اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
 

سهام خزلی

همه ساله با آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه های مهم خانواده ها اوقات فراغت دانش آموزان و غنی سازی آن است. اولین و مهمترین بحث مطرح شده توسط خانواده ها و مسئولین استفاده از کلاس ها با موضوعات آموزشی مختلف است ، چرا که مدیریت این کلاس ها و جهت دهی صحیح و کارشناسانه به اوقات فراغت می تواند نقش بسزایی در تعیین آینده و سرنوشت ِ دانش آموزان داشته باشد. متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که اوقات فراغت به اوقات فراقت تبدیل می شود و دانش آموزان خصوصا محصلانِ پایه های اول و دوم ابتدایی که نیاز بیشتری به تکرار و تمرین دارند به طور کلی از درس و کتاب فاصله میگیرند که این خود می تواند عامل افت تحصیلی در سال تحصیلیِ بعد باشد.

به هر جهت اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی فرزندان این سرزمین است که می تواند با برنامه ریزی مدون و اصولی نقش بسزایی در شکل گیریِ خلاقیت این عزیزان یا جهت دهیِ اصولی به آن باشد. اصولا اوقات فراغت به زمانی اطلاق میشود که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت های مورد علاقۀ خود بپردازد اما تنظیم زمان و فراهم کردن مقدمات اموزش های مختلف در اوقات فراغت برای کودکان به عهدۀ والدین است. کودکان برای رشدِ خود به تحرک و بازی نیاز دارند و تحرک رمز سلامتِ آنهاست.برای پر کردن اوقات فراغتِ بچه ها نباید آنها را به فرا گرفتن فنون و مطالبی وادار کرد که هیچ علاقه ای به آن ندارند. بسیار شایسته است که برای انتخاب نوع کلاس از خود بچه ها هم نظرخواهی کرد.

متاسفانه یکی از معضلات دنیای امروز وجود کودکان و نوجوانانی ست که یا در اتاق شخصیِ خود پایِ رایانه به تنهایی در انزوا هستند یا علی رغم حضور در میان جمع از تنهایی رنج می برند و متاسفانه تعداد بسیاری از خانواده ها با کودکان و نوجوانان خجالتی مواجهند.به گفتۀ کارشناسان علوم تربیتی ، یکی از راههای مبارزه باکم رویی و کم حرفیِ کودکان و نوجوانان تشویق ِ آنها به شرکت در کارهای گروهی ست. استفاده از کلاس های سفال سازی ، گروه های سرود و موسیقی می تواند برای حل این مشکل موثر باشد.

اما گاهی شرکت در کلاس های تابستانۀ و طرح های غنی سازی اوقات فراغت برای حلِ این معضل کافی نیست. توصیۀ کارشناسان علوم تربیتی در این زمینه قرر دادن کودک در معرض روابط صحیح اجتماعی ست.

فراگیریِ مهارت های فنیِ مختلف نظیر مکانیک اتومبیل و یا تصدی در سمتِ فروشنده ، و آموزش کارهای دستی همچون خیاطی برای دختران راههای موثری هستند که با مدیریت صحیح می توانند راه گشا باشند.به هر تقدیر از تابستان و اوقات طلایی فراغت برای هدایت صحیح استعداد های کودکان و تبدیل آنها از بالقوه به بالفعل نبایدغافل شد.

برچسب ها: سهام خزلی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار