شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
گزارش شوشان از نشست شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل / استاندار : برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان تلاش شود / مدیر کل بهزیستی: با 10 موسسه خیریه تفاهم نامه هایی برای شناسایی و کار حمایتی بسته ایم / مدیرکل آسیب های اجتماعی: فقر دلیل اصلی بازماندن از تحصیل کودکان است / مدیرکل آموزش و پرورش : در بحث شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هنوز ابهاماتی هست
نشست شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل با حضور استاندار ، مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت کار ، مدیرکل آموزش و پرورش ,... برگزار شد.
شوشان: نشست شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل با حضور مسئولین در استانداری خوزستان برگزار شد. 

به گزارش شوشان ،  غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل، موضوع این کودکان را یک معضل اجتماعی دانست و اظهار کرد: در همه کشورهای جهان چه پیشرفته و چه در حال توسعه با مسئله کودکان بازمانده از تحصیل مواجه ایم ولی کشورهای در حال توسعه با آسیب های جدی تری را همراه است و پیامدهای ناشی از آن هم به مراتب بیشتر و گسترده تر است.

وی تصریح کرد: فقر پایدار، کسری درآمدها، رشد جمعیت، مهاجرتجابجاييهای بی رویه، تبلیغات پر زرق و برق شهری، فقدان برنامه ریزی، سیاست گذاری های نامتناسب و سو مدیریت ها باعث شده که ایران با موضوع کودکان بازمانده از تحصیل روبرو باشد.

استاندار خوزستان با بیان این که در سطح جهانی موضوع کودکان بازمانده از تحصیل هم دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: در سطح جهانی تلاش های زیادی برای حل این موضوع صورت گرفته و طبق آمارها، با وجود رکود اقتصادی جهانی، تعداد این کودکان از 215 میلیون نفر به 108 میلیون نفر در دنیا کاهش یافته است.

شریعتی با تاکید بر این که هدف گذاری ها در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل باید تا پایان سال به نتیجه ملموس برسد، بیان کرد: باید با هدف گذاری مناسب برای آموزش و پرورش و بهزیستی با کمک نهادهای خیریه تا پایان سال به نقطه هدف گذاری شده خود برسیم.

وی یاداور شد: برای جلسات این چنینی باید از مدیران موسسات خیریه دعوت به عمل آید چون مجری امر هستند. کمیته امداد و بهزیستی با همکاری آموزش و پرورش باید برنامه خود را تا پایان مرداد برای وضعیت تحصیل ارائه دهند و استانداری از طریق ثبت احوال وضعیت این کودکان را مشخص و به بهزیستی و کمیته امداد ارائه کند.

وی ادامه داد: شماره تلفن و آدرس کودکان بازمانده از تحصیل باید در اختیار استانداری و آموزش و پرورش قرار گیرد و اطلاعات این کودکان در اختیار کمیته امداد امام خمینی قرار گیرد و برای حصول نتیجه به شهرستان ها ابلاغ شود.

استاندار خوزستان بر فعال شدن شورای استان با هدف تقویت تبلیغ برای حمایت از کودکان تاکید کرد و گفت: برنامه دولت امسال این است که در خوزستان هیچ کودکی به علت فقر مدرسه را ترک نکند. برای رفع آسیب های اجتماعی کودکان تلاش کنیم و یک شعار انتخاب کنیم. کودکان بازمانده باید به تحصیل برگردند و هیچ کودکی نباید به خاطر فقر از تحصیل باز بماند.

وی با بیان این که رفع محرومیت های کودکان نیازمند اهتمام ویژه است، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی، سازمان های مردم نهاد، صدا و سیما، رسانه ها و مطبوعات باید برای این امر بسیج شوند و یکی از هدف های آنان تلاش برای رفع این موانع باشد.  باید اهتمام ویژه ای نشان دهیم و امور اجتماعی به شکلی ویژه وارد شود.

شریعتی افزود: بحث کار کودک هم باید مد نظر قرار گیرد و با شرکت بهزیستی، دادگستری، شهرداری، علوم پزشکی، موسسات خیریه، تامین اجتماعی و وزارت رفاه تشکیل شود و برای رفع آن گام برداریم.

وی با اشاره به بحث کودک آزاری در استان گفت: برای بحث کودک آزاری باید کمیته ای تشکیل شود و اقدامات لازم برای این زمینه باید ارائه شود تا نتایج ملموسی در این سه حوزه به ویژه کودکان بازمانده از تحصیل را تا پایان سال داشته باشیم.

با 10 موسسه خیریه تفاهم نامه هایی برای شناسایی و  کار حمایتی بسته ایم

مدیر کل بهزیستی استان خوزستان با بیان این که برای حل معضل کودکان بازمانده از تحصیل باید سه کار باید صورت بگیرد، گفت: در آمار فعلی 1217 نفر معرفی شده اند که نخست علت بازماندن این کودکان باید مشخص شود و سپس باید راه حل های موجود برای رفع این معضل را ارائه داد و علاوه بر این باید بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل کنندگان هم مشخص شوند. 

وی تصریح کرد: با 10 موسسه خیریه تفاهم نامه هایی برای شناسایی و  کار حمایتی بسته ایم که تلاش می شود خانواده ها را برای بازگرداندن کودکان شان به مدرسه متقاعد کنیم. با همکاری نهادهای خیریه نزدیک 600 کودک شناسایی شده و تفاهم نامه ها بسته شده و کارها اجرایی آغاز شده و به زودی موسسات خیریه برای مدرسه فرستادن آن ها کار خود را آغاز م یکند.

محمدپور: جرایم سنگینی برای به کارگیری کودکان در نظر گرفته ایم

محمدپور مدیرکل تامین اجتماعی استان خوزستان درخصوص وضعیت کودکان کار استان عنوان کرد: کارگران زیر 15 سال ممنوعیت کاری دارند و می توان از طریق مراجع قضایی معرفی و پیگیری شوند و جرایم سنگینی هم برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد. در کارگاه های خانوادگی هم نمی توان کودکان را به کار گرفت.

وی یادآور شد: در سطح استان 69 بازرس کار داریم و در بخش صنعت و کشاورزی به دقت این موضوع را مورد رصد قرار داده و می دهیم و درصد زیادی از این کار جلوگیری کرده ایم. 

کردونی: فقر دلیل اصلی بازماندن از تحصیل کودکان است

 مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت کار با اشاره به کودکان بازمانده از تحصیل در کشور گفت: در سطح ملی 134 هزار کودک ابتدایی بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که 110 هزار نفر از آن ها یارانه بگیر هستند و 55 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.

وی ادامه داد: استان خوزستان جزو بالاترین کودکان فاقد بیمه است که با توجه به بیمه همگانی سلامت، این آمار نگران کننده و قابل تامل است. 24 هزار کودک بازمانده از تحصیل هم آدرس مشخصی ندارند و بنا شده با کم وزارت کشور و سایر دستگاه ها وضعیت شان مشخص شود.

کردونی گفت: 24 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سطح ملی شناسایی شدند که علل اصلی بازماندن شان از تحصیل فقر، معلولیت، بیزاری از مدرسه، مسایل فرهنگی، کوچ و..بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش در خوزستان 11 هزار و 970 کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی وجود دارد که 4 هزار و 521 نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، 1 هزار و 195 نفر تحت پوشش بهزیستی و 453 نفر تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستند.

کردونی افزود: 1 هزار و 895 نفر در پایگاه های اطلاعاتی فاقد اطلاعات هستند که باید هر چه زودتر نسبت به جمع آوری اطلاعات این کودکان اقدام کرد. با 5 هزار و 907 کودک تماس داشتیم و 2 هزا و 341 نفر تماس موفق نشدیم. 1 هزار و 230 تفر در مدرسه بودند، 2 هزار و 336 نفر از تحصیل بارمانده بودند که 2 هزار و 205 نفر آن در اهواز، 428 نفر در شادگان، 258 نفر در آبادان و ... بوده اند.

وی با اشاره به این که 11هزار و 975 کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده اند، عنوان کرد: 4 هزار و 621 نفر در استان تحت پوشش نهادهای حمایتی و 5 هزار و 907 نفر بدون پوشش حمایتی داریم. 2 هزار و 336 نفر خارج از مدرسه هستند و باقی در مدرسه هستند. تلاش ما با محوریت آموزش و پرورش این است که این تعداد کودک به مدرسه برگردند.

وی ادامه داد: 2 هزار و 341 کودک هستند که تماس ها با آن ها موفقیت آمیز نبوده و اطلاعاتی از آن ها در دست نداریم.

کردونی با بیان این که تصویر دقیقی از مسئله کودکان بازمانده از تحصیل کشور داریم, گفت: تصویر و آمار نسبتا دقیقی از تعداد کودکان ابتدایی بازمانده از تحصیل در کشور داریم و  اکنون تلاش برای بازگرداندن آن ها به چرخه تحصیل در حال اجرایی شدن است.


در بحث شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هنوز ابهاماتی هست

تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان عنوان کرد: در بحث شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هنوز ابهاماتی هست و آمار یکپارچه و متمرکز نیستند. در طول سه ماه اخیر روی موضوع کار شده اما هنوز اطلاعات دقیق کاری نداریم.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در بحث کودکان بازمانده از تحصیل, بحث آدرس این کودکان است که باید اقدامی در این زمینه صورت بگیرد. مسئله اساسی برای ما پس از جذب و شناسایی، حفظ و نگهداری این کودکان است که کار زیادی می برد.

تقی زاده ادامه داد: بحث کودکان بازمانده از تحصیل در استان خوزستان، علاوه بر عوامل ملی که درسطح جامعه می بینیم، درگیر عوامل خاصی است. اساسی ترین عامل، فاکتور اقتصادی است. بسیاری از خانواده ها قادر به تامین لوازم التحریر یا حداقل پوشاک کودکان مدرسه ای خود نیستند. عامل مهم دیگر، بحث های فرهنگی است که بسیار مهم و تاثیرگذار است. بی سرپرست یا بد سرپرست بودن کودکان، ازدواج های زودهنگام به ویژه در دختران، و نگاه خاص  برخی مناطق روستایی و عشایری به دختران و اولویت قرار دادن پسران برای تحصیل از جمله عوامل مهم بازدارنده در تحصیل کودکان است.

زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: عامل مهم دیگری که از آن غفلت کرده ایم، کوچ نشین و عشایری بودن استان است. خوزستان از نظر کمی، رتبه سوم دانش آموزان عشایر را در کشور داریم. بیش از 14 هزار دانش آموز عشایری در استان خوزستان هستند که سالانه بر بازماندگان از تحصیل آن ها هم افزوده می شود.

وی گفت: عامل دیگر، کوهستانی و صعب العبور بودن برخی نقاط استان و پراکندگی استان است. بیماری های خاص که در استان با آن مواجه ایم و استثنایی بودن، معلولیت جسمی و ذهنی نیز از عوامل مهم بازماندن کودکان از تحصیل هستند.

تقی زاده ادامعه داد: یکصد هزار تومان به ازای هر دانش آموز برای شناسایی، جذب و حفظ و نگهداری بسیار اندک است و باید در بحث منابع مالی توجه ویژه ای به بحث کودکان بازمانده از تحصیل شود.

باید در ارائه آمار دقت بیش تری صورت بگیرد

شجاعی معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان خوزستان با تاکید بر ارائه آمار دقیق تر درخصوص مسئله کودکان بازمانده از تحصیل گفت: بر اساس سند رهبری ، صدا و سیما، ائمه جمعه، کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، بخشداری و دهیاری از جمله شرکا آموزش و پرورش برای کمک به مسئله کودکان بازمانده از تحصیل و آموزش و پرورش مجری آن است.

وی تصریح کرد: از 7 هزار و 950 دانش آموزی که 4 هزار و 491 نفرشان دختر بودند، 2 هزار و 309 نفر دوره ابتدایی را تمام کرده بودند، 1 هزار و 906 نفرشان مشغول تحصیل بودند، 105 نفر آن ها کودکان استثنایی و 105 نفرشان مبتلا به بیماری های صعب العلاج بودند. 

شجاعی ادامه داد: از این میزان 118 نفر کودکان کار، 88 نفر دختر که ازدواج کرده بودند، 1 هزار و 193 نفر از خوزستان مهاجرت کرده بودند، 64 نفرشان فوت کرده بودند و 1 هزار و 220 نفر آن ها کودکان بد سرپرست بودند.

وی یادآور شد: از بین کل کودکان بازمانده از تحصیل, 1 هزار و 149 نفر-456 پسر و 396-دختر به چرخه آموزش بازگشتند.

معاون بخش ابتدایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هر جایی کودکی شناسایی شود، مشکلات بزرگی برای جذب داریم که انتظار داریم با کمک دستگاه های مربوط میسر و برطرف شوند. اگر همه دستگاه های ذی ربط در شناسایی و جذب همکاری کنند، آموزش و پرورش همه گام های بعدی را به تنهایی یا با کمک نهادهای حمایتی برخواهد داشت.







نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار