شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
دبیر انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران:
دبیر انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه خوزستان مشکلات مختلفی در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد که کمتر از جهت علمی به آن پرداخته شده است، گفت: با تشکیل این انجمن تلاش می‌کنیم که بدون جهت‌گیری سیاسی و از منظر علمی مسائل را بررسی و دانشگاه را به بطن جامعه نزدیک‌تر کنیم؛ دانشگاه نباید گلخانه‌ای عمل کند و تنها به فکر حل مشکلات خود باشد.
دکتر حسین الهام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: انجمن فرهنگ و اندیشه حدود چهار ماه است که مجوز فعالیت خود را اخذ کرده است. این انجمن یک انجمن فرهنگی و درواقع یک نهاد مدنی است که اعضای آن از اعضای هیأت‌علمی تشکیل می‌دهند. من تاکنون ندیده‌ام که یک انجمن فرهنگی با چنین حوزه کاری فعالیت کند؛ البته انجمن‌های سیاسی مانند بسیج اساتید و انجمن مدرسین در دانشگاه فعالیت می‌کنند، اما چنین انجمن فرهنگی مستقل و خودجوشی تاکنون در دانشگاه وجود نداشته است.
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 50 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عضو این انجمن هستند، افزود: عضویت اعضا در انجمن به 2 شکل پیوسته و گسسته انجام می‌شود. اعضای پیوسته از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه و اعضای ناپیوسته (گسسته) نیز افرادی هستند که از خارج دانشگاه خواستار عضویت در انجمن هستند.
 
دبیر انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص شرایط پذیرش عضو در این انجمن، گفت: شرایط مختلفی وجود دارد؛ به‌طور مثال اعضای هیأت‌علمی یا شخصیت‌های فرهنگی علاقه‌مند به فعالیت‌های اجتماعی می‌توانند در انجمن عضو شوند.
 
الهام‌پور تصریح کرد: مجوز فعالیت یک نشریه فرهنگی به نام "نقد و اندیشه" نیز توسط انجمن اخذ شده است که مهرماه سال جاری اولین شماره آن منتشر خواهد شد.
 
وی درباره اهداف فعالیت این انجمن، گفت: ارتقاء سطح علمی فرهنگی اعضای هیأت‌علمی، ارتباط با انجمن‌های علمی سطح کشور، تشویق همکاران به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در استان، تلاش برای رفع شبهات دانشجویان در مسائل اعتقادی و تقویت باورهای مذهبی ازجمله اهداف تشکیل انجمن فرهنگ و اندیشه است؛ ما به‌دنبال دانشگاه گلخانه‌ای نیستیم و در تلاش هستیم دانشگاه را به بطن جامعه ببریم.
 
این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین از برنامه‌ها برای ایجاد یک NGO با همین نام خبر داد و گفت: اعضای NGO را اعضای انجمن تشکیل می‌دهند؛ ما به‌دنبال شناسایی خلأهای موجود در حوزه فرهنگی و علمی و برگزاری جلسات نقد و مناظره علمی درباره این مسائل هستیم.
 
الهام‌پور ادامه داد: شناسایی چالش‌های فرهنگی در استان و کمک به ایجاد همبستگی و ارتباط بین اقوام برای تقویت همبستگی ملی از دیگر اهداف فعالیت انجمن است؛ تمام رویکردهای انجمن علمی و فرهنگی هستند و رویکردهای سیاسی را به احزاب واگذار کرده‌ایم. خوزستان مشکلات مختلفی در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد که کمتر از جهت علمی به آن پرداخته شده است.
 
وی افزود: انجمن فرهنگ و اندیشه یک انجمن مستقل است و ما از همکاری و مشارکت تمام سازمان‌ها و افرادی که می‌توانند در راه تحقق اهداف انجمن کمک کنند، استقبال می‌کنیم و آماده این همکاری‌ها هستیم؛ همچنین گروه‌ها و جناح‌های رسمی را به رسمیت می‌شناسیم و با آن‌ها همکاری و تعامل می‌کنیم.
 
دبیر انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم که در پاییز آینده از سوی تمام نهادهای غیردولتی یک همایش برگزار کنیم تا در این همایش درباره مشکلات اجتماعی و فرهنگی راهبردهای مشخصی تعیین و تقسیم کار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار