اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
پسر مصری و رویای 27 ساله لیورپول
حمیدرضا صدر با خرید محمد صلاح مصری به کالبدشکافی خریدهای بی ثمر بیست و هفت ساله لیورپول برای فتح لیگ پرداخته...

به گزارش شوشان، یورگن کلوپ از او ستایش کرده. گفته آمیزه ای است از تجربه و جوانی. گفته او را از روزهایی که در لیک سویس به میدان می رفت دنبال می کرده. گفته پیراهن شماره 11 روبرتو فیرمینو را بر تنش خواهد کرد و فیرمینو پیراهن شماره 9 را خواهد پوشید. لیورپول برای محمد صلاح بیست و پنج ساله مصری نزدیک به 37 میلیون پوند پرداخته که با بندهای آمده در قرار دادش می تواند تا 44 میلیون بالا رود. ولی او تا چه حد در پازل کلوپ، رویای قهرمانی لیورپول را پر رنگ خواهد کرد؟


صلاح در رم فصل درخشانی را سپری کرده: در 26 گل از سی و یک بازی رم نقش داشته. 15 گل زده و 11 پاس گل داده. چلسی با راهی کردنش به سری آ زمینه شکوفایی اش را فراهم ساخت. طرفداران فیورنتنیا گل های صلاح به تاتنهام در لیگ اروپا و به اینتر در سری آ، و همین طور برابر یوونتوس در جام حذفی را فراموش نکرده اند. در رم هم در تیم رودی گارسیا به میدان رفت و هم در ترکیب لوچیانو اسپالتی. در گوش راست و گاهی به عنوان ذخیره در گوش چپ. کلوپ پارسال تلاش کرده بود کریستین پولیسیچ را از دورتموند به خدمت درآورد و ناکام ماند. در فصل سپری شده از سادیو مانه، روبرتو فیرمینو و آدام لالانا در گوش راست بهره برد و حالا به پسر مصری در این پست دل بسته.

 


آخرین باری که لیورپول قهرمان لیگ شد بیست و هشتم آوریل 1990 برابر کویینز پارک رنجرز در آنفیلد بود. بعد از ظهری که 1-2 پیروز شدند و هجدهمین قهرمانی را جشن گرفتند. سپس از فصلی به فصل دیگر جلو آمدند. خرج کردند و خرج. به امپراتوری منچستر یوناتید خیره شدند. به قهرمانی آرسنال. به ظهور چلسی و منچسترسیتی. پرواز لستر سیتی کوچک را هم تماشا کردند و بعد از ظهر نکبتی که استیون جرارد لغزید و قهرمانی از دست رفت را به یاد آوردند.


خرید های بزرگ و کوچک، بد و خوب این سال ها را دوره کرده اند. دوره کرده اند و حسرت خورده اند. اولین خریدشان در اولین فصل لیگ برتر در 1992 دیوید جیمز سنگربان واتفورد بود که برایش یک میلیون پوند پرداختند. آن هایی که روی نیمکت نشستند مسیرهای مختلفی را در بازار پیمودند و همه شان در جمع بندی کلی برای کسی قهرمانی لیگ به جایی نرسیدند: از گریم سونس تا روی ایونز، از ژرارد هولیه تا رافا بنیتس، از روی هاجسن تا براندن راجرز و اکنون که نوبت کلوپ فرا رسیده.


لیورپول طی بست و پنج سال حیات لیگ برتر 919 میلیون پوند خرید کرده اند و به در بسته کوفته. نزدیک به یک میلیارد پوند! آن یک میلیارد چگونه بر باد رفت؟


بازیکنانی که از بوندسلیگا آمدند: پاتریک برگر (بوروسیا دورتموند)، کارل هاینتس ریدله (بوروسیا دورتموند)دیتمار هامان (بایرن-نیوکاسل)... آنهایی که از لالیگا سرازیر شدند: ژاوی آلونسو (رئال سوسیداد)، فرناندو مورینتس (رئال مادرید)، لوئیس گارسیا (بارسلونا)، په په رینا (ویارئال) آلوارو آربلوا (دپورتیوو لاکرونیا)، فرناندو تورس (آتلتیکو مادرید).


آنهایی که از لیگ هلند آمدند: درک کوئیت (فاینورد)، لوییز سوارز (آژاکس)... مسافران سری آ: آلبرتو آکویلانی (رم)، ماریو بالوتلی (میلان)، فابیو بورینی (رم)...گمنام هایی که کسی یادش نمی آید کی آمدند و کی رفتند: یاگو آسپاس (مهاجمی که فقط یک گل در لیگ زد)، میلان یووانویچ (که دروازه نورتامپتون و استوا بخارست را باز کرد)، برونو چیرو (که هولیه می گفت زیدان جدید است)، شون داندی (که قرار بود مایکل اوون جدید شود).


تعداد خریدهای بد لیورپول بسیار بیشتر از خریدهای فوق العاده مثل تورس و سوارز بود. نمونه ها پرشمار بودند:
الحاجی دیوف سنگالی با 10 میلیون در 2002 از لانس پس از درخشش در جام جهانی وارد شد و هولیه آن را خرید معرکه ای خواند، ولی در بیست و هشت بازی بعدی فقط یک گل زد و در فصل بعد بیشتر طی سی و سه دیدار فقط یک بار دروازه را گشود. طرفداران لیورپول از او نفرت دارند، نفرت. فرناندو مورینتس در آغاز سال 2005 از رئال مادرید با 3/6 میلیون پوند راهی لیورپول شد. یکی دیگر از اسپانیایی های عصر بنیتس که نزدیک صد گل برای رئال زده بود. بیست و هشت ساله بود و قرار بود در آنفیلد اوج بگیرد، ولی طی پانزده بازی در نیم فصل دوم فقط سه گل زد. سال بعد برگشت اسپانیا با دوازده گل طی شصت بازی. مورینتس همه را ناامید کرد، ناامید.


لیورپول در 2008 به رابی کین ستاره ایرلندی تاتنهام روی آورد تا زوج فرناندو تورس شود، ولی کین برای زدن اولین گل با آن پیراهن 688 دقیقه جان کند و شش ماه بیشتر دوام نیاورد. طرفداران لیورپول، آلبرتو آکویلانی بی خاصیت را فراموش نکرده اند. آکویلانی سال 2009 از رم آمد، زمانی که ژابی آلونسو راهی رئال شد و بنیتس می گفت مرد بازیساز لیورپول شده. لیورپول برایش 17 میلیون پوند پرداخت، برای بازیکنی که مصدوم بود و توان نبردهای فیزیکی لیگ برتر را نداشت. لیورپول برای خلاص شدن از آکویلانی جان کند. چنان که برای خلاص شدن از شر ماریو بالوتلی آمده از میلان با 16 میلیون جان کند. بالوتلی آمده بود تا جای خالی شده لوییز سوارز را پر کند ولی با چهار گل زده برگشت به ایتالیا... می توان این سیاهه را دراز کرد: اندی کارول که گران ترین بازیکن تاریخ لیورپول بود هرگز خودش را در آنفیلد پیدا نکرد واستوارت داونینیگ گوش راست هیجان انگیز بریتانیایی که بدون ریسک بازی کرد، بدون شجاعت و شهامت...


اکنون محمد صلاح مصری وارد شده. آخرین مصری که در لیگ برتر درخشید هم از رم آمده بود. میدو که در 2005 راهی تاتنهام شد و بعدها برای وستهام بازی کرد. حالا صلاح و محمد النی، که در آرسنال انتظار قرار گرفتن در ترکیب اصلی را می کشد، دو مصری دو تیم مدعی قهرمانی هستند. ماموریت صلاح در مقایسه با النی دشوار است، او به عنوان یکی از گران ترین بازیکنان لیورپول راهی میدان خواهد شد.

 

حمیدرضا صدر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار