رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه میزان شیوع افسردگی بین دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی است، گفت: دوری از خانواده یکی از دلایل این امر است.
ایسنا: رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه میزان شیوع افسردگی بین دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی است، گفت: دوری از خانواده یکی از دلایل این امر است.
محمدحسین سالاریفر در خصوص ارائه آمار آسیبهای اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه نمیتوان آمار کلی از آسیبهای اجتماعی ارائه داد، اظهار کرد: البته آسیبهای اجتماعی، طیفی از آسیبها را به خود اختصاص میدهند و ارائه آمار کلی میتواند تاثیر منفی در جامعه داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح ملی سنجش سیمای زندگی دانشجویان، در سال تحصیلی گذشته، آمار مربوط به هر آسیب با توجه به آمار کل دانشگاههای کشور، پایینتر از درصد کشوری است.
رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند اظهار کرد: مطابق مبانی نظری و پژوهشهای انجامیافته، شیوع افسردگی در بین زنان در مقایسه با مردان بیشتر است و یکی از دلایل این است که زنان در رابطه با موضوعات عاطفی آسیبپذیری بیشتری دارند.
سالاریفر افزود: دلیل دیگر این است که زنان در مقایسه با مردان، علایم و نشانههای افسردگی را راحتتر بیان میکنند و برای دریافت خدمات روانشناختی تمایل و پیگیری بیشتری دارند.
وی در خصوص برنامههای مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند برای ارتقای سلامت روان دانشجویان تصریح کرد: اجرای طرح پایش سلامت روان در هر سال و شناسایی افراد در معرض آسیب، فراخوان این افراد توسط مرکز مشاوره و شروع مشاورههای فردی به منظور کاهش آسیبها، حضور مشاوران درخوابگاه و ارائه خدمات مشاورهای به دانشجویان، کارگاه آموزشی کنترل نگرانی و نشخوار فکری از جمله این برنامهها است.
رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند ادامه داد: فعالیت مرکز مشاوره دانشجویی در پردیس شهداء، پردیس شوکتآباد، دفتر مشاوره در پردیس امیرآباد، دفتر مشاوره دانشکده کشاورزی سرایان و مرکز مشاوره دانشجویی در دانشکده فنی فردوس، فعالیت کانون همیاران سلامت روان دانشجویی در سطح خوابگاهها و دانشکدهها، فعالیت واحد ارتقای تحصیل به صورت برگزاری دورههای آموزشی برای دانشجویان با سابقه مشروطی و افت در تحصیل از دیگر برنامههای مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند برای ارتقای سلامت روان دانشجویان است.
سالاریفر گفت: مشکلات تحصیلی، اختلالات اضطرابی و خلقی، مشکلات ناشی از ارتباط بیشترین آمار مراجعان را به خود اختصاص داده است.
وی، تجربه شکستهای تحصیلی مربوط به یک درس یا چند درس خاص، محدودیت منابع حمایتی مانند دوری از خانواده، آمادگی شخصی برای ابتلا به افسردگی، خطاهای شناختی یا باورهای غیرعقلانی درباره خود و اطرافیان را از جمله عوامل زمینهساز افسردگی بین دانشجویان عنوان کرد.
رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه میزان شیوع افسردگی بین دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی است، تصریح کرد: این دانشجویان از خانواده خود به عنوان یکی از منابع اصلی و مهم حمایتی دور هستند و به همین دلیل در ابتدای شروع به تحصیل مشکلات مربوط به سازگاری با محیط مطرح میشود و تعدادی نیز علایم و نشانههای افسردگی را نشان میدهند و در این خصوص باید به نقش فرهنگ و خرده فرهنگها نیز در آسیبپذیری افراد نیز توجه شود.
سالاریفر در خصوص نشانههای افسردگی بین دانشجویان تصریح کرد: مهمترین نشانهها و علایم افسردگی افت قابل توجه در عملکرد یادگیری و تحصیل، احساس ناامیدی نسبت به آینده، احساس تنهایی، ضعف حافظه، احساس خستگی، عدم لذت از فعالیتهای روزانه، تغییر محسوس در وزن، تغییر محسوس در تغذیه، مشکل در خواب، احساس گناه، تفکر معطوف به خودکشی، از جمله نشانههای افسردگی بین دانشجویان است.
وی خاطرنشان کرد: اگر 5 تا 6 نشانه به همراه افت در عملکرد، حداقل به مدت دو هفته در فرد مشاهده شود، حاکی از وجود اختلال افسردگی است.