اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
گزارش شوشان از همایش مقابله با بیابانزایی در اهواز / معاون اجرایی سپاه ولی عصر:
در بحث نگهداری نهال ها، EC آب از 6 هزار به 10 هزار رسیده و ما را برای دسترسی به آب نگران می کند.
 
شوشان: حاجتی معاون اجرایی سپاه ولی عصر (عج) با اشاره به تلاش های سپاه ولی عصر در بحث بیابان زدایی در استان بیان کرد: در بحث بیابان زدایی در سال 94 در منطقه دهنو شهرستان هندیجان 300 هکتار به ما واگذار شد و کار را آغاز کردیم و در سال 95 در حوزه کمک رسانی نیروهای مسلح در خصوص ریزگردها جلسات زیادی داشتیم. 

وی تصریح کرد: : بعد از آغاز کار کاشت و نگهداری کهورها 457 هکتار دیگر هم به سپاه و بسیج سازندگی واگذار شد  که از این ماموریت سربلند بیرون آمد و تنها مشکل ما این است که در بحث نگهداری نهال ها، EC آب از 6 هزار به 10 هزار رسیده و ما را برای دسترسی به آب نگران می کند.

حاجتی با اشاره به همکاری های سپاه ولی عصر در بحث نهال کاری در سال گذشته گفت: در سال 95 در نهال کاری نزدیک 4 هزار هکتار زمین در منطقه فوق بحرانی غیزانیه در آزاد راه بندر امام همکاری کردیم. در 17 اسفندماه تجهیز و چند روز بعد عملیات آغاز شد و بیش از 60 جلسه با مردم محلی داشتیم. قصد این بود که طبق برنامه همه زمین ها را نهال بکاریم ولی گفتگو و رایزنی با مردم طولانی شد و نتوانستیم کار را طبق برنامه پیش ببریم. 

وی یادآور شد: بیش از هزار نفر از مردم محلی را در کاشت، نهال آوری، آب رسن و چاله کنی مشارکت دادیم و از 4 استان با 12 رده استانی و بعد بنا بر تدبیر فرمانده سپاه از 10 استان دیگر هم با تجهیزات به کمک آمدند که ما خواستیم نیروی انسانی نیاورند و از نیروی بومی استفاده کنیم.

معاون اجرایی سپاه ولی عصر با ذکر گونه های گیاهی کاشته شده در این زمین ها بیان کرد: در این 1400 هکتار بیش از 400 هزار درخت کاشتیم از جمله کاشت خرما برای نخستین بار، کهور، شور گز، کنار و آرتیپلکس که بومی نبود و جواب نداد و در کنار آن بیش از 700 کارشناس سپاه و ستادی کمک کردند.

وی فعالیت فرهنگی را از جمله دیگر تلاش های سپاه ولی عصر در این منطقه عنوان کرد و گفت: پروژه ها طوری دنبال شد که فضای فرهنگی هم مهیا شد لذا در مناطق حفیریه یا خسروی به دنبال مسایل فرهنگی و مساجد و رفع محرومیت ها هم رفتیم. تیمی از بسیج کشاورزی کشور آمد و کلینیک دامپزشکی هم دایر کردیم تا ببینیم چرا تلفات دام ها بالاست. مجوزهایی تفاهم نامه بین مردم و منابع طبیعی منعقد و اعتمادسازی برای مجوز ایجاد شد.

حاجتی ادامه داد: تلاش کردیم سه پروژه بحث آب، تفاهم نامه با منابع طبیعی و آزاد راه را پیگیری کنیم که تاکنون بحث آزاد راه میسر نشد ولی تفاهم نامه با منابع طبیعی بسته شد. برای آب رسانی به منطقه بیابانی با 40 کامیون تانکر آب باید 50 کیلومتر رفت و برگشت می رفتیم ولی با همکاری منابع طبیعس و پتروشیمی اجازه برداشت آب را از لوله های گذری پتروشیمی از سازمان آب و برق گرفتیم و 1200 متر مکعب در کنار پل اول طرح ریزی کردیم تا آب بگیریم و موفق شدیم آب را خیلی زودتر به نهال ها برسانیم. 12 کیلومتر کانال هم برای رسیدن به پل دوم و انتقال آب برای نهال کاری حفر شد و هر جا آب نبود از کانال منابع طبیعی برای آبرسانی استفاده کردیم. به دلیل مشکل مردم در تامین آب، تلاش کردیم برای این امر تدابیری بیندیشیم لذا ۴۵ دستگاه کامیون آب به منطقه گسیل شد.







































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار