اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
 معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آغاز کشت تابستانه در استان گفت: سطح زیر کشت نشاکاری برنج در تابستان امسال 70 درصد و ذرت 24 درصد کاهش یافته است.

محمد قاسمی نژاد سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، محصولات تابستانه را 20 درصد محصولات هر سال زراعی دانست و اظهار کرد: در تابستان امسال 341 هزار و 646 هکتار پیش بینی سطح زیرکشت شده که شامل برنج، ذرت، حبوبات، صیفی جات، علوفه و دانه های روغنی، به اضافه کشت های دائمی، باغات و نخیلات است.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت امسال تقریبا مشابه سال های نرمال است، افزود:پس از کشت پائیزه آماده سازی زمین برای کشت تابستانه آغاز می شود و اکنون کشت به تدریج در شهرستان های خوزستان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت تابستانه امسال سطح زیرکشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند به شدت کاهش یافته، اظهار کرد: سطح زیر کشت نشای برنج در تابستان جاری 70 درصد کاهش یافته است و از 50 هزار تا 80 هزار هکتار در سال های نرمال به حدود 30 هزار هکتار رسیده است.

وی خشکسالی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف را از دلایل کاهش سطح نشاکاری برنج و ذرت عنوان کرد و افزود: در جاهایی که سطح نشاکاری کاهش یافته، محصولات کم مصرف مانند حبوبات و یا کشت های دیگر جایگزین شده اند.

قاسمی نژاد اضافه کرد: در ارتباط با نشاکاری نیز از روش هایی همچون خشکه کاری برنج، استفاده از ارقام زودرس و میان رس، تغییر در رژیم آبیاری و... برای کاهش مصرف استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه های آبی کارون، کرخه و دز سطح زیر کشت تغییری نداشته است اظهار کرد: به دلیل شرایط حاد در حوضه های مارون- جراحی و زهره، سطح زیرکشت کاهش شدید داشته است.

وی گفت: نشاکاری در حوضه های مارون- جراحی و زهره ممنوع شده است اما از سایر محصولات کم مصرف به مقدار بسیار محدود اجازه کشت داده شده است.
وی گفت: سطح زیر کشت ذرت نیز از 105 هزار هکتار در سال های گذشته به 80 هزار هکتار رسیده که سعی شده همین مقدار نیز با استفاده از روش هایی آب مصرفی را به حداقل برساند.

* نخیلات در انتظار آب

معاون جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: 47 درصد از کشت تابستانه امسال به وسعت 163 هزار هکتار شامل محصولات دائمی و 53 درصد از محصولات به مساحت 178 هزار هکتار شامل محصولات فصلی است.

وی افزود: نخیلات با وسعت 40 هزار هکتار، نیشکر با وسعت 101 هزار هکتار و باغات با وسعت 13400 هکتار، محصولات دائمی خوزستان را شامل می شود.

قاسمی نژاد با اشاره به مشکلات تامین آب نخیلات به ویژه در شهرستان شادگان اظهار کرد: محدودیت و ممنوعیت کشت نشای برنج در حوضه مارون- جراحی با هدف تامین آب نخیلات انجام شده و امیدواریم با هماهنگی انجام شده، امسال مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

بر اساس این گزارش، خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، حدود 900 هزار هکتار در پائیز و حدود 300 هزار هکتار در تابستان را زیر کشت می برد. این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های اصلی کشور در این بخش است.

حوضه رودخانه های مارون- جراحی و زهره در سال های زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند. کشاورزان خوزستان همیشه نسبت به جبران خسارت محصولات کشاورزی اعتراض داشته اند. 

استاندار خوزستان هفتم خرداد امسال در شورای کشاورزی استان، با اشاره به تبعات اجتماعی ممنوعیت کشت در این استان، مخالفت خود را با ممنوعیت کشت شلتوک اعلام کرده و گفته بود: مسائل اجتماعی و سیاسی و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد و دلیلی ندارد که تصمیم گیری وزارت جهاد کشاورزی برای خوزستان با سایر استان ها یکسان باشد زیرا شرایط این استان با اصفهان و فارس متفاوت است.

حوضه آبی مارون- جراحی (به جز نخیلات و یونجه که کشت های دائم هستند)40 هزار هکتار مساحت دارد. سطح زمین های کشاورزی در هندیجان نیز 23 هزار هکتار است که در سال های نرمال بیش از 6 هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه می رفت.

2.5 میلیون اصله نخل در شادگان همیشه با مشکل کمبود آب روبه روست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار