نهاد شورا در ایران در حالی وارد دور چهارم فعالیت رسمی خود می‌شود که در اندک زمان شکل‌گیری آن، با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. "> چالش‌های پیش روی شوراها
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

نهاد شورا در ایران در حالی وارد دور چهارم فعالیت رسمی خود می‌شود که در اندک زمان شکل‌گیری آن، با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است.

شوشان : نهاد شورا در ایران در حالی وارد دور چهارم فعالیت رسمی خود می‌شود که در اندک زمان شکل‌گیری آن، با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. در حال حاضر مانور اصلی شورا بر دهداری و شهرداری است در حالی‌ که مدیریت جامع شهری موضوعی فراتر از دهداری یا شهرداری است. واقعیت مساله این است که حسب اصول هفتم و یکصدم، قانون اساسی شورا به عنوان پارلمانی محلی برای نظارت بر اداره امور ده، دهستان، بخش، شهر، شهرستان و استان شکل گرفته‌اند. ده یا شهر موجودی زنده فرض می‌شوند که در آن انسان باید به کمال برسد. آرامش و آسایش شهروند در گرو محیطی است که المان‌های شهری آن بر پایه معیارهای مختلف جامعه‌شناسانه و روان‌شناسی شهری باشد. مبلمان شهری، دیسیپلین شهری، فضای شهر و محیط آن، سرانه فضای سبز، هماهنگی در مدیریت شهری، توجه به شهروندان و فضای کسب‌وکار شهروندان همه و همه موثر در این امر هستند.

واقعیت مساله این است که شورا باید از مکانیسم عملی این امر برخوردار باشد که بتواند بر مشکلاتی که شهر و شهروندان را در مباحث فوق احاطه کرده فایق‌ آید و این امر نیازمند تعامل و واگذاری بیشتر قدرت به شوراها از طرف وزارت کشور و سایر نهادهای اجرایی کشور است. در ده و شهر فقط دهداری یا شهرداری نیستند بلکه موسسات و دوایر مختلف دیگری در آن سهیم هستند که با انطباق بر رسالت، نقش و جایگاه شورا، ضرورت واگذاری آنها به شوراها وجود دارد. واگذاری قطره‌چکانی قدرت و اداره امور شهر به شورا، این نهاد را از اهداف اصلی تاسیس آن دور می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار