اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
در برنامه برآیند با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش خوزستان عنوان شد: /آموزش و پرورش با اعتبارات موجود نمی‌تواند سرپا بایستد
بیشترین کمبود نیرو در مرکز استان وجود دارد و بالاترین نرخ تراکم دانش‌آموزی در مناطق اهواز است....
چالش‌های آموزش و پرورش خوزستان، شامگاه چهارشنبه با حضور معاونان ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در برنامه تلویزیونی برآیند از سیمای مرکز خوزستان، مورد واکاوی قرار گرفت.

اردشیر شجاعی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با حضور در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در حوزه ابتدایی حدود ۲۱ هزار کلاس درس و ۱۷ هزار و ۵۰۰ آموزگار رسمی و پیمانی در خوزستان فعالیت می‌کنند و با کمبود حدود سه هزار و ۵۰۰ معلم در این مقطع مواجه هستیم.

وی افزود: میزان درخواست‌ نقل و انتقالات در برخی شهرهای استان زیاد و در برخی نیز تقریبا صفر است. این مسأله موجب ایجاد عدم توازن می‌شود. در مقطع ابتدایی در تمام شهرهای استان، کمبود نیرو وجود دارد، اما این کمبود در شهرهای مختلف، متفاوت است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال‌های اخیر تمام سهمیه‌های استخدامی با توجه به کمبود نیرو در شهرستان‌ها اعلام می‌شد. یک معلم زمانی که ۲۰ سال در یک شهرستان و دور از زادگاه خود زندگی می‌کند، طبیعی است که برای رسیدن به خواسته خود و انتقالی از هر روشی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد:  گاهی ممکن است که به نمایندگان مجلس نیز مراجعه کنند و این نمایندگان نیز برای آن‌ها سفارشاتی کنند، اما تمام تلاش ما این است که توسعه آموزشی در راستای عدالت آموزشی انجام شود. یک معلم پس از ۲۰ یا ۲۲ سال کار در شهری غیر از زادگاه خود ممکن است انگیزه خود را از دست بدهد.

شجاعی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان افزود: بیشترین کمبود نیرو در مرکز استان وجود دارد و بالاترین نرخ تراکم دانش‌آموزی در مناطق اهواز است. به دلیل شرایط آب و هوایی، تقاضا برای خروج از استان زیاد است و در تمام استان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته استخدام غیربومی بود که در این سال‌ها استخدام‌ها در آموزش و پرورش براساس بوم‌شهر انجام شده است.

وی درباره‌ کمبود فضای فیزیکی در استان گفت: هر ساله کمبود کلاس‌ها به سازمان نوسازی و مدارس اعلام می‌شود. کمبود فضای فیزیکی در تمام استان مشهود است. درصد بالایی از زیرساخت‌های آموزشی ما در سال‌های دفاع مقدس تخریب شدند. زمانی‌که دیگر استان‌ها ساخت و سازهای خود را ادامه می‌دادند، ما هشت سال نه‌تنها پیشرفت نکردیم، بلکه عقب‌گرد نیز داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان همچنین در خصوص اعتبارات پرداختی برای اضافه کار معلمان، تصریح کرد: اعتبارات پرداختی برای اضافه‌کار، کشوری است و ما آن را تعیین نمی‌کنیم. ما هم اعتقاد داریم که با توجه به درآمد خوزستان، استان نباید چنین وضعیتی داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: خوزستان جزو استان‌هایی است که هم‌زمان با شروع فصل مدارس، جمعیت عشایری وارد آن می‌شود و حتی حدود ۸۰۰ دانش‌آموز از استان‌های دیگر در مدت سال تحصیلی وارد خوزستان می‌شوند که خوزستان، این دانش‌آموزان را نیز پوشش می‌دهد.

شجاعی در پاسخ به سوالی درباره مطالبات آموزش و پرورش از سازمان‌هایی مانند شهرداری و ... گفت: آقای تقی‌زاده به‌صورت جدی مطالبات آموزش و پرورش از شهرداری، پتروشیمی و ... را پیگیری می‌کند. آموزش و پرورش بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال از این سازمان‌ها طلبکار است. در خصوص امکانات رفاهی برای فرهنگیان نیز باید گفت، در باشگاه فرهنگیان تا حدی که در توان ما بوده است، امکانات رفاهی فراهم شده، اما معلم خوزستانی شاید تنها معلمی باشد که یک مهمانسرا در مشهد ندارد.

همچنین در این برنامه جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، در خصوص ضریب اشتغال معلمان خوزستانی تصریح کرد: این ضریب در حوزه متوسطه متفاوت است، چون در این مقطع تنوع عنوان درسی و معلم وجود دارد. در بخش بانوان در بسیاری از رشته‌ها در برخی شهرها نیروی مازاد داریم، اما در بخش آقایان با مشکل کمبود نیرو مواجهیم. در کل استان به استثنای شهرهایی مانند بهبهان و اندیمشک با کمبود نیرو مواجه هستیم. بر اساس آمار ارائه‌شده، خوزستان یک‌سوم ساعت حق‌التدریسی در کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۰۰ هزار ساعت معلم حق‌التدریسی در خوزستان فعالیت می‌کنند. باید بپذیریم که در خوزستان کمبود نیروی انسانی وجود دارد و وزارت آموزش و پرورش یا هیأت دولت باید به شکل ویژه، این مسأله را هرچه زودتر برای خوزستان حل کنند. کمبود نیروی انسانی به خودی خود بر  کیفیت آموزش و پرورش تأثیر می‌گذارد و معلم به علت کار زیاد ممکن است دچار فرسودگی و خستگی شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تأکید کرد: آموزش و پرورش استان، واقعاً به کمک نیاز دارد. در همه بخش‌ها از خیرین، متخصصان و صاحبنظران دعوت می‌کنیم به آموزش و پرورش کمک کنند. آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و نتیجه این کمک‌ها نیز به مردم باز می‌گردد. آموزش و پرورش به یک دستگاه اختصاص ندارد. ما به حمایت استاندار، نمایندگان و صاحبنظران احتیاج داریم. می‌پذیریم که ایراداتی در پیکره آموزش و پرورش است و از نقدهای سازنده استقبال می‌کنیم.

کمایی با اشاره به مدارس هیات امنایی، گفت: مدارس هیأت امنایی با این هدف ایجاد شدند که اداره مدارس در اختیار مردم قرار گیرد. در قانون این مدارس نیز گفته شده که مدارس هیأت امنایی باید توسط هیأت امنا اداره شوند. دریافت وجه از دانش‌آموزان این مدارس یک امر اجباری نیست و مقدار آن نیز توسط شورای آموزش و پرورش منطقه تصویب می‌شود. یکی از راه‌ها و شاید آخرین راه برای کمک به این مدارس، استفاده از دانش‌آموزان و اولیا است.

وی ادامه داد: هیأت امنا باید در خارج از مدرسه به‌دنبال منابع لازم برای اداره مدرسه باشند. تلاش شده است که در هر منطقه‌ای که مدارس آن به مدارس هیأت امنایی تبدیل می‌شوند، یک یا ۲ مدرسه دولتی نیز در کنار آن وجود داشته باشد. نباید از این مسأله غافل شد که آموزش و پرورش با اعتباراتی که به آن اختصاص پیدا می‌کند، واقعاً نمی‌تواند خود را سرپا نگه دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مدارس هیأت امنایی، قانونی هستند و مبلغ دریافتی سالانه توسط شورای آموزش و پرورش منطقه تعیین می‌شود. ما اعلام کرده‌ایم که این مبلغ نباید زمان ثبت‌نام یا در زمان گرفتن کارنامه از دانش‌آموزان گرفته شود و نمی‌خواهیم تنشی بین مدرسه و دانش‌آموز ایجاد شود. حدود ۹۳ هزار دانش‌آموز در استان وجود دارند که در مدارس هیأت امنایی درس می‌خوانند که این عدد در مقابل ۹۵۰ هزار دانش‌آموز در خوزستان، رقم اندکی است.

کمایی ادامه داد: مبلغ تعیین‌شده برای مدارس هیأت امنایی ۱۶۰ هزار تومان است. اگر این مبلغ را تقسیم بر ۹ ماه تحصیلی و ۳۰ روز هر ماه تقسیم کنیم، شاید عدد بسیار اندکی شود. این مدارس، آموزش رایگان را زیر سؤال نمی‌برند.

در این برنامه همچنین رضا رضایی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، در ارتباط تلفنی گفت: در سه یا چهار سال گذشته، بیشترین اعتبارات عمرانی در هویزه هزینه شده است. در سال گذشته در دهه فجر پنج فضای آموزشی در هویزه به بهره‌برداری رسید و یک هنرستان کاردانش، یک مدرسه شبانه‌روزی و یک مدرسه ابتدایی در هویزه افتتاح شد. در مجموع ۱۲ میلیارد تومان فضای آموزشی در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: نمایندگان برخی شهرستان‌ها، دغدغه آموزش و پرورش را دارند، اما استان نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند. این نمایندگان از منابع نفتی و ... کمک می‌گیرند و اگر در شهرستانی اتفاقات خوبی می‌افتد، به‌خاطر پیگیری نمایندگان آن‌ها است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: در سه سال گذشته، با مشکلات منابع مالی شدیدی به‌خصوص در حوزه عمرانی مواجه بودیم. از محل اعتبارات ملی، کمتر از هفت درصد تخصیص اعتبارات داشتیم و از ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی، حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به استان تخصیص داده شد. از اعتبارات استانی نیز ۲۵ درصد تخصیص پیدا کرد.

رضایی ادامه داد: البته ما شرایط کشور را درک می‌کنیم. با همه محدودیت‌ها در سال ۹۴ حدود ۲۰۰ مدرسه و در سال ۹۵، تا پایان سال حدود ۱۰۰ مدرسه به بهره‌برداری رسیدند. پروژه‌های مختلف ما با وجود کمبود اعتبارات به مراحل پایانی رسید. ما تا جایی که بتوانیم پروژه جدیدی را شروع نمی‌کنیم، چرا که حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ پروژه ناتمام داریم.

وی گفت: متوسط مدارس تخریبی و خطرساز استان ۲۹ درصد است. در هویزه از مجموع ۷۸ مدرسه، تنها یک مدرسه تخریبی وجود دارد. البته فضاهای آموزشی و مدارس استان زیبنده مردم خوزستان نیست و از پنج هزار و ۴۷۷ مدرسه استان، ۲۹ درصد خطرساز هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار