شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
بررسی عملکرد یکساله مدیریتی در خوزستان ( 5) / عبدالرضا دسومی در گفتگو با شوشان: بحران در خوزستان منحصر به استانداری شریعتی نیست / واسطه های انتخاب استانداران در خوزستان عموما اقتصادی و غیر پاسخگو هستند / انتخاب مدیران میانی خوزستان بر مبنای رابطه است / نوع تصمیمات مدیریت ارشد استان سبب بحرانی تر شدن اوضاع شده است / ادامه وضعیت فعلی در استان خسارت بار است
انتخاب زیر مجموعه استانداری از همان قائده انتخاب استاندار تبعیت می کند، انتخاب استانداران و مدیران میانی درسطح استان متاسفانه همواره براساس...
 

شوشان: عبدالرضا دسومی فعال سیاسی در گفتگو با شوشان در خصوص فرایند انتخاب استاندار در خوزستان و عملکرد یک ساله مدیریتی استان ، گفت: انتخاب استاندار در خوزستان از یک قائده غلطی پیروی می کند، این قائده چند دهه در فرآیند انتخاب استاندار خوزستان جاری است و تفاوتی نمی کند کدام جناح قوه مجریه را در اختیار داشته باشد. 

وی افزود: در این قائده، انتخاب استاندار بر اساس توانمندی، سیستم و داشتن برنامه صورت نمی گیرد، همین هم باعث شده عموما خروجی این افراد به مصلحت استان نباشد. نهایتا اینکه در بین این استانداران اگر تفاوتی هم باشد با رفتن آن استاندار رفته است، زیرا انتخاب ها قائده مند صورت نمی گیرد.

دسومی ادامه داد: ریشه و اساس وضعیت نابسامان و بحرانی فعلی استان در ابعاد، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اشتغال و غیره به دوران شریعتی بر نمی گردد، این وضعیت حدود سی سال است که سال به سال و معلول اعمال سیستم ناکارآمد ملوک الطوایفی در انتصابات تمامی دولت ها، اعم از دولت سازندگی، اصلاحات، اصولگرایان و اخیرا تدبیر و امید است، البته هریک از دولت های پیش گفته، علی رغم اشتراکشان درسیستم ناکارآمد انتصابات، تفاوت هایی در عملکرد استانی داشتند که دولت اصلاحات نسبتا" بهتر و دولت تدبیر و امید، ضعیف تر ، ظاهر شده اند.

وی اضافه کرد: اینکه بعد از چهل سال از انقلاب ، دولت های ما در سطح کشوری و استان بر مدار و محور افراد بچرخند و اداره شوند، مایه تاسف و نگرانی است، تازمانی که اینگونه است و بجای رفتار و عملکرد سیستمی و مبتنی بر برنامه، اشخاص و باندها، محور و ملاک تصمیمات باشند، هیچ روزنه ی امید برای بهبود روند فعلی، متصور نیست، کافی است یک بررسی و مطالعه اجمالی بر روند سی ساله داشته باشیم تا کاملا به سیر نزولی شاخص های استان، پی برد، شاخص های آموزشی، رفاه عمومی، اشتغال، مهاجرت از استان و کشور و...

این فعال سیاسی یکی دیگر از اشکالات فرآیند انتخاب استاندار را پاسخگو نبودن واسطه ها بعد از شکست استاندارن منتخب آنها، دانست و افزود: واسطه های انتخاب استانداران در خوزستان عموما اقتصادی و غیر پاسخگو هستند.

دسومی درخصوص چینش مدیران در سطح استان اضافه کرد: انتخاب زیر مجموعه استانداری از همان قائده انتخاب استاندار تبعیت می کند، انتخاب استانداران و مدیران میانی درسطح استان متاسفانه همواره براساس رابطه و بده بستان بوده است و کمتر بر محور برنامه و نگرش سیستمی بوده است. معتقدم تمامی افرادی که در ادوار مختلف با دخالت و نفوذشان در انتصابات، استان را به وضعیت اسف بار امروز رسانده اند، اعم از افراد کشوری و استانی، باید روزی جوابگوی این مردم، نظام وانقلاب باشند. متاسفانه در دولت تدبیر و امید وضعیت استان با توجه به نوع مدیران انتصابی، نگرش و فرایند حاکم بر مدیریت آنها، وضعیتی به مراتب بحرانی تر داشته است.

این فعال سیاسی بیان کرد: نتیجه بروز این تشتت و گسست در انتخابات شورای شهر اهواز و روندی که بر شمارش و اعلام نتایج حاکم بود برای اولین بار در تاریخ انقلاب و خوزستان به بدترین شکل خود را نشان داد. نوع تصمیم های استانداری که ناشی از عدم شناخت و توانمندی بوده است ، بر بحران، اختلاف و گسست جامعه افزوده است. در همین مورد انتخابات شورا تغییر نا بجای فرماندار در روزهای منتهی به انتخابات، عامل اصلی بخش زیادی از اشکالات وارد شده به انتخابات بود.

وی ادامه داد: اگر استانداری قوی و دارای برنامه ای انتخاب می شد، می توانست از استعدادهای بالفعل و بالقوه استان و مردم استفاده کند و حداقل در بخش اقتصادی و اجتماعی با اعمال مدیریت مطلوب، مردم را درگیر یک فعالیت اقتصادی و اجتماعی فراگیر و استان را نیز تبدیل به یک کارگاه بزرگ سازندگی در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کند.

دسومی در خصوص انتخاب مشاوران کارساز در استانداری گفت: یک ضعف عمومی در کل استان مستقل از افراد حاکم است، افراد با هر قدرتی که باشند در زمینه هایی که به کار گرفته می شوند امکان فعالیت و ارائه خلاقیت فردی را پیدا نمی کنند. در مدیریت شریعتی بر استانداری نیز یک فضای حداقلی بر استان حاکم شده است و اجازه بروز خلاقیت مطلوب را از مدیران و زیرمجموعه خود گرفته است.

این فعال سیاسی از لزوم پاسخگو کردن واسطه های انتخاب استاندار صحبت کرد و افزود: باید تمام افرادی که در تعیین استاندار نقش داشته و دارند را پاسخگو کرد. امام جمعه محترم، نمایندگان مجلس اعم از خبرگان و شورای اسلامی که در ادوار مختلف با نوع انتخاب و یا تاییدی که در انتخاب استانداران، کم و بیش نقش داشته اند، همه در وضعیت نامطلوب و بحرانی فعلی استان سهیم بوده و هستند، لذا لازم است با تغییر نگرش در تشخیص مصالح استانی و ملی و پرهیز از رفتارهای بخشی نگر، به جبران مافات اقدام و با انتخاب مدیرانی برنامه محور و دارای نگرش سیستمی اعم از استاندار و سایر مدیران استانی، مانع تشدید بحران و گسست استانی( که بعضا" خود در آن سهیم هستند)، شوند.

وی در پایان گفت: به جای اصرار و تاکید بر افراد، باید بر داشتن برنامه و عملکرد سیستمی استانداران تاکید و اصرار نماییم. اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، قطعا"، نظام و مردم متضرر خواهند شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار