شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
گزارش شوشان از دو روز تجمع دختران دانشجو در اهواز / دکتر علم : اعتراضات صنفی جزو حقوق قانونی دانشجویان است / پاسخ رییس دانشگاه چمران به اعتراض و تجمع دانشجویان دختر / صدیقه جلالی: سخنان مسئولین خوابگاه تعجب برانگیز است / استاندار خوزستان: با کسانی که در حق دانشجویان کوتاهی کردند برخورد می‌شود



تجمع دو روزه دانشجویان خوابگاه دخترانه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز به موضوع اصلی سایت ها و شبکه های مجازی تبدیل شده است. 

به گزارش شوشان ، از حدود یک ماه پیش تعدادی از دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسیدگی به وضع سیستم‌های تهویه سرمایشی بلوک‌های این مجتمع خوابگاهی با توجه به روند افزایش دمای هوا شدند. با توجه به روند افزایش دما و فرسودگی سیستم‌های سرمایشی خوابگاه ، دانشجویان دختر این خوابگاه برای اعتراض به این وضعیت در محل درب ورودی خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درب ورودی در موقع مقرر توسط نگهبان شدند.

هشتک «دانشجوپزی» در اهواز و واکنش رییس دانشگاه 

با انتشار تصاویر و اخبار تجمع دانشجویان ، هشتک دانشجوپزی نیز در شبکه های مجازی به راه افتاد. پس از ایجاد مشکلاتی در سیستم سرمایشی خوابگاه دخترانه دانشگاه شهید چمران اهواز و اعتراضات دانشجویی شکل گرفته ٬ هشتک دانشجوپزی در دفاع از دانشجویان و انتقاد از شرایط ایجاد شده در شبکه های مجازی منتشر شد

در همین زمینه رییس دانشگاه در خصوص هشتگ دانشجوپزی که توسط دانشجویان شهید چمران برای رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: در فضای مجازی هرکسی می‌تواند هر چیزی بگوید و کسی جلوی دانشجویان را نیز در این زمینه نگرفته است. ما کارهایی که می‌توانستیم برای دانشجویان انجام داده‌ایم و تا حدودی زمینه‌ها برای حل مشکلات دانشجویان فراهم شده است.

هشتگ دانشجوپزی ترند شد

در کمتر از ۲۴ ساعت هشتگ دانشجوپزی در تمام رسانه‌های داخلی و خارجی ترند شد تا این کلیدواژه صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران برای رسیدگی به وضعیت سیستم‌های سرمایشی خوابگاه‌ها در گرمای ۵۰ درجه اهواز را به گوش همه برساند

رییس دانشگاه شهید چمران به محل تجمع دانشجویان رفت

پس از تجمع دوباره دانشجویان خوابگاه دخترانه ٬ رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور برخی دیگر از مسئولین این دانشگاه به محل تجمع دانشجویان رفت. همچنین طبق اخبار منتشر شده با دستور رییس صندوق رفاه وزارت علوم معاون وی برای بررسی موضوع و نظارت و پیگیری اتفاقات اخیر به اهواز سفر می‌کند.

روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز تکذیب کرد

پس از انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر تهدید دانشجویان به کمیته انضباطی و بستن درب بلوک‌های خوابگاهی بر روی دانشجویان ، روابط عمومی دانشگاه این مسئله را تکذیب می‌نمایند. ورود و خروج به مجتمع خوابگاهی از طریق درب اصلی مجتمع برای صیانت از امنیت دانشجویان و ورود افراد متفرقه همیشه تحت کنترل است.
گفتنی است در روزهای اخیر بروز مشکلاتی در سیستم‌های سرمایشی خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز سبب اعتراضاتی شده بود

اعتراضات صنفی جزو حقوق قانونی دانشجویان است

معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه اعتراضات صنفی جزو حقوق قانونی دانشجویان است، گفت: هیچ‌کدام از دانشجویان دختر و پسر معترض به مشکلات روزهای اخیر در خوابگاه‌های دانشجویی، به کمیته انضباطی معرفی نشده‌اند.

دکتر محمدرضا علم با اعلام این خبر اظهار کرد: در چند روز گذشته اخباری مبنی بر معرفی دانشجویان معترض به وضعیت به وجود آمده در فضای مجازی منتشر شده که تمامی این مطالب را تکذیب می‌کنیم. وی عنوان کرد: اعتراض به مشکلات پیش‌آمده در خوابگاه‌ها به دلیل مشکل در سیستم‌های خنک‌کننده در این فصل سال و هم‌زمان با برگزاری امتحانات را حق دانشجویان می‌دانیم و مسئولان دانشگاه نیز در تلاش برای حل این مشکلات هستند. معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: می‌دانیم که این مشکل موجب ناراحتی بین دانشجویان شده است و در حال حاضر با تمام توان درصدد حل این مشکل هستیم.

علم گفت: در روزهای گذشته نمازخانه خوابگاه‌ها، سالن تربیت‌بدنی و سالن‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برای استراحت و مطالعه دانشجویان به‌صورت تمام‌وقت دایر بوده است. وی ادامه داد: احتمال بروز خرابی در سيستم‌های گرمايشی و سرمايشی امری طبيعی است كه البته باید تعميرات لازم انجام شود تا مجددا سيستم در مدار قرار گيرد؛ همزمانی خرابی سيستم سرمايشی در مناطق گرمسيری همچون اهواز به‌ويژه با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای اخير تا 50 درجه يا بالاتر موجب تشديد اين مشكل شده است. مديريت و كاركنان دانشگاه با جديت در تلاش هستند تا این مشکل به‌طور کامل حل شود.

پاسخ رییس دانشگاه چمران به اعتراض و تجمع دانشجویان دختر

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات تهویه مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) این دانشگاه و تدارک یک خوابگاه در سطح شهر برای جابه‌جایی تعدادی از دانشجویان، گفت: قطعا به محض پایان ترم سیستم تهویه این خوابگاه اصلاح خواهد شد که اعتبارات آن نیز تامین شده است؛ ما منتظر بودیم تا با پایان ترم کار اصلاح سیستم تهویه خوابگاه دختران را آغاز کنیم که متاسفانه با افزایش بیش از حد دما، سیستم تهویه پاسخگو نبود و مشکلاتی را برای دانشجویان به‌وجود آورد.

دکتر غلامحسین خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سیستم تهویه خوابگاه دختران حضرت معصومه(س) دانشگاه، چیلر است و چیلر زمانی که درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند پاسخگوی تهویه هوا نیست و نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند. در چند روز اخیر دمای هوا در اهواز بسیار بالا رفته است و این سیستم‌ها نیز متاسفانه پاسخگوی تهویه هوا و خنک کردن محیط خوابگاه برای دانشجویان نیستند.

وی افزود: سیستم‌های تهویه خوابگاه حضرت معصومه(س) مقداری فرسوده هستند و در اوج گرما نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. پیش‌بینی نمی‌‌شد که با این شرایط مواجه شویم که گرمای هوای اهواز به این میزان افزایش پیدا کند و سیستم‌ها نتوانند به‌خوبی عمل کنند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که متاسفانه نمی‌توان سیستم را خاموش کرد تا اصلاحاتی بر روی آن انجام گیرد زیرا اگر این کار انجام شود همه بلوک‌های خوابگاهی در خوابگاه دخترانه حضرت معصومه(س) با مشکل مواجه می‌شوند و دیگر نمی‌توان در آن‌ها سکونت داشت؛ بنابراین ناچار هستیم که این سیستم به هرشکلی تا پایان امتحانات دانشجویان به کار خود ادامه دهد.

خواجه با بیان اینکه پس از پایان امتحانات و تخلیه خوابگاه در تابستان نسبت به بازسازی سیستم تهویه خوابگاه اقدام می‌کنیم، عنوان کرد: در مجموعه خوابگاهی حضرت معصومه(س) نمی‌توان سیستم تهویه را با توجه به شرایطی که وجود دارد خاموش و اکنون نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد؛ زیرا کل مجموعه خوابگاهی با این سیستم تهویه خنک می‌شود و اگر آن را خاموش کنیم همه خوابگاه با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است مشکل برخی از بلوک‌های خوابگاهی بیشتر باشد با هماهنگی‌های انجام‌شده خوابگاهی در سطح شهر برای دانشجویان آماده شد تا آن دسته از دانشجویان که با مشکل بیشتری در بحث گرمای اتاق‌های خوابگاه مواجه هستند و خودشان نیز تمایل به جابه‌جایی داشته باشند، بتوانند در این خوابگاه مستقر شوند. 

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با توجه به اینکه مشکل همه بلوک‌ها در بحث تهویه یکسان نیست، برای آن‌هایی که مشکل جدی در بحث تهویه و سرمایش اتاق‌ها دارند، خوابگاهی در سطح شهر در نظر گرفته شده است که برای حدود 200 نفر از دانشجویان ظرفیت اسکان دارد؛ همچنین در فضاهای عمومی مانند سالن‌های ورزشی نیز اعلام کرده‌ایم که سیستم‌های خنک‌کننده راه‌اندازی شود تا در صورتی که دانشجویان تمایل داشته باشند از این فضاها نیز استفاده کنند.

خواجه اظهار کرد: قطعا به محض پایان ترم سیستم تهویه خوابگاه حضرت معصومه(س) اصلاح خواهد شد و اعتبارات آن نیز تامین شده است؛ ما منتظر بودیم تا با پایان ترم کار اصلاح سیستم تهویه خوابگاه دختران را آغاز کنیم که متاسفانه با افزایش بیش از حد دما، سیستم تهویه پاسخگو نبود و مشکلاتی را برای دانشجویان به‌وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل پس از پایان امتحانات دانشجویان به صورت 100 درصدی حل خواهد شد و دانشجویان نگران این مساله نباشند، افزود: این موضوع در برنامه دانشگاه بود که در پایان ترم به محض تامین اعتبارات، دو اقدام اساسی در خصوص حل مشکل تهویه خوابگاه‌ها و نصب پنجره‌های دوجداره برای مقابله با ریزگردها و تبادل حرارتی انجام دهیم. این اقدامات به محض پایان ترم در مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) آغاز خواهد شد و امیدواریم تا اوایل شهریورماه آن‌ها را به اتمام برسانیم.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: سیستم چیلر در خوزستان پاسخگوی خنک کردن و تهویه هوا نیست و باید به سمتی برویم تا در خوابگاه‌ها و برخی دانشکده‌های دانشگاه از کولرهای اسپلیت استفاده کنیم. قرار است هر سال یک یا دو بلوک خوابگاهی را از مدار سیستم تهویه مرکزی خارج و اتاق‌های آن‌ها را به کولرهای اسپلیت مجهز کنیم.

خواجه ادامه داد: تعداد بلوک‌های خوابگاهی در مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) زیاد است و برای آنکه بخواهیم به‌صورت یک‌جا همه بلوک‌ها را از سیستم تهویه مرکزی خارج و اتاق‌های آن‌ها را به کولر اسپلیت مجهز کنیم به اعتبار بسیار زیادی نیاز داریم؛ البته در برنامه داریم تا سیستم تهویه مرکزی در این خوابگاه اصلاح شود و هم‌زمان با اصلاح آن هرسال یک یا دو بلوک را با اعتباراتی که دریافت می‌کنیم به کولرهای دوتکه مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز در سال‌های گذشته بسیار فرسوده شده و به موازات این فرسودگی به آن رسیدگی نشده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه هفته گذشته نامه‌ای به صندوق رفاه دانشجویان و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه برای حل مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی ارسال کردم تا در خصوص حل مشکلات تهویه اتاق‌ها و همچنین نصب پنجره‌های دوجداره اعتباراتی به دانشگاه اختصاص داده شود.

سخنان مسئولین خوابگاه تعجب برانگیز است

شوشان: صدیقه جلالی دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان در رابطه با تجمع اعتراضی دانشجویان خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهید چمران اهواز ، گفت: پیش از این نیز دانشجویان وضعیت خرابی سیستم سرمایشی خوابگاه را به اطلاع مسئولان رسانده بودند اما با بی تفاوتی مواجه شدند. 

صدیقه جلالی افزود: دانشجویان خوابگاه دخترانه در پی گرم شدن شدید هوا و خرابی سیستم سرمایشی دست به اعتراض زدند که با برخورد نامناسب ، غیر قانونی و خارج از شان دانشجو و دانشگاه مواجه شدند.

جلالی بستن درب های خوابگاه برای جلوگیری از تجمع دانشجویان را پاک کردن صورت مساله دانست و افزود: بستن درب خوابگاه برای جلوگیری از اعتراض و ضبط کارت های دانشجویی باعث ایجاد فضای ترس و وحشت در بین دانشجویانی شد که برای حقوق اولیه خودشان به صورت خودجوش دست به اعتراض زدند. مسئولینی که چنین اعتراض هایی را بر نمی تابند و اهمیت مساله را درک نکردند بهتر است یک ساعت در یکی از اتاق های خوابگاه در این هوای گرم مستقر شوند تا حال و هوای دانشجویان در فصل امتحان و ماه مبارک رمضان را به خوبی درک کنند.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان از خرابی سیستم تهویه و سرمایشی خوابگاه اطلاع داشتند، نباید آن را به بعد از اتمام ترم موکول می کردند، اینکه مسئولین بگوید که پیش بینی گرمای اهواز را نمی کردیم جواب قانع کننده ای نیست، زیرا که اهواز همیشه در چنین فصل هایی گرم بوده و نیازی به پیش بینی کردن ندارد. 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: وظیفه مسئولین خوابگاه تنها کنترل رفت و آمد دانشجویان نیست، بلکه باید مشکلات موجود در خوابگاه را برطرف می کردند. سوالی که مطرح می شود این است که مسئولین چه پاسخی برای نگرانی خانواده های دانشجویان دارند، آیا اگر فرزندان خودشان در شرایطی مشابه گرفتار می شدند باز هم با بی تفاوتی برخورد می کردند؟ البته وقتی مسئولی مسیر اتاقش تا اتاق یکی از دانشجویان معترض را با ماشین کولر دار می پیماید باید حال دانشجویانی که حین درس خواندن در حال عرق ریختن در گرمای طاقت فرسای اتاق ها می باشند را درک نکند و آنها را با کارهای نامناسب بترساند.

جلالی مشکلات خوابگاه های دانشگاه چمران را تنها مربوط به سیستم سرمایشی ندانست و افزود: در اطراف خوابگاه ها هر از گاهی گزارش های از سرقت می شود، در موارد دیگر آتش سوزی به دلیل فرسودگی و اتصال سیم های برق و همچنین وضعیت اسفبار تهویه ی هوا، وجود حیوانات و موجودات خطرناک و غیر بهداشتی در خوابگاه و فرسودگی و کهنگی ساختمان خوابگاه و کمبود های دیگر نیز وجود دارد. در واقع فقط شهریه خوابگاها بالا رفته است و بازدهی ساختمان ها و کیفیت خوابگاها پایین آمده است.

وی در پایان با دعوت دانشجویان به حفظ آرامش در پیگیری مطالباتشان و همچنین رعایت قوانین و اخلاق در گفتار و اعتراض هایشان، بیان کرد: از ریاست و معاونین دانشگاه می خواهیم که علاوه بر توجیه مسئولان خوابگاهی و تذکر به آنان در خصوص حسن رفتار در مواجهه با انتقادها و اعتراضات و رعایت شأن و منزلت دانشجویان، به صورت مستقیم در خوابگاه حاضر شوند و به مطالبات دانشجویان پاسخ دهند.

با کسانی که در حق دانشجویان کوتاهی کردند برخورد می‌شود

استاندار خوزستان در خصوص اعتراض دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم‌های تهویه این خوابگاه، گفت: اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آن‌ها بسیج خواهم کرد.

دکتر غلام‌رضا شریعتی اظهار کرد: مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای 150 اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند.

وی افزود: همچنین حدود 150 پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا شرایط اندکی بهتر شود؛ به دنبال حل مشکلات دانشجویان هستیم و در این زمینه همه امکانات را به کار خواهیم گرفت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند و از اقدامات انجام‌گرفته برای اسکان آن‌ها در خوابگاه‌های دیگر استقبال کنند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آن‌ها بسیج خواهم کرد.

شریعتی با بیان اینکه خوابگاهی نیز در مرکز شهر آماده شده است که حدود 220 نفر گنجایش دارد اما تنها حدود 2 تا سه نفر از دانشجویان حاضر شدند که در آنجا مستقر شوند، عنوان کرد: اگر دانشجویان این آمادگی را داشته باشند تا در خوابگاه‌های دیگر استقرار پیدا کنند، همه امکانات استان را به کار خواهیم گرفت تا مشکلات دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) حل شود.

وی اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با رییس دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها فراهم شده است اما مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند.

استاندار خوزستان افزود: در این زمینه از رییس دانشگاه دانشگاه خواسته‌ام که اگر واقعا چنین مساله‌ای صحت دارد، به‌طور جدی با کسانی که کوتاهی کرده‌اند برخورد شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: باید بررسی‌هایی انجام شود و با عواملی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، برخورد لازم صورت بگیرد.

مسئولان دانشگاه در کنار دانشجویان هستند

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای حل مشکل خوابگاه‌های دانشجویی انجام شده و مسئولان نگرانی دانشجویان از وضعیت پیش‌آمده را به‌خوبی درک می‌کنند.

 ندا شفیعی با بیان این مطلب اظهار کرد: افزایش دمای هوا در اهواز تا ۵۰ درجه در خردادماه امسال بی‌سابقه بوده و این مساله موجب خارج شدن بخشی از سیستم سرمایشی خوابگاه‌ها از مدار شده است.

وی بیان کرد: مسئولان دانشگاه در کنار دانشجویان هستند و تمامی تلاش خود را برای حل این مشکل به‌کار خواهند گرفت اما به گفته متخصصان در حال حاضر تعمیر سیستم سرمایشی خوابگاه‌ها باید همراه با خارج شدن این سیستم‌ها از مدار باشد که در صورت انجام این امر شرایط سخت خوابگاه‌ها دوچندان می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با توجه به اینکه خود را از بدنه دانشگاهی و دانشجویان می‌دانم و سال‌ها در کنار دانشجویان بوده‌ام به مشکلات آن‌ها به‌خصوص در زمان امتحانات آگاه هستم و می‌دانم دوره امتحانات سخت‌ترین زمان در یک ترم برای دانشجویان است.

 شفیعی افزود: دانشگاه تنها محلی برای درس خواندن نیست و به نوعی مدیران دانشگاه در غیاب والدین مسئولیت حفظ امنیت و تامین رفاهیات دانشجو را بر عهده دارند؛ هیچ‌کدام از مسئولان دانشگاه از شرایط ایجادشده رضایت ندارند.

 وی عنوان کرد: تمامی تلاش مجموعه دانشگاه این است که این مشکلات به حداقل برسد و بتوانيم شرایطی هرچند مطلوب را برای استقرار دانشجویان فراهم کنیم.

 شفیعی گفت: در روزهای اخیر مسئولان دانشگاه بارها در مصاحبه‌های خود اعلام داشتند که اعتراضات دانشجویان به شرایط ایجادشده را حق آن‌ها دانسته و برخلاف خبرهای منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر معرفی دانشجویان معترض به کمیته انضباطی، برخورد با آن‌ها صحت ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: انتشار این خبر هم‌زمان با وضعیت به‌وجود آمده و شرایط امتحانات دانشجویان موجب نگرانی آن‌ها شده است که از اين طريق اعلام می‌شود اقدامی در خصوص هیچ‌کدام از دانشجویان معترض از سوی مسئولان انجام نشده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار