اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
روحانی در نشست جمعه شب کاخ سعد آباد، میزبان بزرگانی شد که همراهی آنها در موفقیت دولت دوازدهم قطعا تأثیرگذارخواهد بود؛ ائتلافی که به دلیل حضور ناطق نوری، سید محمد خاتمی و اسحاق جهانگیری و سید حسن خمینی در آن، می توان گفت که مرزبندی جدیدی در عالم سیاسی کشور ایجاد کرده است؛ مرزبندی که عقلا و چهره های معتدل اصلاح طلب و اصولگرا را فارغ از خاستگاه سیاسی شان در کنار هم قرار می دهد.
بزرگان جمعی که از آن این روزها با عنوان ائتلاف اعتدالگرایان - اصلاح طلبان یاد می شود، در ضیافتی خصوصی، افطار را مهمان رئیس جمهور منتخب مردم برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند. هرچند تا کنون خبری از این دیدار محرمانه به بیرون درز نکرده، به نظر می رسد در این دیدار، همه تاکتیک های ادامه حضور این طیف در قدرت را با هم به اشتراک گذاشته و در نهایت بر سر استراتژی مشترکی برای ادامه مسیر و غلبه بر موانع پیش روی به اجماع رسیده اند.

به گزارش «تابناک»؛ جمعه ای که گذشت «حسن روحانی»، میزبان یاران انتخاباتی ـ سیاسی اش در کاخ سعد آباد بود. «سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری و سید حسن خمینی» مهمانان ویژه ای بودند که در سکوت خبری به مهمانی افطاری رئیس جمهور دعوت شده بودند.

همه فرضیه‌ها درباره دیدار 5 چهره سیاسی شناخته شده

برنامه ریزی برای ساماندهی پشتوانه اجتماعی ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح طلبان، بازنگری در ترکیب کابینه دولت و رفع کاستی ها و احیای کابینه ای نزدیکتر به وعده های رئیس جمهور و پیش بینی موانع احتمالی مسیر حرکتی دولت دوازدهم و برنامه ریزی برای مقابله با آنها از مهمترین فاکتورهایی بود که سبب میزبانی روحانی از متحدان سیاسی اش شد.

رئیس دولت اصلاحات و معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم به عنوان نماینده جریان اصلاحات از یکسو، «علی اکبر ناطق نوری» به عنوان راس هرم جریان اصولگرایان معتدل از سوی دیگر و «سید حسن خمینی» به عنوان میراث دار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز اضلاع سه مثلثی بودند که هر کدام به نمایندگی از جریانی ابقای روحانی در ریاست جمهوری را تضمین کردند و در اوج انتقادات رقبا به مدد «حسن روحانی» آمدند تا او امروز منتخب مردم برای ریاست جمهوری در دولت دوازدهم باشد.

سه جریان مذکور توانستند با موج آفرینی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روحانی را بار دیگر راهی پاستور کنند. به همین دلیل هم «حسن روحانی» در اولین فرصت ممکن پس از انتخابات میزبان آنها شد و در دیداری صمیمی و دوستانه هم قدردان حمایت هایشان شد و هم دست یاری به سویشان دراز کرد و البته تلاش کردند تا برای پیشبرد سیاست های این طیف سیاسی بعد از رحلت آیت هاشمی رفسنجانی نیز برنامه ریزی کنند.

** دستور کار اول؛ حفظ سرمایه اجتماعی ائتلاف

روحانی و متحدان ائتلافی‌اش خوب می دانند که ابقای شان در قدرت و نقش آفرینی شان در عالم سیاست بسته به رضایت مردمی است که پای صندوق های رای آمدند و با آرای 23 میلیونی شان ضامن ادامه مسیر روحانی به نمایندگی از ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح طلبان شدند.

به همین دلیل هم هست که حفظ این سرمایه اجتماعی برای بزرگان این ائتلاف حائز اهمیت فراوان است و اگر به هر دلیلی از جمله کم کاری دولت، ناهمگونی کابینه، سنگ اندازی رقبا و منتقدان و مخالفان دولت و... دولت دوازدهم محکوم به ضعف و نا کار آمدی شود، کار ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان تمام خواهد شد و شکست و حذف از گردونه سیاست داخلی ثمره کارنامه 8 ساله شان خواهد شد.

آنچه در این میان کار را برای روحانی در راس این ائتلاف دشوار می کند وعده هایی است که او در سفرهای انتخاباتی اش به مردم داد. از گشایش در فضای سیاسی، احیای حقوق اقلیت های قومی و مذهبی، کارآفرینی، مبارزه با رکود اقتصادی و ... مهمترین وعده هایی بود که مردم را جذب این ائتلاف کرد و آنها را پای صندوق های رای کشاند. حالا انتخابات تمام شده است و آنچه پیش روی روحانی و یارانش است، تبدیل شدن وعده های انتخاباتی به مطالبه های مردمی است که دولت دوازدهم 4 سال برای ساماندهی و احقاقشان فرصت دارد.

عدم احقاق مطالبه های مذکور تهدید برای قهر پشتوانه اجتماعی ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات سال 98 و از دست دادن کرسی های بهارستان خواهد بود. به همین دلیل هم جذب و راضی نگهداشتن این پشتوانه عظیم مردمی تدابیر ویژه ای می طلبد که قطعا در اولویت کار بزرگان نشست جمعه قرار گرفته است.

** دستور کار دوم؛ بایدها و نبایدهای کابینه دوازدهم

در افطاری کاخ سعدآباد دستور کار ویژه و مهم دیگری هم وجود داشت و آن چگونگی چینش کابینه دولت دوازدهم بود. از تلاش برای چابک سازی کابینه و جوانگرایی در آن تا انتخاب افراد جسور و مدبری که توان تحقق وعده ها و برنامه های انتخاباتی دولت دوازدهم را داشته باشند گرفته تا تعیین سهم زنان و حضور اقلیت های قومی و مذهبی در کابینه از مسائل و موضوعاتی که گفته می شود در افطاری روز جمعه مباحثی پیرامون آن مطرح شده است.

فارغ از سهم خواهی جریان‌های مذکور در کابینه دوازدهم و ضرورت تعلق گرفتن کرسی های مدیریتی به اصولگرایان معتدل ، اصلاح طلبان و مدیران غیر سیاسی همگراتر شدن کابینه با آرمان های ائتلاف از مهمترین مباحث مطرح شده در نشست جمعه شب بوده که همه میهمانان یک به یک بر سرش اصرار داشتند و خواستار بستن کابینه ای از سوی رئیس جمهور شدند که تمامی این بایدها و نبایدها را در خود جای دهند. در این نشست گویا از چهره های بسیاری برای سپردن جایگاه های ارشد مدیریتی نامبرده شده که هر 5 نفر برحضورشان در کابینه اصرار داشتند .

** دستور کار سوم؛ پیش‌بینی موانع و سنگ اندازی‌های احتمالی

با دو قطبی شدن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در حقیقت دو تفکر اعتدالگرایان و اصلاح طلبان از یک سو و اصولگرایان از سوی دیگر به مصاف هم رفتند که جبهه اول با بیش از 23 میلیون رای حریف 16 میلیونی‌اش را از عرصه رقابت ها به در کرد؛ هرچند که سبد رأی 16 میلیونی برای رقیب اصلی رئیس جمهور بسیار ارزشمند است و می تواند یک او را تبدیل به یک منتقد جدی با پشتوانه ای قابل ملاحظه تبدیل کند.

حالا انتخابات تمام شده، ولی جدال و تفاوت نگاه سیاسی- اجتماعی این دو جریان همچنان به قوت خود باقی است. به همین دلیل هم قابل پیش بینی است که برنامه ها، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مدیریتی، سیاسی و اجتماعی جبهه پیروز که در قوه مجریه مستقر خواهد شد، شاید در برخی موارد به کام طرف مقابل انتخابات چندان خوش نیاید و بر همین اساس به انتقاد از رویکردهای جاری دولت بپردازد.

به این ترتیب بروز نخستین تفاوت‌ها و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز رقیب به تهدیدی برای دولت و دولتمردان بدل خواهد شد و قابل پیش بینی است که مخالفان دولت در صورت جاری شدن چنین رویکردی، بشدت پیگیر امور اجرایی خواهند بود و مو به مو و جز به جز مراقب حد و مرزهای سیاسی - اجتماعی شان خواهند بود. اینجاست که کار قوه مجریه با دشواری روبرو خواهد شد و داشتن استراتژی برای پیشبرد رویکرد خودش ضرورت پیدا می کند.

استراتژی که نیازمند حمایت سیاسی از سوی بدنه ائتلافی است که راه پیروزی واستقرار دولت تدبیر و امید را هموار کردند. بنابراین می توان گفت که اهمیت شناخت موانع پیشروی دولت روحانی یکی از دستورکارهای مهمی بوده که در ضیافت سعد آباد مورد بررسی قرار گرفته است.

** چهارمین و آخرین استراتژی؛ ناطق بازیگر نقش هاشمی

چهارمین و آخرین موضوع و استراتژی که «حسن روحانی، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری و سید حسن خمینی» در نشست مشترک سعدآباد بررسی و پیرامون آن تبادل نظر کرده اند به نظر می آید مساله چگونگی ورود پررنگ تر شیخ نور به به عالم سیاست باشد؛ مساله ای که بر فرضیه بازیگری نقش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط ناطق نوری را پررنگ تر می کند و نشان می دهد که او راه سیاسی جدید خود را چگونه ترسیم کرده است.

اگرچه پس از کناره گیری ناطق از ریاست دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به دلیل حضور پررنگ‌ترش در میدان سیاست برخی تلاش کردند راه او را از جبهه اعتدالی – اصلاحات جدا کنند و بر همین اساس موضوعاتی نظیر بازگشت او به نور، واگذاری مدیریت حوزه تحت نظرش در لواسان و اینکه او خواستار عدم عضویت در ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است را مطرح کردند؛ اما علاوه بر عدم صحت این مسائل مشخص شد این موضوعات بیشتر برای به حاشیه رفتن تصمیم سیاسی شیخ نور بوده است.

او امروز آمده است تا در میدان سیاست که حدود 20 سال (پس از انتخابات ریاست جمهوری 1376) از آن با فاصله حرکت می کرد، بار دیگر نقش آفرینی کند. این بار گویا قصد او تلاش برای پر کردن جای خالی هاشمی است. البته تاکید ناطق بر نیالودن دفتر رهبری به مسائل و موضوعات سیاسی و کناره گیری اش از دفتر بازرسی نشان می دهد که او می خواهد خیلی جدی نقش پررنگی در دنیای سیاست ایفا کند و در این راه مصمم به پر کردن جای خالی آیت الله مرحوم که رفیق دیروزش در جامعه روحانیت مبارز است و به لحاظ خط سیاسی نیز نزدیکی های زیادی به او دارد، است.

روحانی در نشست جمعه شب کاخ سعد آباد میزبان بزرگانی شد که همراهی آنها در موفقیت دولت دوازدهم قطعا تاثیر گذارخواهد بود. ائتلافی که به دلیل حضور ناطق نوری، سید محمد خاتمی و اسحاق جهانگیری و سید حسن خمینی در آن می توان گفت که مرزبندی جدیدی د عالم سیاسی کشور ایجاد کرده است. مرزبندی که عقلا و چهره های معتدل اصلاح طلب و اصولگرا را فارغ از خاستگاه سیاسی شان در کنار هم قرار می دهد .


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار