وضعیت اصلاح‌طلبان به طور کلی و عارف به طور خاص در حال تبدیل شدن به یک معمای انتخاباتی است که شاید حل آن تا 24 خرداد طول بکشد! ظاهرا در اوضاع کنونی در میان نامزدهای انتخاباتی، همگی اصرار دارند ‌تا روز آخر در رقابت ‌بمانند... "> چه کسی اصرار دارد عارف را از میدان خارج کند؟
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲

وضعیت اصلاح‌طلبان به طور کلی و عارف به طور خاص در حال تبدیل شدن به یک معمای انتخاباتی است که شاید حل آن تا 24 خرداد طول بکشد! ظاهرا در اوضاع کنونی در میان نامزدهای انتخاباتی، همگی اصرار دارند ‌تا روز آخر در رقابت ‌بمانند...

وضعیت اصلاح‌طلبان به طور کلی و عارف به طور خاص در حال تبدیل شدن به یک معمای انتخاباتی است که شاید حل آن تا 24 خرداد طول بکشد! ظاهرا در اوضاع کنونی در میان نامزدهای انتخاباتی، همگی اصرار دارند ‌تا روز آخر در رقابت ‌بمانند. دومین روایت علی باقری کنی از چرایی ‌دیدار نکردن جلیلی با آیت‌الله مصباح هم ایراداتی دارد.

محسن ‌رضایی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که حضور تلویزیونی دیشب وی، باز هم از حیث ایده‌های ارائه شده برای اداره کشور قابل توجه بود، امروز ‌جداگانه با اعضای کمیته‌های اقتصادی، هنر و دانشجویی ستاد انتخاباتی خود دیدار و گفت‌وگو کرد‌.

در این نشست‌ها، کارشناسان حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و زیرساختی و زیر بنایی حضور داشتند و در آن مسائل اقتصادی روز کشور از زوایای گوناگون ‌بررسی شد. همچنین در جلسه، کمیته عالی هنر ضمن تأکید بر حفظ کرامت هنرمندان به عنوان پیش‌آهنگان فرهنگ هر کشور درباره برآورده شدن نیازهای اولیه‌ای همچون تأمین اجتماعی هنرمندان بحث و بررسی شد.

امروز دفتر سید محمد خاتمی در پی انتشار خبری از سوی یک پایگاه خبری، مبنی بر کناره‌گیری عارف به نفع حجت‌الاسلام حسن روحانی در پی رایزنی رئیس دولت اصلاحات، این خبر را کذب محض دانست و تأکید کرد: هیچ توصیه‌ای از سوی سیدمحمد خاتمی به دکتر عارف برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات ‌نشده است.

این نخستین شایعه‌ای نیست که در مورد عارف و برنامه‌های وی برای آینده مسیر انتخاباتی منتشر می‌شود. چند روز پیش در خبرها ادعا شد که عارف با فشار از سوی عده‌ای در رسانه‌های خارج کشور قرار گرفته است تا انصراف دهد.

همچنین روز گذشته ادعا شد، مقامات ستاد یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب در خراسان دستگیر شده، حال آن که این خبر از سوی ستاد عارف شایعاتی برای تشویش اذهان عمومی دانسته شد و امروز نیز دفتر خاتمی، ‌شایعه دیگری را تکذیب کرد. گویا در روزهای آینده، باز هم چنین شایعاتی ادامه یابد تا بر بازی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و توانایی تصمیم‌گیری آنها تأثیر گذاشته باشد.

ستاد محمد‌رضا عارف در شهر «یزد» با محوریت علی اکبر اولیا، عضو ستاد مرکزی اعلام موجودیت کرده ‌و بنا به اعلام توفیقی رئیس ستاد وی در روزهای آتی در دیگر شهرها نیز کار خود را آغاز خواهد کرد. عارف دیروز، مهمترین رقیب انتخاباتی‌اش را عدم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دانسته است.

روحانی دیگر نامزد اصلاح‌طلب نیز امروز گفته است: در شرایطی که دشمنان نظام دنبال تشویق مردم به رأی ندادن هستند، باید گلایه‌ها را کنار گذاشت و برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کرد.

با وجود امید این دو نامزد اصلاح‌طلب که یکی از آنها یعنی عارف در ابتدای مبارزات انتخابات گفته بود برای پیروزی وارد صحنه شده است، ولی صادق زیباکلام، احتمال پیروزی روحانی و عارف را صفر می‌داند. این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص احتمال رأی آوری روحانی و عارف گفت: پس از رد صلاحیت‌ هاشمی رفسنجانی، شانس این دو بزرگوار برای پیروزی در انتخابات ـ چه هر دو با هم شرکت کنند و چه یکی به نفع دیگری انصراف دهد ـ صفر خواهد بود.

وی با اظهار اینکه احتمال پیروزی روحانی و عارف در انتخابات ریلست جمهوری صفر است، گفت: گمان نمی‌کنم نه آقای‌ هاشمی و نه آقای خاتمی از هیچ یک از دو نامزد اصلاح طلب رسما و علنا و صراحتا حمایت کنند؛ حتی به فرض این که‌ هاشمی و خاتمی و یا رهبران اصلاح طلب از طرفداران خود بخواهند ‌به یک نامزد رأی دهند، درصد چشمگیری از حامیان آنها از عمل به خواست آنها خودداری خواهند کرد.

مهندس غرضی، نامزدی که حضور وی در صحنه انتخابات از سوی رسانه‌های عربی شیرینی انتخابات لقب گرفته است، به گفتن دیدگاه‌ها و خاطرات شیرین خود ادامه می‌دهد. ایشان گفته است: برای اینکه جمهوریت عمق پیدا کند، باید در هر استانی انتخابات استانداری برگزاری کنیم و هر کس 60 یا 70 درصد آرای مردم را به دست آورد، من به آن حکم استانداری می‌دهم.

زمانی که در نوفل لوشاتو در خدمت حضرت امام بودیم، از ایران شعار برابری، برادری، حکومت عدل علی به ما رسید. دو یا سه روزی این شعار در میان ما می‌چرخید و ما از این شعار خوشحال بودیم. پس از چند روز، این شعار به نه شرقی و نه غربی فقط جمهوری اسلامی تغییر یافت که این شعار سینه تاریخ را شکافت.

غرضی با اشاره به اینکه برای این که کشور اداره شود کاندیدا شدم، افزود: همه می‌گفتند تأیید صلاحیت نمی‌شوم، اما رفتم کاندیدا شدم و تأیید صلاحیت نیز شدم.

جلیلی آخرین نامزد حاضر ‌در میدان انتخابات که از صافی شورای نگهبان گذشته است، هنوز از حمایت پایداری مطمئن نیست. سید امیر حسین قاضی‌زاده‌ هاشمی سخنگوی جبهه پایداری از دیدار امشب برخی از اعضای جبهه پایداری با سعید جلیلی خبر داد و گفت: این افراد به نمایندگی از شورای مرکزی جبهه پایداری با جلیلی دیدار خواهند کرد.

رسایی دیگر عضو پایداری هم گفته است: نگاه آقای جلیلی با نگاه آقای قالیباف به مسائل کشور کاملا متفاوت و در مواردی هم متضاد است. در نگاه به قدرت و رسیدن به آن نیز جنس جلیلی با قالیباف، بدیهی است که یکی نیست و آقای جلیلی اهل سیاست‌بازی نیست.

باقری کنی معاون جلیلی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که پرسیده آیا گفتمان جلیلی همان گفتمان 84 و 88 احمدی‌نژاد است، تصریح کرد: خیر، آقای جلیلی گفتمان انقلاب را دنبال می‌کند و در عرصه انتخابات بدل و بدیل ندارد؛ از این روی، او را با کسی مقایسه نکنید.

با این اظهارات می‌توان نتیجه گرفت که قالیباف سیاست‌باز است و گفتمان احمدی‌نژاد هم چیزی جز گفتمان انقلاب اسلامی است.

البته علی باقری کنی که پیش از این ‌حضور نیافتن آیت‌الله مصباح در قم را دلیل عدم دیدار وی با جلیلی دانسته بود، امروز روایت دومی هم از چرایی عدم دیدار آیت‌الله مصباح و جلیلی آورده است.

رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در حاشیه مراسم سخنرانی‌اش در دانشگاه تربیت مدرس، از آغاز سفرهای استانی سعید جلیلی از این هفته خبر داده و در خصوص رابطه جلیلی و لنکرانی و علت دیدار نکردن جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی گفته:‌ دیدید آقای لنکرانی به نفع جلیلی کناره‌گیری کرد و علت دیدار نکردن جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی این بود که چون سفر جلیلی در روز سه شنبه انجام شد و آیت‌الله مصباح یزدی در این روز دیداری ندارند؛ بنابراین برنامه دیدار هماهنگ نشد.

شاید وی همین یک سه‌شنبه خاص را مد نظر داشته است، چون برای نمونه، پیش از این و در جریان سفر اعضای مؤتلفه به قم، حجت‌الاسلام حسین جلالی اظهار داشته بود: اعضای حزب مؤتلفه عصر امروز سه‌شنبه (بیستم فروردین) با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار می‌کنند. این دیدار امروز سه‌شنبه ساعت 18 در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در قم برگزار می‌شود.

سه نامزد باقی مانده یعنی اعضای ائتلاف 2+1، پس از چند ماه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و هر سه بر ادامه مسیر تأکید دارند. ولایتی که در نشست شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، علی اکبر ولایتی به عنوان نامزد نهایی این تشکل انتخاب شده، اصرار دارد که به هیچ وجه کنار نمی‌کشم.

حسین مظفر رییس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز در نامه‌ای، از ریاست ستاد انتخاباتی ائتلاف پیشرفت استعفا داده و نزد قالیباف رفته تا رئیس ستاد وی شود. او در استعفانامه‌اش نوشته است: به نظر می‌رسد ادامه بلاتکلیفی و به تأخیر انداختن معرفی فرد واجد شرایط تا پس از مناظره‌های صدا وسیما به امید احتمال در تغییر معنادار آرای مردمی هر یک از نامزدهای ائتلاف، موجب سرگردانی هواداران و بلاتکلیفی نیروهای اصولگرا و ارزشی و به هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و جذب هواداران به سوی نامزدهای دیگر خواهد شد.

در همین حال خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر با اشاره به مرخصی بیست روزه شهردار تهران، خواستار تعیین تکلیف قانونی رسیدگی به امورات جاری شهر تهران شده و افزوده: آیا مرخصی شهردار تهران نباید به تأیید اعضای شورای شهر برسد؟

از سوی دیگر، چون بیست روز زمان زیادی است و شهر تهران با توجه به مسائل و مشکلاتی که هر روز برایش اتفاق می‌افتد، از نظر قانونی باید توسط چه شخصی پس از شهردار اداره شود؟

مهدی چمران در پاسخ به این ابهامات گفته: قانون درخصوص تعیین قائم مقام در صورت مرخصی رفتن شهردار اشاره‌ای‌ ندارد، شورای شهر نیز تنها در صورتی که شهردار از شهرداری برود، می‌تواند سرپرست شهرداری را برای ‌سه ماه معرفی و تعیین کند؛ مانند سال 84 که سعید لو معاون مالی و اداری شهرداری تهران از سوی شورای شهر جهت سرپرستی موقت شهرداری تهران در آن سال معرفی و تأیید شد.

 

و در پایان این که رئیس و مسئولین کمیته‌های ‌ستاد انتخاباتی حداد عادل اعلام شدند. بر این اساس حسین نجابت رئیس‌ ستاد، رحمانی‌نیا قائم‌مقام، الیاس نادران رئیس کمیته اقتصادی، ایمانی رئیس کمیته تبلیغات، منوچهر محمدی رئیس سیاست خارجی، مجتبی شاکری رئیس کمیته ایثارگران، زهره الهیان رئیس کمیته بانوان، جوکار مسئول امور استان‌ها، مجتبی توانگر مسئول کمیته روابط عمومی و مهدی تاج مسئول کمیته ورزش شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار