شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
پروانه ولوی نماینده تام الاختیار استاندار در امور شهروندی: آموزش حقوق شهروندی در ادارات خوزستان ضروی است/ سطح رضایت مردم استان از ادارات دولتی کم است / همانگونه که در استان های سردسیر گرمخانه راه اندازی شده در خوزستان نیز برای بی خانمان ها خنک خانه راه اندازی شود
یکی از معضلات در سطح استان این است که سطح رضایت مردم خوزستان از ادارت و سازمان ها خیلی پایین است و نسبت به دیگر استان های کشور ...



شوشان: پروانه ولوی نماینده تام الاختیار استاندار در امور شهروندی در جلسه حقوق شهروندی با انتقاد از عدم توجه به حقوق شهروندی در استان اظهار کرد: حقوق شهروندی موضوعی است که هر کسی به نوعی از آن استفاده می کند اما بسیاری از این حقوق در خوزستان دیده و به آن توجه نمی شود و برای رسیدن به آن با چالش های زیادی روبه رو هستیم.

وی تصریح کرد: منشور حقوق شهروندی که استارت آن در دولت روحانی زده شده باید به عنوان یک راهبرد دائم، فراگیر و مستمر توسط قوه مجریه در سطح کلان کشور اجرایی شود و دیگر نهادها هم باید در این موضوع هماهنگ باشند. 

ولوی با اشاره به ابلاغ این منشور به همه سازمان ها بیان کرد: در راستای اجرای قانون منشور حقوق شهروندی که به نهادهای دولتی ابلاغ شده است نیازمند مشارکت اجتماعی هستیم چون با افزایش مشارکت مردم، خواسته ها و منویات آن ها و توقعات شان از نوع زندگی و رویکردشان بیش تر در اختیار مسئولان قرار می گیرد.

وی درخصوص اجرای منشور حقوق شهروندی گفت: طرح به جایگاهی رسیده که پیش از پایان سال به صورت اجرایی در بیاید و در کنار آن تصویب نامه شورای عالی اداری مصوب و مصادیق حقوق شهروندی برای ادارات ارسال شده و برای اجرایی کردن آن از ادارات و سازمان ها شروع خواهیم کرد.

نماینده تام الاختیار استاندار در امور شهروندی خاطرنشان کرد: بحث حقوق شهروندی را می توان به دو بخش حقوق مردم بر مردم و حقوق مردم بر دولت تقسیم کرد. در بحث حقوق مردم بر مردم باید رویکرد آموزشی حقوق شهروندی را مد نظر قرار دهیم و آموزش های لازم برای همه افراد جامعه فراهم شود چون اگر آموزش های لازم را به افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان ارائه ندهیم، این طرح با شکست روبرو می شود.

وی افزود: خداوند حقوق مردم را حتی بر حق خود ارجح می داند و هر فردی به ویژه انسان مسئول می داند که رعایت حق دیگران بر حق خود را واجب می داند.

ولوی با اظهار امیدواری از برگزاری رشته حقوق شهروندی در دانشگاه های استان عنوان کرد: برخی استان ها در دانشگاه ها رشته کارشناسی "حقوق شهروندی" را ارائه می دهند و هدفشان این است که افرادی متناسب با بحث حقوق شهروندی را تربیت می کنند تا در آینده به عنوان مدرس از آن ها استفاده شود.

وی درخصوص کارهای صورت گرفته در بحث حقوق شهروندی در کشور گفت: کتاب هایی در خصوص آموزش حقوق شهروندی تهیه و تدوین شده و در برخی استان ها فیلم هایی هم تهیه و نمایش داده شد که در ارتقای حقوق شهروندی خیلی مهم است.

نماینده استاندار در امور شهروندی با ارائه پیشنهادهایی برای حقوق شهروندی اذعان داشت: با برگزاری جشنواره های فرهنگی، اجتماعی و هنری و نیز تبلیغات و تیزرها به ویژه با زبان های محلی استان می توان در جهت ارتقای حقوق شهروندی گام برداشت.

وی ادامه داد: در سطح مدارس با برگزاری مسابقات دانش آموزی و ارائه آموزش های لازم به کودکان از طریق آموزش و پرورش و نیز در اختیار مدارس و کانون های پرورش فکری قرار دادن کتاب های که در سطح کشوری تدوین شده است می توان در ارتقای افزایش حقوق شهروندی کمک کرد.

ولوی درخصوص بخش دوم که حق مردم بر دولت است، عنوان کرد: تصویب نامه شورای عالی اداری به همه سازمان ها داده شده تا براساس مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری اجرایی شود و به عبارتی یک میز خدمت در سازمان ها فراهم شود که پاسخگویی به مردم را به عهده بگیرد.

وی با بیان این که سطح رضایت مردم استان از ادارات دولتی کم است، یادآور شد: یکی از معضلات در سطح استان این است که سطح رضایت مردم خوزستان از ادارت و سازمان ها خیلی پایین است و نسبت به دیگر استان های کشور از نوع برخورد نهادهای دولتی با خود ناراضی هستند.

نماینده تام الاختیار استاندار در امور شهروندی با اشاره به وجود گرم خانه ها و کمک به بی خانمان ها در استان های دیگر و لزوم کمک به بی خانمان ها در خوزستان گفت: در استان های سردسیر گرم خانه هایی برای بی خانمان ها به وجود آمده است و سازمان های مردمی تشکیل شده اند که به بی خانمان ها توجه می کنند و امکاناتی در اختیار افرادی که از نظر سطح معیشتی در سطح پایینی قرار دارند و شرایط استفاده از خانه را ندارند قرار داده می شود. باید در استان خوزستان خنک خانه راه بیندازیم. اگر در شهر مان امکانات این چنینی فراهم کنیم، می توانیم به سمتی برویم که رشد اجتماعی مردم بالا برود و نوع دوستی و توجه به هم نوع بیش تر شود.

وی افزود: دولت باید شرایط را برای در اختیار قرار دادن امکانات فراهم کند و جامعه را به سمتی هدایت کند که بتوان خدمات نوع دوستانه ارائه داد. در سطح شهرهای استان بسیاری از جاها مشکلاتی دارند که حقوق مردم رعایت نشده مانند پسماندها و فاضلاب که نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول است و بدون آن نمی توان استیفای حقوق شهروندی را ممکن دانست.

ولوی بیان کرد: نخست باید کمیته حقوق شهروندی را در سطح ادارات و برنامه آموزش شهروندی عملیاتی کنیم و مسایل و معضلاتی که در سطح ادارات وجود دارد دیده و حل شوند. دوم باید سامانه ای برای ثبت مطالبات مردم ایجاد شود و سوم دوره تربیت مدرس حقوق شهروندی در استان خوزستان راه اندازی شود و افرادی از سازمان ها برای آشنایی با حقوق شهروندی و نوع برخوردها دوره ببینند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار