لیدا نیکروش در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس تقویم زمانی، مهلت ثبت نام برای کتب درسی دوره دوم تا ششم ابتدایی، پیش دانشگاهی و کتب تکمیلی مدارس دوره اول متوسطه ویژه استعدادهای درخشان (هشتم و نهم) و شاخه فنی و حرفهای هفته گذشته به پایان رسید اما به علت استقبال اولیاء و درخواستهای مکرر آنها این مهلت تا فردا دوشنبه 22 خرداد تمدید شد اظهار کرد: امیدواریم همه دانش آموزان موفق به ثبت نام در این مدت شده باشند زیرا ثبت نام دیگر تمدید نمی شود.
وی ادامه داد: ثبت نام اینترنتی کتب درسی کلاس اولیها نیز از 15 تیر شروع میشود و تا 17 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ثبت نام کتب دانش آموزان جهشی اظهار کرد: دانشآموزانی که به صورت جهشی به پایه بالاتر می روند و یا تغییر رشته می دهند و یا فقط به تعدادی از کتاب های درسی نیاز دارند، میتوانند از 18 شهریور 96 سفارش کتابهای درسی را از منوی "سفارش تک جلدی کتابهای درسی و بسته آموزشی" در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آنها تحویل شود. همچنین، معلمان نیز میتوانند سفارش کتابهای درسی و بستههای آموزشی مورد نیاز خود را ۱۵ شهریور ماه از منوی «سفارش تک جلدی کتابهای درسی و بسته آموزشی» در سامانه ثبت نمایند تا از طریق شرکت پست به آنها تحویل شود.
نیکروش افزود: دسترسی به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی از طریق آدرس www.irtextbook.com و www.irtextbook.ir قابل دسترسی است.
به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیهای توجه به نکات زیر برای ثبت سفارشات را ضروری دانسته است:
- از آنجایی که ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سناد است، ضرورت دارد مدارس نسبت به بروزرسانی و ثبت آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامهای و تحصیلی دانش آموزان در سامانه سناد در اسرع وقت اقدام کنند. مدارس از طریق سامانه سناد ، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان اقدام و از ارجاع موردی دانش آموزان و اولیاء آنان به کافی نت برای سفارش انفرادی پرهیز کنند.
- دانش آموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل می توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموزان، "رمز عبور" آنها به سامانه است؛ لذا در صورتی که شناسنامه دانش آموزان تعویض شده باشد، لازم است مراتب با ارائه تصویر صفحه اول شناسنامه به مدرسه محل تحصیل اطلاع داده شود تا با اصلاح اطلاعات سامانه سناد، ثبت سفارش و مشاهده اطلاعات سفارش، امکان پذیر شود.
- کتابهای درسی دانش آموزان از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده است، توزیع می شود. در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش آموز تا قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه، به شرح ذیل وجود دارد:
- در صورت جا به جایی دانش آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسههای مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش آموز به طور خودکار در سامانه اصلاح و کتابهای درسی دانشآموز در مدرسه جدید تحویل میشود.
- در صورت جا به جایی دانش آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسههای مبداء و مقصد، دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش خود است، کتابهای درسی دانش آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می شود.
- در صورت جا به جایی دانش آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، کتابهای درسی دانش آموز، از طریق مدرسه محل تحصیل قبلی (محل ثبت سفارش اولیه) قابل تحویل است.
- در صورت تغییر پایه تحصیلی دانش آموز تا قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه، وجود دارد.
بر اساس این گزارش جدول زمانبندی، زمان اصلاح سفارشات و نحوه توزیع کتب درسی نیز به این شرح است: