تحقق خواسته های مردم استان بدون فوت وقت از ضروریات است. 

وی گفت: مطالبات مردم استان خوزستان براحتی قابل احصا می باشد. عامل یا عواملی که باعث مهاجرت های بی رویه نیروهای متخصص و سرمایه های عظیم انسانی و مالی از این استان شده است باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. این عوامل شامل نابسامانیهای زیست محیطی حاصل از عوارض و آلودگیهای صنایع بزرگ و استخراج انرژیهای فسیلی نه تنها از جای خشک این سرزمین که از تالابهای عظیم استان ، شرایط ناهنجاری را ایجاد نموده، آب و هوای غیر قابل تحمل، عقب افتادگی از امکانات شهری، غارت سرمایه های خدادادی و در الویت قرار دادن سایر استان ها برای بهره مندی از آنها، بی توجهی به ضعف معیشت و بیکاری و یا از دست دادن کار علی رغم حضور صنایع بزرگ در استان و موارد بسیار دیگر است که باید در کانون توجه مسئولین قرار گیرد.

دکتر مهناز کسمتی تصریح کرد: همه می دانیم که این استان علی رغم داشتن پتانسیل های وسیع که تامین کننده نیازهای اصلی کشور می باشد به دلیل هشت سال جنگ و خرابی های زیاد و عدم جبران عقب ماندگی در دوران پس از جنگ از ضعیف ترین استان ها از نظر تامین نیازهای اولیه، آموزش و بهداشت در حد استاندارد و کار و معیشت و حقوق شهروندی می باشد. وقت آن رسیده است که مسئولین کشوری و استانی کمر همت بسته و با برگزیدن افراد کارآمدتر و با اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت آینده بهتری را برای این مردم فهیم و قدرشناس این استان رقم زنند. یادمان باشد که خیلی زود دیر می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار