شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
مجتبی حلالی

دقیقا بدترین اتفاق همین بود که محرز شد تخلفاتی صورت گرفته. بدترین اتفاق از این بابت که نگاه مردم نسبت به انتخابات پر شوری که رقم خورد چگونه خواهد شد؟ قطع به یقین سرخورده و بی اعتماد می شوند و مسوولیتش گردن همان هایی است که باعث تخلف و تقلب شدند. بنابراین باعث و بانی این اتفاق هیچ لیاقتی برای کار و مسوولیت ندارد و بهتر است ضمن پاسخگویی نسبت به استعفا و عذرخواهی هم اقدام کند. او یک فرصت دارد، برخورد قاطع و معرفی هر آنکس که دست در اتفاقات رقم خورده دارد. معرفی کنید. مردم ذی حقان شهرند، باید بدانند چه کسی به رایشان خیانت کرده. تنها راهتان همین است.

باری صلاح بر آن است که زین پس صلاحیت افراد جدی تر و با حساسیت خاص تایید شود. صلاحیت افراد باید از همه جوانب مد نظر قرار گیرد. شاید اگر متخلفین نیز بطور شفاف به مردم معرفی شوند، عبرتی شود برای ادوار آینده.

تکان دهنده است اگر به اثبات برسد آراء صرفا تخمینی محاسبه شده و بدلیل تعدد کاندیداها حوصله شمارش تک تک آراء وجود نداشته است. با این روندی که پیش می رود تحت هر شرایطی مردم و کاندیداها صحت شمارش را نخواهند پذیرفت، اثبات این مدعا در گفتمان با کاندیداها محقق می شود، چراکه خیلی از آنها با صراحت اعلام می کنند من مطمئنم جزء بالاترین آراء بوده ام و حقم تضییع شده است. حال تصور کنید اگر لیست نهایی اعلام شود، با اتفاقات رخ داده قطعا پذیرفتن آن برایشان سخت و غیر ممکن است، در دلشان می ماند و همواره در پرشورترین دوره انتخابات خاطره بدی برای خود می سازند.

شایعه ها و اخباری که می رسد اما متاسفانه خلاف احترام به رای مردم را بیان می کند. این اتفاق بواقع ناخوشایند است و قطعا تحت هر شرایطی منتخبین شورا را نیز زیر سوال می برد. چراکه اگر محرز شود در شمارش و تجمیع و ... تخلفی صورت گرفته است کلیه کاندیداها می توانند مدعی شوند که مطمئنم حقم خورده شده و من می بایست در صحن شورای شهر ورود پیدا می کردم.

اکنون اما تخلفات سرباز کرده، از اسکن رنگی تعرفه ها سخن به میان می آید، از اضافه کردن یک عدد به اول آراء برخی کاندیداها، از اعلام نتایج آرا بصورت تخمینی و .... این تخلفات به چه دلیل و با چه هدفی انجام شده، قطع به یقین مشخص است.

انتخابات شورای شهر بسی پر اهمیت و حساس است. افراد با رزومه های متنوع و طولانی پای به عرصه می گزارند و مدعی می شوند می توانند شهر را توسعه بخشند. برخی با وضعیت مالی مطلوب می آیند و برخی تصور می کنند مردم باید تحقیق کنند و فریب هزینه های گزاف و تبلیغات های مختلف را نخورند، بنابراین بسنده می کنند به هزینه های اندک و حضور فراوان در میان مردم. اما طی این ادوار برگ برنده دست کسانی بوده که توانسته اند هزینه های فراوان انجام دهند و نظر مردم را از این طریق جلب نمایند.

برای هزینه های سنگین تبلیغاتی معمولا اسپانسرهایی وجود دارد. اسپانسرها همان پیمانکاران هستند، پیمانکاران هم همان هایی هستند که هیچ دغدغه ای برای برخی کاندیدها باقی نمی گزارند و همه هزینه های مورد نیاز را تقبل می کنند، هرچند که همواره میان کاندیدها پیمانکاران نیز حاضر هستند و سعی در موفقیت دارند.

اما حضور پیمانکاران بعنوان اسپانسر در کنار برخی کاندیدها چه دلیلی دارد؟ متمولین موسوم به پیمانکار چرا و با چه هدفی کلیه هزینه های برخی کاندیدها را متقبل می شوند؟ غیر از این این است که امروز می کارند که فردا برداشت کنند؟

حضور اسپانسرها (شما بخوانید پیمانکاران) باعث می شود تا برخی کاندیدها مدیون هزینه های تبلیغاتی آنها شوند، به همین دلیل یک اصطلاح بوجود می آید که آن عضو شورا تبدیل به خودکاری برای برخی پیمانکاران می شود. اینگونه است که همه هم و غم عضو شورا بیش از اینکه به توسعه شهر باشد، در جهت ادای دین به آنهایی است که برای انتخابش سنگ تمام گذاشته اند. اینگونه است که شهرمان سالهاست خیلی توسعه پیدا نمی کند. اینگونه است که نگاه به شورا صرفا نگاهی اقتصادی، ایجاد شغل برای نزدیکان و ... می شود.

اسپانسرها معمولا افرادی هستند که نیروهای زیادی را در کنار خود دارند و تا حد زیادی هم در رای آوری فرد موثر واقع می شوند، آنها حتا می توانند نیروهای مورد نیاز را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند. اتوبوس اتوبوس نیرو. چند نفر می خواهی؟ 

اتفاقات ناخوشایندی که در خوزستان و مشخصا اهواز رخ داد بیش از هرچیز عزت و غرور مردم اهواز را زیر سوال برد. چه از آن روز که شورای شهرمان منحل شد و چه از شورای چهارم که اتفاقات خاص ریاست شورا و انتشار استخدامی های غیر مجاز را رو کرد و این از انتخابات شورای پنجم که هنوز آغاز نشده مشخص شد که چه قرار است احتمالا بر سر شهر بیاورند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار